Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwarte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwarte achtergrond

    als ik een makro-opname maak in een zelfgemaakte mini-studio zet ik het voorwerp op en tegen een zwart papier....
    maar door de belichtingstijd en soms het flitsen wordt die achtergrond vaak grijs, of zelf blauw
    hoe kan ik die achtergrond mooi zwart krijgen in photoshop?

    groetjes
    hilde
    groetjes
    hilde

  • #2
    Re: zwarte achtergrond

    Regel nr 1= probeer zoveel mogelijk goed te krijgen in de opname.
    daar zou ik me in de eerste plaats op toeleggen, door gewoon de achtergrond verder van je onderwerp te plaatsen, de belichting meer op het onderwerp te concentreren.
    Enige experimenten zullen waarschijnlijk nodig zijn, maar ik ben der van overtuigd dat er zeker verbetering mogelijk is tegen het huidige resultaat.

    Photoshop, selecteren en invullen , en daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: zwarte achtergrond

      Het eenvoudigste is meer afstand tussen je object & achtergrond + gerichter belichten en meten. hisstogram, grijskaart, enz.

      Als dit echt niet kan, wat ik zeer betwijfel:




      1. kopieer de originele laag Ctl+J
      2. Désatureer deze laag Ctl+Shift+U (Désat layer)
      3. Plaats een masker op deze layer
      4. Schilder (met zwart) je object er weer uit (zorg wel dat je masker geselecteerd is)
      5. Fouten maak je weer goed door met wit te schilderen.
      6. Doe een curve adust tot je achtergrond lekker zwart is en let enkel op de achtergrond.(Black Layer)
      7. Kopieer het masker van de Desat layer ook naar de Black layer, via: Alt+drag (staat niet op bovenstaande afbeelding)
      8. Nu zou je achtergrond pekzwart moeten zijn.
      9. Je kan evt. ook wat bijwerken met de Burn tool, op schaduw gezet.
      SF
      Last edited by StoneFree; 3 december 2009, 15:42.
      00.00 Gone

      Comment


      • #4
        Re: zwarte achtergrond

        bedankt voor de reacties al...

        tis wel moeilijk afstand tot de achtergrond te houden omdat de box waarin ik werk, een kartonnen doos is, dus niet zo groot, de afstand kan dus maximaal een centimeter of 15 zijn (of ik zou een grotere in mekaar moeten knutselen)...de belichting, tja das ook simpel, ik richt bovenaan een bureaulamp met een daglamp in...de kartonnen doos heeft open vlakken waar ik witte doek in heb gekleefd.
        verder gebruik ik de gewone flits van mijn toestel (nikon d80), heb nog geen opzetflits waardoor ik niet kan richten...ik kan wel de sterkte van de flits regelen

        groetjes
        hilde
        groetjes
        hilde

        Comment


        • #5
          Re: zwarte achtergrond
          1. Smijt uw doos weg
          2. Koop een groot stuk, niet reflecterende, matte zwarte stof.
          3. Pin/plak dat op een houten lat of borstelsteel
          4. Plaats dit ver achter je onderwerp.
          5. Belicht nu enkel je onderwerp en niet de achtergrond.
          6. Koop een WB/Grjskaart
            http://www.novoflex.com/de/produkte/...ontrollkarten/
          7. Meet op de grijze kant van de kaart (belichting)
          8. Stel je WB in op de witte kant


          Zo simpel is het en bespaart je veel uren PP in PS/Cs
          SF
          Last edited by StoneFree; 3 december 2009, 17:19.
          00.00 Gone

          Comment


          • #6
            Re: zwarte achtergrond

            Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
            1. -
            2. Stel je WB in op de witte kant


            Zo simpel is het en bespaart je veel uren PP in PS/Cs
            SF
            bedoel je : stel je WB in op de grijze kaart? anders graag nog een beetje meer uitleg....

            groetjes
            hilde
            groetjes
            hilde

            Comment


            • #7
              Re: zwarte achtergrond

              Oorspronkelijk geplaatst door tullep Bekijk bericht
              bedoel je : stel je WB in op de grijze kaart? anders graag nog een beetje meer uitleg....

              groetjes
              hilde
              Ik bedeol op de witte kant van de kontrolekaart!
              Grijze kant is voor de belichting (18% grijs, beeldvullend meten, of een spotmeting)
              witte kant is voor de WB, zodat je camera weet wat zuiver wit is of moet zijn, bij dat bepaald licht.
              00.00 Gone

              Comment


              • #8
                Re: zwarte achtergrond

                btw.
                Om je onderwerp zwevend voor de BG te krijgen, gebruik je best visdraad, of étalage draad.
                Deze zijn achteraf héél gemakkelijk te verwijderen in PS. (indien nodig)
                SF
                00.00 Gone

                Comment


                • #9
                  Re: zwarte achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  btw.
                  Om je onderwerp zwevend voor de BG te krijgen, gebruik je best visdraad, of étalage draad.
                  Deze zijn achteraf héél gemakkelijk te verwijderen in PS. (indien nodig)
                  SF
                  das een goed idee!!!!!
                  groetjes
                  hilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: zwarte achtergrond

                    Dit kan ik je nog meegeven:

                    Meet een beeldvullend wit vlak, maak er een foto van en dat zal een 18% grijze foto worden.
                    Meet een beeldvullende grijskaart van 18%, maak er een foto van en dat zal een 18% grijze foto worden.
                    Meet een beeldvullend zwart vlak, maak er een foto van en dat zal een 18% grijze foto worden.

                    3 maal hetzelfde resultaat, als het ware.

                    Om (in deze situatie) wit of zwart te verkrijgen, zul je moeten ingrijpen! (+2,*AV/-2,*AV) compenseren.
                    Of de meting van de grijskaart gebruiken, voor zowel het witte als het zwarte vlak.
                    Naargelang het contrast zal misschien iets bijgestuurd moeten worden om helder getekend wit of diep getekend zwart te verkrijgen.
                    Een invallende lichtmeting (wit bolleke) zal 'ong' hetzelfde geven als de grijskaart! (in deze situatie)

                    uw foto's nemen, moet je zelf doen, hé.
                    SF
                    _________°°°______
                    Last edited by StoneFree; 4 december 2009, 14:19.
                    00.00 Gone

                    Comment

                    Working...
                    X