Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop met apart beeldscherm voor fotobewerking?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Laptop met apart beeldscherm voor fotobewerking?

Hallo,
    Ik overweeg een nieuwe computer te kopen, maar weet niet precies wat te doen.
    Ik ben in het bezit van een desktop computer met een LG Flatron scherm. Naast het gebruik voor administratieve zaken als tekstverwerken, internetbankieren en websurfen gebruik ik de computer het meest voor het beheren en bewerken van foto's. Het lijkt mij gemakkelijk om een laptop te hebben omdat je er flexibeler mee bent, maar denk dat dat niet zo goed gaat voor de fotobewerking omdat het beeldscherm niet zo goed kan worden gekalibreerd.
    Nu vraag ik mij af, of het een goede optie is om toch een laptop aan te schaffen en het huidige beeldscherm in te zetten bij de foto bewerking. Dat betekent dat ik dan twee beeldschermen tegelijk ga gebruiken. Handig daarvan zou zijn dat ik op het scherm van de laptop de foto's vooral beheer en vervolgens de foto's op het vaste scherm plaats om ze zo nodig te bewerken. Wat zouden jullie me adviseren?

Jan
    www.janbos.net

Re: Laptop met apart beeldscherm voor fotobewerking?

Niemand?

Domme vraag?of niet goed gezocht met Google?

Zeg het maar!

Jan
    www.janbos.net

Comment

Neen, voor mij zeker geen domme vraag.
      Ik vraag me ook af of dit mogelijk is?

Benieuwd naar de reacties.
      SeALbe

Comment

volgens mij is dit wel mogelijk, ikzelf had voor deze desktop ook een laptop, en keek via de laptop bleuray, maar dan op een 2de scherm zodat op de laptop kon blijven verdergewerkt worden.
        dus als ik kan film kijken en internetten bijvoorbeeld, zal jij ook wel op de schermen verschillende dingen kunnen doen, wel zien dat de laptop is voorzien van een degelijke beeldkaart en een dvi of een vga uitgang.

groeten
        Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
        500px site: https://500px.com/crazy_b

Comment

Dat is perfect mogelijk, als ik een extern scherm aansluit op mijn laptop wordt gevraagd als ik 1 bureablad wil delen, zodat ik samenwerk met 2 schermen. Of als ik mijn bureaublad wil spiltsen in 2. Dan heb ik op elk scherm 1 volledig bureaublad, en werken de schermen onafhankelijk van elkaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
            Hallo,
            Ik overweeg een nieuwe computer te kopen, maar weet niet precies wat te doen.
            Ik ben in het bezit van een desktop computer met een LG Flatron scherm. Naast het gebruik voor administratieve zaken als tekstverwerken, internetbankieren en websurfen gebruik ik de computer het meest voor het beheren en bewerken van foto's. Het lijkt mij gemakkelijk om een laptop te hebben omdat je er flexibeler mee bent, maar denk dat dat niet zo goed gaat voor de fotobewerking omdat het beeldscherm niet zo goed kan worden gekalibreerd.
            Nu vraag ik mij af, of het een goede optie is om toch een laptop aan te schaffen en het huidige beeldscherm in te zetten bij de foto bewerking. Dat betekent dat ik dan twee beeldschermen tegelijk ga gebruiken. Handig daarvan zou zijn dat ik op het scherm van de laptop de foto's vooral beheer en vervolgens de foto's op het vaste scherm plaats om ze zo nodig te bewerken. Wat zouden jullie me adviseren?

Jan
            Foto,s bewerken op een laptop is bijna geen optie, het is erg moeillijk om de foto's te bewerken met een laptopscherm, omdat je recht tegen je scherm aan moet kijken en op ooghoogte om een indruk te krijgen van een goed beeld. Verder is het nog zo dat voor laptops steeds meer de LED-backlit gebruikt wordt + de 16:9 verhouding van het scherm. (een 15.6" scherm) Je moet dan ook een beeldscherm hebben met dezelfde verhouding 16:9, anders kun je de resolutie niet even hoog zetten. (Als je hem dus op de laptop wilt aansluiten) Ik gebruik mijn laptop met 16:9 beeldscherm voor internetten enz., en mijn pc met een beeldscherm van 22 inch voor het bewerken van de foto's.
            Dit bevalt mij het beste. Maar het is mijn optie, misschien zijn er anderen die een betere optie hebben?
            groet Paul

