Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canvasgrootte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canvasgrootte

Hallo,

Als ik een kader maak vergroot ik het canvas (hoogte en breedte evenveel pixels) en omlijn dan de afbeelding en voeg een slagschaduw toe.

Wanneer ik dan de afbeelding wil verkleinen naar 900*600 dan zijn de verhoudingen veranderd. Ik heb dan 900*623. Als ik het origineel verklein en zet als breedte 900 dan is de hoogt automatisch 600.
    Ergens moet ik iets over het hoofd zien, maar wat?
    Flickr

Re: Canvasgrootte

Dat verandert idd uw ratio.
    Er een boord boven leggen, met iets verlies, is de enige optie om een mooi egaal kader te krijgen, zonder ratio verandering.

Raf'ken
    00.00 Gone

Comment

Dus eerst vergroot je, en daarna ga je weer verkleinen? Zou ik persoonlijk nooit doen, maar ja...
      Omdat het "eindresultaat" voor BD max 900 pix langste zijde mag zijn, zal ik eerst via Image Size verkleinen tot 800 of 850 pixels, afhankelijk van welk type kader. Dan via Canvas Size (dus: kader) op 900 px brengen. Maar misschien begrijp ik je verkeerd?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik gebruik een clipping masker, dan heb je wat meer keuze.
        00.00 Gone

Comment

Leg 'ns uit, StoneFree. Ik neem aan dat ik nu tot de vader van Raf'ken spreek.

(en zou het niet beter zijn als vader en zoon aparte inlog accounts zouden hebben?)
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hoi, Kun je een voorbeeld plaatsen? Mijn eerste vermoeden is dat de slagschaduw alleen aan de zijkant toegevoegd wordt.

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
              Hoi, Kun je een voorbeeld plaatsen? Mijn eerste vermoeden is dat de slagschaduw alleen aan de zijkant toegevoegd wordt.

Gr. X.
              Is deze aan mij?

voorbeeld

Mijn vraag is vooral waarom de verhouding veranderd als ik via 'canvasgrootte' er x-aantal pixels bijdoe (zowel in breedte als hoogte hetzelfde aantal) en vervolgens de afbeelding verklein met 'image size'.

Grt,

Wim
              Last edited by wim2711; 10 december 2009, 20:17.
              Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Leg 'ns uit, StoneFree. Ik neem aan dat ik nu tot de vader van Raf'ken spreek.

(en zou het niet beter zijn als vader en zoon aparte inlog accounts zouden hebben?)
                Neen het is Raf'ken, pa komt maar eerst volgende woensdag terug.

Raf'ken
                00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wim2711 Bekijk bericht
                  I

Mijn vraag is vooral waarom de verhouding veranderd als ik via 'canvasgrootte' er x-aantal pixels bijdoe (zowel in breedte als hoogte hetzelfde aantal) en vervolgens de afbeelding verklein met 'image size'.

Grt,

Wim
                  Daar heb ik heel duidelijk op geantwoord
                  Omdat ge op die manier uw ratio van2:3 verandert.

Raf'ken
                  00.00 Gone

Comment

je moet kiezen tussen: zelfde ratio met ongelijke boord, of andere ratio met gelijke boord
                    kies bij canvas eens voor percent, dan zie je het zelf wel.

Raf'ken
                    Last edited by StoneFree; 10 december 2009, 20:54.
                    00.00 Gone

Comment

In dit geval is het antwoord van StoneFree correct .

Gr. X.

Comment

CLIPPING-MASK (voorbeeldje)

Clippen doe je, door je cursor tussen ART & Masker te plaatsen, terwijl je Alt indrukt.
                        Humm, deze voorbeeld-file is wel van mijne Pa.
                        Raf'ken
                        Last edited by StoneFree; 10 december 2009, 21:49.
                        00.00 Gone

Comment

Mooi voorbeeld, Raf'ken, waarvoor dank!

(Denk toch maar eens na over een eigen account - trouwens, ik dacht dat je pa al terug was; ik herinner me je problemen met bepaalde PS settings)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                            Daar heb ik heel duidelijk op geantwoord
                            Omdat ge op die manier uw ratio van2:3 verandert.

Raf'ken
                            Dacht dat dit niet veranderde als ik er in breedte en hoogte evenveel aan toe voegde, stom 'k weet 't

Merci voor de uitleg

Wim
                            Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wim2711 Bekijk bericht
                              Dacht dat dit niet veranderde als ik er in breedte en hoogte evenveel aan toe voegde, stom 'k weet 't

Wim
                              Bijna iedereen is in de war met dat verschijnsel, ook en vooral, ik.
                              Mijn pa heeft me dat 3 maal moeten uitleggen, zelfs met een rekensommetje erbij.
                              Daarom werk ik zo graag met die clipping-mask methode.

Raf'ken
                              00.00 Gone

Comment

Working...
                              X