Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8 of 16 bits

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 8 of 16 bits

Over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd, ook hier.
    Deze, gedeeltelijk, in het latijn is dan toch weer een novum
    De wiskundige bla bla, verpakt in academische priet praat is leuk om te lezen en kan wellicht dienen voor een verklaring achteraf maar het gaat om het beeld.
    Deze foto's vond ik in onderstaande link. Wie het verschil niet ziet, in deze weliswaar extreme bewerking( kijk bijv. naar het water links naast de bal) kan verder werken in 8 bits. Ik ga voor 16 bits.

In this Photoshop tutorial, learn the benefits of working with 16-bit images over 8-bit images when editing and retouching your photos.

http://i98.photobucket.com/albums/l2...-levels2-1.jpg

Foto's achter link. Niet zelf gemaakt.
    Last edited by CH Photography; 8 december 2009, 13:57. Reden: Geen eigen foto's daarom achter linkje
    groet, Rik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
      Over dit onderwerp zijn al veel discussies gevoerd, ook hier.
      Deze, gedeeltelijk, in het latijn is dan toch weer een novum
      De wiskundige bla bla, verpakt in academische priet praat is leuk om te lezen en kan wellicht dienen voor een verklaring achteraf maar het gaat om het beeld.
      snip
      Voer geen argumenattie met halfbakken waarheden, 't is in dit forum steeds hetzelfde, veel geblaat tot men een paar cijferwaarden door de strot geramd krijgt en dan is de wol plots op

.... en behoudens de prietpraat is de geposte 16 bits foto een heel stuk slechter (mist detail!) dan de 8 bits .. of ziede ni goed .. (afgezien van het gepresenteerde fotoformaat en de schermresolutie .. djeezes wat een niet-academische bagger waar men hier steeds door moet als zogezegd "sluitend" bewijs! waardeloos!)

Comment

Zonder wetenschap, en wat hier geheel ten onrechte 'bla bla' wordt genoemd, zou er helemaal geen fotografie zijn.
        Zelfs een bewerkingsprogramma zou niet bestaan zonder wiskunde.
        Je hoeft het allemaal niet te begrijpen om een foto te kunnen maken, maar wel om erover te kunnen discussiëren.
        En inderdaad, wanneer men in de discussie het onderspit delft dan schuift men alles terzijde en draagt men een buitengewoon verdacht voorbeeldje aan.

@tmh
        Je bent met open ogen in de val van de 50% luminantie gelopen, als je er verstand van had gehad dan zou je daar je niet ingetrapt zijn.

@rik6230
        Heb je een verklaring voor het feit dat de 8 bits afbeelding 79190 kleuren bevat en de 16 bits afbeelding slechts 68677 ?

Comment

Ik heb een gradient laag en een foto bewerkt in 8 en 16 bits. Je kunt het ook zelf proberen.
          Open een foto in PS. Maak een laag aan en zet de output levels op 120/140. Maak een nieuwe laag aan en zet de input levels op 120/140. Doe dat met 8 bits en met 16 bits.
          Dit is wat je te zien krijgt:

8 bits

16 bits

8 bits

16 bits

Reden is dat je in:
          8 bits werkt met 256x256x256= 16.800.000 kleuren
          16 bits werkt met 65.536x65.536x65.536= 28.147.497.700.000.000.000.000 kleuren.
          (vergeef me als ik een nul teveel of te weinig heb. )

Als je werkt in 8 bits treedt veel sneller het zg. "banding effect" op. Dat is wat tmh hierboven bedoelt en wat je inderdaad ziet gebeuren bij mijn foto's. Natuurlijk heb je aan 8 bits genoeg voor bepaalde bewerkingen maar ergens tref je het plafond. Dit plafond kun je aanzienlijk verhogen door te werken met 16 bits.

Hier kun je het nog eens nalezen. Ook staat er een wat uitgebreidere handleiding hoe ik gekomen ben tot deze bewerking.
          In this Photoshop tutorial, learn the benefits of working with 16-bit images over 8-bit images when editing and retouching your photos.
          groet, Rik

Comment

Van sommige redeneringen krijg ik acute darmklachten ..

16bits mythe :

Als uw camera een 14 bits A/D conversie heeft dan is de maximum magnitude van beschikbare tonaliteiten beperkt tot 16384 per kleurkanaal .. nu gaan die blitse pippos hier dat een vlotjes omzetten naar 16 bits .. OMG .. 16 bits heeft een max magnitude van 65536 kleurtonaliteiten ... BIG DEAL ... Uw conversiealgoritme heeft met een nat vingertje slordigweg 49152 kleurtonaliteiten per kleurkanaal BIJGEFANTASEERD DIE UW CAMERA NOOIT GEZIEN NOCH GEMETEN HEEFT ... Is dat BETER? djeezes ... 75% van uw gebruikte uiteindelijke kleurruimte is puur fake!!
            .. en als uw camera maar een 12 bits A/D heeft moogt ge zelf het sommetje maken ..

.. maar misschien moogt ge in een dubbele byte enkel de laagste 14 bits invullen kwestie van geloofwaardig te blijven ..
            .. en 8 bits jpg fotos met een leuke jpg compressietje er bovenop zowel als duidelijk random gemanipueerde luminantie- grijsgradienten die niet van zwart naar wit gaan om aan te tonen dat 16 bit beter is .. en misschien verdampt die 8 bits banding wel in het uiteindelijke 8 bits resultaat als men maar een ommetje maakt langs 16? bit sprocessing
            (vreemd dat een simpel, full scale, 8 bit grijsgradientje er bij mij standaard zo uit ziet, en zet de banding maar op rekening van de standaard jpg compressieverliezen haha, andere visuele interferenties niet te na gesproken, of wat dacht je? .. weet ge eigenlijk wel waar ge mee bezig zijt?
            )
            ... jullie moeten werkelijk denken dat de goegemeente uit een stel idioten bestaat ..
            nu ja "geloof" is een mooie zaak maar 't is religie, geen wetenschap .. enfin 't is tijdverlies om iemand die zich nooit wast de verdiensten/productiemechanismen van warm water uit te leggen ... case closed.

Edit: PS ge moet mij eens berekenen en dan uitleggen waarom uw 16 bits foto beduidend meer luminantie heeft dan uw 8 bits .. tenzij ge gigantische afrondingsfouten hebt .. vreemd genoeg hebben mijn 8/16bits tiff en daaruit afgeleide 8bits jpgs dat nooit ...
            Last edited by Guest41; 10 december 2009, 12:36.

Comment

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is.

Hans[Mod]
              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Working...
              X