Gegroet!
Op dit moment ben ik bezig een huzarenstukje in CS4. Ben bezig een fantasy/dark art landschap aan het maken. Met een aantal stockphoto's ben ik bezig een aantal gebouwen te laten zweven op eilanden. Deze gebouwen heb ik uit stockphoto's gehaald, waarbij het licht vanuit verschillende hoeken kwam. Bij het ene gebouw komt de zon van linksboven, bij de andere van rechts, enz. (ge snapt het plaatje, he?)
Via hooglichten/laaglichten heb ik de belichting van de gebouwen neutraal kunnen stellen. Met op ieder gebouw een extra laag, waarin ik zelf de schaduwen schilder (met aanpassing: vervagen en opacity), zorg ik er dan voor dat iedere gebouw belicht word zodat het realistisch in het landschap past. Voor de meeste gebouwen valt dit nog mee, die schaduw erop schilderen.
Maar nu ben ik met een gebouw bezig met be-lache-lijk veel hoekjes en kantjes. Niet nodig te vertellen dat je op deze manier ettelijke uren zoet bent.
Ik weet dat je via een 3D programma een perspectief-render met belichting kunt doen, maar ik heb niet echt zin om nog een dijk van een programma aan te schaffen en onder de knie te krijgen.
Dus... hoe kun je op een eenvoudige manier schaduw aanbrengen op een gebouw met veel hoekjes en kantjes? Iemand een tip of een linkje naar een tutorial?
Graag uw meningen / tips!
Grtz,
Bruno
Op dit moment ben ik bezig een huzarenstukje in CS4. Ben bezig een fantasy/dark art landschap aan het maken. Met een aantal stockphoto's ben ik bezig een aantal gebouwen te laten zweven op eilanden. Deze gebouwen heb ik uit stockphoto's gehaald, waarbij het licht vanuit verschillende hoeken kwam. Bij het ene gebouw komt de zon van linksboven, bij de andere van rechts, enz. (ge snapt het plaatje, he?)
Via hooglichten/laaglichten heb ik de belichting van de gebouwen neutraal kunnen stellen. Met op ieder gebouw een extra laag, waarin ik zelf de schaduwen schilder (met aanpassing: vervagen en opacity), zorg ik er dan voor dat iedere gebouw belicht word zodat het realistisch in het landschap past. Voor de meeste gebouwen valt dit nog mee, die schaduw erop schilderen.
Maar nu ben ik met een gebouw bezig met be-lache-lijk veel hoekjes en kantjes. Niet nodig te vertellen dat je op deze manier ettelijke uren zoet bent.
Ik weet dat je via een 3D programma een perspectief-render met belichting kunt doen, maar ik heb niet echt zin om nog een dijk van een programma aan te schaffen en onder de knie te krijgen.
Dus... hoe kun je op een eenvoudige manier schaduw aanbrengen op een gebouw met veel hoekjes en kantjes? Iemand een tip of een linkje naar een tutorial?
Graag uw meningen / tips!
Grtz,
Bruno
Comment