Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gele zweem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gele zweem

Ik denk er aan om een Novoflex ZEBRA aan te schaffen.

Maar als ik het goed versta, die witte kant kun je veel gebruiken om de witbalans te bepalen, maar de grijze kant kun je enkel goed gebruiken als je met sneeuw, echte zwarte dingen zit of in een studio ofzo?

Want als je op wandeltocht bent kun je toch moeilijk voor elke foto één met en één zonder grijskaart kan trekken? Of weet je die met de kaart en stel je die dan vast in M? Maar ja, de waarde kan rap veranderen...

Mijn excuses voor de vele vragen
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
      Ik denk er aan om een Novoflex ZEBRA aan te schaffen.

Maar als ik het goed versta, die witte kant kun je veel gebruiken om de witbalans te bepalen, maar de grijze kant kun je enkel goed gebruiken als je met sneeuw, echte zwarte dingen zit of in een studio ofzo?

Want als je op wandeltocht bent kun je toch moeilijk voor elke foto één met en één zonder grijskaart kan trekken? Of weet je die met de kaart en stel je die dan vast in M? Maar ja, de waarde kan rap veranderen...

Mijn excuses voor de vele vragen
      Mijne Pa zit in de Ardennen, maar zo’n grijskaart fotograferen, heeft weinig of geen zin.
      Daar moet je “enkel op meten” bij twijfel, of in situaties waar je lichtmeter misleid wordt. (sneeuw, tegenlicht, overheersend donkere partijen enz... enz...)
      Je zet de kaart dan zo close mogelijk bij het onderwerp en meet het gereflecteerde licht op de kaart.
      Dat is altijd 100% juist, qua meting .

Raf’ken
      00.00 Gone

Comment

Technical data:
        Dimensions: 20 × 15 mm

Dit vind ik op de site van Novoflex. Klopt dit? Want dit is toch heel klein.

Anders dacht ik deze van Micnova MQ-DGC te nemen, die hebben nog een pure blackcard ook.
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

Comment

Als je cmyk handiger vind, waarom zet je de RGB-foto dan niet even om naar cmyk, verander wat je veranderen wil en zet ze terug om naar RGB? Ik geloof niet dat er enig kwaliteitsverlies zal optreden door twee keer van kleurmodus te veranderen. Desnoods maak je een actie die dit voor je doet.
          Beauty need only be a whisper
          Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Als ik geen enkele referentie meer heb “op een reeds gemaakte foto” dan prefereer ik toch, om naar de neutrale 50% grijze pixel te zoeken en daar dan op te kalibreren.
            Zo haal je het beste uit de kan, zou ik zeggen en is de foto echt wel neutraal.

Color-matchen en fade, is ook een optie
            Dat zijn twee oplossingen die ik van mijne pa geleerd heb en echt wel goed werken, vind ik.
            Vermits hij steeds met zijn Zebra-Card en RAW werkt heeft hij dit eigenlijk bijna nooit nodig.
            Deze 2 methodes gebruikt hij meestal om iemand uit de nood te helpen met JPG zweem toestanden.

Raf’ken
            00.00 Gone

Comment

Working...
            X