Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gele zweem in photoshop CS4 en bridge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gele zweem in photoshop CS4 en bridge

Wanneer ik in photoshop CS4 en bridge foto's open dan verschijnt er na enkele seconden een gele zweem over de foto's. Het lijkt alsof deze programma's zelf een kleurprofiel aan het opladen is en deze automatisch aanpassen. Ik heb dit probleem niet met de eenvoudige microsoft office picture manager. Het zit dus niet in de foto zelf maar in de manier waarop photoshop deze foto's omzet. Weet iemand hoe ik dit uitschakel in photoshop of wat ik daar aan kan doen? Zijn het instellingen die ik ergens dien te wijzigen?

Alvast bedankt!

Re: Gele zweem in photoshop CS4 en bridge

Bij Bridge en Photoshop kun je color settings veranderen door naar Edit> color settings te gaan

Comment

Bedankt, maar daar zit nu juist het probleem. Ik zit met een eizo gekalibreerd scherm CG222W en mijn laptop. Ik denk dat het ook iets is tussen mijn laptop en mijn eizo. Iemand ervaring met het kalibreren van een Eizo via een laptop en het afstemmen op photoshop CS4? Wanneer ik mijn oto verplaats naar mijn laptopscherm dan verdwijnt de gele zweem voor een groot deel. Welke instellingen Kelvin, Gamma, ... gebruiken jullie om te kalibreren?

Comment

Even zoeken op "calibratie" hier op het forum gaat je zeker en vast voldoende leesvoer opleveren voor enkele uurtjes

Of beter nog: zoek even door alle replies van marc-en-ciel hier op het forum, hij heeft hier al heel vaak dezelfde vragen beantwoord ;-)

Concreet: ik weet niet wat jij "een gele zweem" noemt, maar toen ik enkele jaren geleden voor het eerste werkte met een gekalibreerd scherm, had ik ook de indruk dat alles "te geel" was. Nu weet ik dat mijn scherm goed gekalibreerd is en dat de behaalde resultaten goed zijn. Nu vind ik een niet gekalibreerd scherm nagenoeg altijd "veel te blauw". Om maar te zeggen dat het soms wel even wennen is... Als gamma waarde kies je altijd 2.2, Kelvin hangt volgens mij af van de kleurtemperatuur van het licht waarin je je foto's uiteindelijk beoordeelt, maar nogmaals, Marc kan je hier uitsluitsel over geven. Verder denk ik dat je niet beide schermen (dat van je monitor en je Eizo) kan kalibreren, of toch niet tegelijk beide profielen naaste elkaar gebruiken? Maar ook weer: Marc-en-ciel zijn topics zijn je redding ;-)

Roeland
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

Comment

IMHO was "Annemiek" met haar eerste reactie op het juiste spoor!

Het lijkt mij erop dat de standaard kleurenpalet in uw CS4 op RGB staat ipv onze sRGB.
          Eenvoudigweg aan te passen in de Color settings of beter nog in de Preferencies-General (in de menubalk onderaan bij Edit).

Zo was ik eens op een verkeerd been gezet door een (lijvig) boek over kleurcorrectie in CS3 te kopen. ALLES was beschreven in het RGB-pallet. Uiteraard moest ik dat ook eens uitproberen met het gevolg dat alles een oker-gele sweem kreeg.
          Vlug terug gezet naar sRGB en sindsdien blijf ik er mooi af!

Succes!

Alain,

Comment

Bedankt, Alain. Het is inderdaad een okergele zweem die enkele seconden na het opladen in bridge verschijnt. Ik zie, na veel zoeken, wel niet de mogelijkheid om binnen mijn NL-talige PS CS4 onder "bewerken" alles terug in sRGB te zetten. Ik kan daar kiezen uit 30 opties maar geen enkele optie is sRGB. Zou het ook iets te maken kunnen hebben met mijn wide gamut scherm (Eizo Coloredge CG222W)?

Comment

Heb eens nagekeken op de CS4 NL versie.
              Idd zijn de "Voorkeuren" anders in te stellen dan bij de CS3.

Zelf heb ik geen (kleur)probleem met de CS4 dus geef ik even mijn instellingen door:

U moet gaan naar "Bewerken - Kleurinstellingen..."

In dat schermpje staat dan (van boven nar beneden):
              "Instellingen: Noord-Amerika, algemeen gebruik 2"
              "Werkruimten / RGB: sRGB IEC61966-2.1
              / CMYK: U.S. Web Coated (SWOP) v2
              / Grijs: Dot Gain 20%
              / Steunkleur: Dot Gain 20%
              "Beleid voor kleurbeheer / RGB, CMYK, Grijs: Ingesloten profiel behouden"
              Geen vinkjes inde vrije vakjes
              (Dan achter de knop "Meer opties)
              "Opties voor omzetten / Engine: Adobe (ACE)
              / Intent: Relatief colorimetrisch
              De drie volgende vakjes allemaal aangevinkt
              Geen vinkjes bij "Geavanceerde instellingen"

Vergelijk dat eens met uw instellingen en mogelijks zit daar de oplossing.

Succes hé

PS CS3 is mijn "werkpaard" omdat ik die versie het beste beheers EN omdat de meeste (aanvullende) filters niet compatibel zijn met CS4.

Alain,

Comment

Ik heb eens gekeken in CS en bij mij staan de instellingen op Europe General Purpose 2

En voor zover ik weet heb ik geen last van zwemen.
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

Comment

Working...
                X