Comment

Dat is perfect mogelijk, maar zorg dat je een goede videokaart hebt. Dus niet geshared zoals ze dat zeggen. Ze hoeven ook niet perse dezelfde resolutie te hebben. Hangt ervan of je twee identieke, al dan niet verschillende desktops wil hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulAlink Bekijk bericht
                Foto,s bewerken op een laptop is bijna geen optie, het is erg moeillijk om de foto's te bewerken met een laptopscherm, omdat je recht tegen je scherm aan moet kijken en op ooghoogte om een indruk te krijgen van een goed beeld. Verder is het nog zo dat voor laptops steeds meer de LED-backlit gebruikt wordt + de 16:9 verhouding van het scherm. (een 15.6" scherm) Je moet dan ook een beeldscherm hebben met dezelfde verhouding 16:9, anders kun je de resolutie niet even hoog zetten. (Als je hem dus op de laptop wilt aansluiten) Ik gebruik mijn laptop met 16:9 beeldscherm voor internetten enz., en mijn pc met een beeldscherm van 22 inch voor het bewerken van de foto's.
                Dit bevalt mij het beste. Maar het is mijn optie, misschien zijn er anderen die een betere optie hebben?
                groet Paul
                Dat betekent dat je twee computers bezit en deze ook allebei op zijn tijd gebruikt ?

groeten Jan
                www.janbos.net

Comment

Dat betekent dat je twee computers bezit en deze ook allebei op zijn tijd gebruikt ?

groeten Jan
                  Ik heb er wel vier. Maar laptops met dockingstation zijn tegenwoordig in. Zeker in de businessmarkt waar stroomverbruik een grote rol speelt. Een Quad core I7 heb je niet nodig om een officepakketje te draaien he.
                  Ik werk persoonlijk liever op een desktop waarbij hardeschijf opslag en snellere verwerking een grote rol speelt. Zeker als je eens een HDR'tje of panotje verwerkt.
                  Maar als gewoon gebruik kan dit op een laptop met extra tweede beeldscherm.

Comment

groeten Jan
                    Ik gebruik er maar 1 als ik met beeldverwerking bezig ben, de pc.
                    Maar de pc is ook voor opslag en backups.
                    Is wel handig. En als ik tussendoor ff snel wil internetten of wat muziek wil ophalen,
                    dan pak ik de laptop. Maar het liefst heb ik er maar 1 tegelijk aan, want een beetje besparing in elektra vind ik ook belangrijk. Ik heb geen zin in hoge energierekeningen.
                    groet Paul

Comment

Persoonlijk ben ik voorstander van 1 systeem (prijs geen 2x, up to date houden, alles op 1 plek bewaard, enz).

Heb dan ook een laptop en een vast beeldscherm voor als ik thuis ben en mijzelf niet in de zetel wil ploffen, maar een degelijk goed en groot beeld wil.

Moet toegeven dat mijn idee van met men laptop beeldscherm te werken (menubalkjes enz) en dan de foto op 100% van men grote beeldscherm te kijken niet echt meer doe. een 24 inch is meer dan voldoende om zowel de menu's als de foto weer te geven

Als je dan een afzonderlijk toetsenbord en muis hebt, kan je de laptop simpel weg onder de tafel stoppen en als een desktop werken, maar toch overal als een laptop mee te nemen.

Ieder zen ding natuurlijk
                      Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                        maar zorg dat je een goede videokaart hebt.
                        Hoe weet je of je een goede videokaart hebt?

(Leuk topic dit; dit volg ik nog even! )

Comment

Dit is perfect mogelijk. Ik gebruik eveneens alleen mijn laptop voor fotobewerking. De gewone PC wordt nog enkel gebruikt door de kids. Met windows 7 kan je, na aansluiten van je extern scherm, wie de toetsencombinatie windows+X het windows mobility center oproepen, en daar kan je aanklikken dat je je scherm wilt spreiden over de 2 monitors. Als je dan je scherm kalibreert (met behulp van de spyder 3) dan gaat hij de 2 schermen afzonderlijk kalibreren.
                          De schermkaart van een portable gebruikt meestal "shared memory" waarmee bedoeld wordt dat het RAM geheugen van de portable eveneens gebruikt wordt als schermkaartmemory. Dit is nadelig omdat je zo minder geheugen overhoudt om windows en je fotoprogramma te draaien. Maar als je portable 4 GB (of 4096 MB) RAM heeft, en je scherm gebruikt er 512 MB van dat zal dat geen problemen geven om foto's te bewerken.
                          Waar je best wel op let, als je iets van snelheid houdt, is een harde schijf die aan 7200 RPM (toeren per minuut) draait. Veel portables hebben 5400 RPM schijven, en die zijn veel trager bij het opstarten en tragen bij het openen van je fotos.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
                            Hoe weet je of je een goede videokaart hebt?

(Leuk topic dit; dit volg ik nog even! )
                            Videokaart is wat verkeerd gekozen voor een laptop.
                            Ik bedoelde eerder het videochipje dat erin zit, en of deze zijn eigen geheugen gebruikt.
                            Ik denk voor een passend antwoord je eerder reviews kan nalezen in verschillende tijdschriften of sites. Maar tweee beeldschermen vragen wat extra's van de videochip
                            Ik heb een radeon HD3470 op mijn laptop en deze werkt best wel vlot in multiscreen modus.

Comment

Zoiets gelijk dit Klik , is dit ook al de moeite voor foto bewerking te doen?

Comment

Working...
                              X