Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht en schaduw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Licht en schaduw

Gegroet!

Op dit moment ben ik bezig een huzarenstukje in CS4. Ben bezig een fantasy/dark art landschap aan het maken. Met een aantal stockphoto's ben ik bezig een aantal gebouwen te laten zweven op eilanden. Deze gebouwen heb ik uit stockphoto's gehaald, waarbij het licht vanuit verschillende hoeken kwam. Bij het ene gebouw komt de zon van linksboven, bij de andere van rechts, enz. (ge snapt het plaatje, he?)

Via hooglichten/laaglichten heb ik de belichting van de gebouwen neutraal kunnen stellen. Met op ieder gebouw een extra laag, waarin ik zelf de schaduwen schilder (met aanpassing: vervagen en opacity), zorg ik er dan voor dat iedere gebouw belicht word zodat het realistisch in het landschap past. Voor de meeste gebouwen valt dit nog mee, die schaduw erop schilderen.

Maar nu ben ik met een gebouw bezig met be-lache-lijk veel hoekjes en kantjes. Niet nodig te vertellen dat je op deze manier ettelijke uren zoet bent.

Ik weet dat je via een 3D programma een perspectief-render met belichting kunt doen, maar ik heb niet echt zin om nog een dijk van een programma aan te schaffen en onder de knie te krijgen.

Dus... hoe kun je op een eenvoudige manier schaduw aanbrengen op een gebouw met veel hoekjes en kantjes? Iemand een tip of een linkje naar een tutorial?

Graag uw meningen / tips!

Grtz,
    Bruno
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Re: Licht en schaduw

Echt niemand?
    www.brunodyserinck.be

Comment

Ik zou het echt niet weten ....Sorry.
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Ik vind het een beetje lastig om hierop te reageren omdat ik de foto niet zie. Je hoeft niet altijd te schilderen om een schaduw te creeren. Laat de foto eens zien waar het om gaat.
        Ik denk eraan om in een laag het gebouw zwart te maken, de achtergrond weg te nemen en het gebouw via "distortion" plat te leggen in de vorm van een natuurlijke schaduw.
        Ik weet echter niet of dit mogelijk is zonder dat ik de foto gezien heb.
        groet, Rik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
          Ik vind het een beetje lastig om hierop te reageren omdat ik de foto niet zie. Je hoeft niet altijd te schilderen om een schaduw te creeren. Laat de foto eens zien waar het om gaat.
          Ik denk eraan om in een laag het gebouw zwart te maken, de achtergrond weg te nemen en het gebouw via "distortion" plat te leggen in de vorm van een natuurlijke schaduw.
          Ik weet echter niet of dit mogelijk is zonder dat ik de foto gezien heb.
          Zo te lezen gaat het meer over de vele schaduwen op het gebouw en niet van het gebouw op zich. (denk ik)

Raf’ken
          00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
            Zo te lezen gaat het meer over de vele schaduwen op het gebouw en niet van het gebouw op zich. (denk ik)

Raf’ken
            Inderdaad, zo heb je dat goed gezien. Het gaat inderdaad om de schaduwen in het gebouw die nu moeten gecreëerd worden.

Het heeft niet zoveel zin om de foto te tonen zonder de context. En aan die context ben ik hard aan het werk . Ik zit al aan zo'n 33 lagen op dit moment.

Als je het type gebouw wilt weten: zo ziet het er ongeveer uit:
            http://cse.unl.edu/~bkell/st-petersburg.jpg
            www.brunodyserinck.be

Comment

Of er snellere alternatieven zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat dergelijke beeldbewerkingen nu eenmaal arbeidsintensief zijn. Ik denk dat je sowieso wel wat lagen gaat opstapelen, dus 33 is nog wel normaal hoor. Ik heb ooit voor een klant een vliegtuig moeten monteren in een luchtfoto. Het vliegtuig heb ik in 3DS formaat geïmporteerd in photoshop zonder textures. Het aanbrengen van die textures en reflecties vergde al tientallen lagen, voor 1 vliegtuig. Ik kan me dus wel voorstellen dat je met een aantal ingewikkelde gebouwen voor een berg werk staat. Maar als het een troost is: het resultaat is altijd de moeite!

Veel succes!
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                Of er snellere alternatieven zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat dergelijke beeldbewerkingen nu eenmaal arbeidsintensief zijn. Ik denk dat je sowieso wel wat lagen gaat opstapelen, dus 33 is nog wel normaal hoor. Ik heb ooit voor een klant een vliegtuig moeten monteren in een luchtfoto. Het vliegtuig heb ik in 3DS formaat geïmporteerd in photoshop zonder textures. Het aanbrengen van die textures en reflecties vergde al tientallen lagen, voor 1 vliegtuig. Ik kan me dus wel voorstellen dat je met een aantal ingewikkelde gebouwen voor een berg werk staat. Maar als het een troost is: het resultaat is altijd de moeite!

Veel succes!
                Bedankt

Wel, ik heb wat zitten experimenteren laageffecten: "gloed binnen" (vermeningvuldigen,techniek: zachter, contourcurve) in combinatie met: "schuine kant en reliëf" (schuine kant binnen, vloeiend, globale belichting, glanscontour: gekartelde curve en met daarboven contour: vlakke hellende curve).

Het is al een stap verder, maar de afwerking moet toch met de hand erop geschilderd worden.

De 33+ lagen waar ik nu al mee bezig ben zijn enkel nog maar 2 'steampunk' vliegende schotels en 3 zwevende eilanden met daarop elk 1 gebouw.
                In een apart bestand ben ik aan de achtergrond aan het werken (watervallen, tropisch regenwoud, gebergte,...), daarin moeten dan nog 'vergane steden' komen: een beetje in de stijl van "life after people"...
                Zal wel nog voor een tijdje werk hebben ;-)

Grtz,
                Bruno
                www.brunodyserinck.be

Comment

Working...