Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony ARW erg frustrerend

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony ARW erg frustrerend

    Hallo, ik ben een mac gebruiker. Op mijn laptop van het werk hebben wij allemaal netjes een geregistreerde versie van PS3. Recent ben ik met digitale fotografie begonnen. Ik heb een sony alpha 330. Toestel doet het prima, daar geen klachten over. De RAW files bij sony hebben een ARW formaat, en daar begint de rommel. De bijgeleverde RAW converter software vertoont een gekende bug bij Mac OSX snow leopard, dus die doet het niet op MAC. Voor PS 3 zijn die ARW bestanden echter ook totaal onbekend. Ik heb een versie van camera raw (4.6) gedownload, maar ook daar geen succes. Ook Bridge opent deze files niet. Ik heb een mac waar je ook Vista op kan draaien en die omgeving kan ik gelukkig de Sony software draaien, dus via een omweg kan ik mijn files toch openen. Maar het is mijn bedoeling om de photoshop set up met camera raw te gebruiken. Ik heb hier al verschillende berichten gelezen over deze problematiek, maar geen oplossing voor mijn probleem. Erg frustrerend want het was niet mijn bedoeling om uren achter mijn pc te klungelen. Heeft iemand een oplossing voor dit ARW probleem?


    Dat zou mijn week , wat zeg ik mijn maand gewoon goed maken :-)

  • #2
    Re: Sony ARW erg frustrerend

    Adobe ondersteunt nieuwe camera's enkel in de recentste versie van Photoshop. Zodra een nieuwe versie van Photoshop verschijnt maakt men dus geen filters meer voor de RAW-module van vorige versies. Ik vrees dan ook dat je CS3-licensie te oud is en dat een upgrade naar CS4 nodig is.

    Er is wel een alternatief: de gratis Adobe DNG convertor waarmee je RAW-files zoals die Sony ARW-files kan omzetten naar DNG-files. Die DNG RAW-files kan je wel openen in CS3.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: Sony ARW erg frustrerend

      ah bedankt voor de info Laurens, die dng converter ga ik morgen eens proberen. En...gelukkig heb ik op het werk de bestelling voor CS 4 zien passeren, dus die update komt er binnenkort toch aan, dus dat lost het probleem hopelijk definitief op :-)

      Comment


      • #4
        Re: Sony ARW erg frustrerend

        Ik heb Vista en PS CS3. Ik heb de nieuwe versie van Camera RAW moeten afhalen en dan werkt alles perfect hier. Misschien is het bestand niet goed overschreven?

        Ik ken niks van Mac, dus kan je verder niet veel helpen.
        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
        500px

        Comment


        • #5
          Re: Sony ARW erg frustrerend

          Hello,
          met de recentste versie van camera raw voor mac lukt het niet, maar met de dng converter zoals Laurens die me aanraadde kan ik ARW's in één beweging naar dng zetten en dan gaat camera raw netjes open.

          Ik ben dus een blij mens vandaag , dank voor de hulp :-)

          Comment

          Working...
          X