Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
In het draadje van Duvelke over het converteren van NEF (of RAW) lees ik dat Capture NX2 erg goed is. Ik ben zelf zeer tevreden met Capture One 4. Mijn vraag is of NX2 nog beter is dan Capture One en in welke aspecten.
En dan spreek je nog niet van de Capture One 5.1 !
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
@DigiPix: is die versie belangrijk beter dan 4? Zo ja, weet je ook in welk opzicht (voor ik de euro's ga trekken...)
Groet,
CJ
Ja ... dat moet je afwegen he, ik koos voor de upgrade wegens de prijs enerzijds en anderzijds om bij te blijven. Het is dikwijls door een upgrade over te slaan dat je volgende ineens veel duurder is. Nu voor mij is het nen droom van ne converter, voor mijn drie Canon body's. Ik ben gebruiker van capture One sinds de versie 3,6, aangezien ik bij mijn merk blijf en dus toch nooit NX2 ga gebruiken, was voor mij een upgrade logisch.
MVG, Jeff c.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Als je met Nikon werkt in RAW is het toch maar logisch dat de software van het huis de beste zou moeten zijn. Deze is ook optimaal afgestemd op de bestanden die uit het toestel komen.
@lucvr:
Zo overtuigd ben ik daarvan niet, in elk geval niet zomaar. Nikon is van oudsher geen softwareontwikkelaar, Adobe bijvoorbeeld is dat wel, van CaptureOne weet ik 't niet.
Mijn oorspronkelijke vraag was ook of iemand iets kan vertellen over de verschillen tussen NX2 en CaptureOne, daarop heb ik nog geen antwoord gekregen...
Misschien moet ik 't gewoon zelf eens gaan proberen te vergelijken.
Het probleem is dat Nikon niet al zijn NEF-geheimen deelt met derden(zie verklaring op de Adobe site waar de ACR gedownload kan worden) en deze mogen niet achterhaald worden door "backwards engeneering", gevolg is dat niet alle camerainstellingen gelezen kunnen worden. Dit is vooral lastig voor auto-CA correctie, active D-lighting(wel active geen D-lighting), vigneterings correctie. Ook de ruis wordt effectiever bestreden als in de ACR.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Verder voer voor discussie: onderstaande afbeelding (foto 1) heb ik in NX2 bewerkt, foto 2 in Capture One.
foto 1: bewerkt in NX2
foto 2: bewerkt in Capture One
Instellingen zijn grosso modo gelijk (verschil is er wel in verscherpen, NX2 gebruikt denk ik een andere schaal: je kunt van 0-100 instellen, bij Capture One van 0-500; het resultaat is gelijk). Kleurbalans van de NX 2 foto vindt ik zelf beter (contrastrijker). NX2 werkt erg prettig, maar als je Capture One langer gebruikt geldt dat ook voor dat produkt.
Ik ben ook NX2 gaan gebruiken wegens het voorbeeld dat je hierboven aanhaalt:
Mijn NEF foto's krijg ik nooit helemaal zo mooi in LR als dat ik ze door NX2 haal.
Het geheel voelt in NX2, althans voor mij, intuitiever aan.
Voor mijn Canon CR2 bestanden ben ik nog altijd opzoek naar de beste oplossing.
@lucvr:
Zo overtuigd ben ik daarvan niet, in elk geval niet zomaar. Nikon is van oudsher geen softwareontwikkelaar, Adobe bijvoorbeeld is dat wel, van CaptureOne weet ik 't niet.
Mijn oorspronkelijke vraag was ook of iemand iets kan vertellen over de verschillen tussen NX2 en CaptureOne, daarop heb ik nog geen antwoord gekregen...
Misschien moet ik 't gewoon zelf eens gaan proberen te vergelijken.
Groet,
CJ
Nikon is geen softwareontwikkelaar maar NIK Software wel.
Zij hebben NX2 ontwikkeld in opdracht van Nikon.
Ja ... dat moet je afwegen he, ik koos voor de upgrade wegens de prijs enerzijds en anderzijds om bij te blijven. Het is dikwijls door een upgrade over te slaan dat je volgende ineens veel duurder is. Nu voor mij is het nen droom van ne converter, voor mijn drie Canon body's. Ik ben gebruiker van capture One sinds de versie 3,6, aangezien ik bij mijn merk blijf en dus toch nooit NX2 ga gebruiken, was voor mij een upgrade logisch.
MVG, Jeff c.
ALs je C1 koopt, heb je recht op 2 "major updates", dus als je de 5 koopt moet je niet meer betalen tot en met versie 7.
Instellingen zijn grosso modo gelijk (verschil is er wel in verscherpen, NX2 gebruikt denk ik een andere schaal: je kunt van 0-100 instellen, bij Capture One van 0-500; het resultaat is gelijk). Kleurbalans van de NX 2 foto vindt ik zelf beter (contrastrijker). NX2 werkt erg prettig, maar als je Capture One langer gebruikt geldt dat ook voor dat produkt.
Groet,
CJ
Met de clarity aanpassing (microcontrast) in C1 bereik je minimaal hetzelfde.
Verder voer voor discussie: onderstaande afbeelding (foto 1) heb ik in NX2 bewerkt, foto 2 in Capture One.
Hmm.. dat is wel een serieus verschil!
In ieder geval ben ik gebruiker van NX2 en ik ben er heel tevreden over.
Ik vind de prijs eigenlijk ook nog wel mee vallen.
Ik heb geen ervaring met Capture One, maar NX2 is zeker een aanrader!
Ik lees er zelf ook (bijna) alleen maar goede verhalen erover.
foto 1: bewerkt in NX2
foto 2: bewerkt in Capture One
heb capture one vroeger gebruikt omwille van zijn goede kleur weergave, is handig om te gebruiken en is een zeer goede converter. Denk dat dit een converter is die het best geschikt is voor Canon toestellen. Gebruik uiteindelijk LR, biedt heel veel mogelijkheden, heeft een zeer goede gebruikersinterface en verwerkt hoge ISO beter dan NX2.
Verschil tussen LR2 (gebruikt zelfde RAW-engine als ACR 5) en LR3 is vrij groot in hoge ISO. LR3 is momenteel nog gratis uit te testen (beta versie)
Comment