Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lightroom2 vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lightroom2 vraagje

Goeden dag beste mensen ,

Ik had eens een vraagje over lightroom en dat is de volgende .

Ik wil op mijn laptop foto`s importeren en dan de foto`s een kleurkenmerk geven,

en evetueel al croppen .

Met een kleurkenmerk bedoel ik rood voor verwijderen en groen voor verder te bewerken.

maar als ik deze bewerkingen op de laptop uitvoer kan ik dan al deze foto`s met bewerkingen en de kleurkenmerken over copieren naar een andere computer dat ik ze daar verder ga bewerken .
    Of is dit niet mogelijk ?

Dus als ik van de 10 foto`s zeg maar 3 rood maak en 7 groen op mijn laptop zou ik dat na het copieren na mijn andere computer dan ook die selectie zien ?

Ik hoop dat jullie hier het antwoord op hebben .

Groetjes William

Re: lightroom2 vraagje

Ik vermoed dat je erdan beter aan doet van de hele database te copieren, niet alleen de foto's.

Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Twee oplossingen,

Oplossing 1: quick en Dirty
      1. Op de laptop: Catalog preferences - Metadata: 'Automaticly write changes into XMP' aanvinken
      2. Importeer je de foto's en doe je je aanpassingen.
      3. Kopieer foto's (en xmp bestanden) naar andere computer en importeer daar in Lightroom en je hebt alles terug. (opgelet, dit werkt niet als je ook virtuele copies van je foto's aanmaakt op je laptop.

Oplossing 2:
      1. Doe je werk op de laptop (Die XMP changes moet niet aangevinkt zijn)
      2. Op de andere computer, kies import from catalog waarbij je de catalog van je laptop kiest.

Welke oplossing is de beste? Hangt ook af van de situatie.
      Oplossing 1 is goed als je enkel wat voorbereidend werk op de laptop wil doen en verder enkel nog op je desktop werkt. Importeer je foto's en schrijf ze op een USB schijf of dergelijke. Hang achteraf die USB schijf aan je desktop en importeer vanaf daar en werk dan verder op je desktop.
      Als je nadien nog verder zou willen werken op de laptop (op dezelfde groep foto's) en dan weer overzetten kan je wel problemen krijgen.

Oplossing 2 is dan beter als je de catalog van de laptop via het netwerk kan benaderen.
      Dan kan je later nog op de laptop werken en die veranderingen terug importeren. Ook zullen je virtuele copies overgezet worden.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Niet als je de foto's alleen gaat kopiëren. Het overzetten moet je van binnen Lightroom doen. Je kan bijvoorbeeld de catalog exporteren naar een externe harde schijf (foto's en metadata) en vanop de andere computer die nieuwe catalog openen (file -> open catalog).

Comment

Oplossing 2:
          1. Doe je werk op de laptop (Die XMP changes moet niet aangevinkt zijn)
          2. Op de andere computer, kies import from catalog waarbij je de catalog van je laptop kiest.
          FilMar als ik deze optie kies moet ik dan niet eerst exporteren van de catalog doen op de laptop.

groetjes william

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door william1968 Bekijk bericht
            FilMar als ik deze optie kies moet ik dan niet eerst exporteren van de catalog doen op de laptop.

groetjes william
            Enkel als je enkel een deel van die cataloog wil overzetten. Als je telkens de 'oude' foto's terug uit de catalogus haalt en dus enkel de nieuwe foto's in de cataloog op de laptop zet hoeft dit niet. Als je de oude foto's ook nog in die cataloog houd moet je dus wel eerst dat gedeelte exporteren als cataloog.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Working...
            X