Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CS3 twee bewerkingen, separaat opacity regelen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CS3 twee bewerkingen, separaat opacity regelen.

Hallo,

Ik wil graag op een portret een tweetal bewerkingen uitvoeren waarvan ik in twee separate layers de opacity wil regelen.
    Wat ik doe is het volgende:
    - nieuwe layer aanmaken;
    - bewerking uitvoeren op rimpeltjes met de kloonstempel;
    - vervolgens in de laag de opacity verlagen totdat het weer natuurlijk wordt.

Dan wil ik vervolgens een nieuwe laag aanmaken om een volgende bewerking uit te voeren b.v. Gaussiaans vervagen of hotspots verwijderen en ook daar wil ik de opacity van kunnen bepalen. Als ik een kopie maak van gecreerde laag kan ik de opacity van beide lagen niet onafhankelijk van elkaar regelen/bepalen.

Wellicht een eenvoudige vraag (of misschien doe ik het helemaal verkeerd) maar wie kan mij verder helpen?
    Alvast bedankt.

Re: CS3 twee bewerkingen, separaat opacity regelen.

Ah, houd de background layer origineel. (de foto)
    Kies Laag copieren (ctrl J) en voer de bewerkingen uit op rimpeltjes met de kloonstempel op de nieuwe laag.

Ga nu weer op je background layer staan, kopieer deze (ctrl J) en sleep deze kopie bovenaan in je lagen palet.
    Voer op deze laag de 2de bewerking uit (gauziaans vervagen of iets dergelijk)

Je hebt nu in je lagenpalet 3 lagen

De gauziaans geblurde bovenaan
    De rimpelloze in het midden
    De originele onderaan

Nu kan je van de 2 bovenste lagen de opacity aanpassen.
    Last edited by a stan; 21 oktober 2009, 09:22.
    vriendelijke groeten Stan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door a stan Bekijk bericht
      Ah, houd de background layer origineel. (de foto)
      Kies Laag copieren (ctrl J) en voer de bewerkingen uit op rimpeltjes met de kloonstempel op de nieuwe laag.

Ga nu weer op je background layer staan, kopieer deze (ctrl J) en sleep deze kopie bovenaan in je lagen palet.
      Voer op deze laag de 2de bewerking uit (gauziaans vervagen of iets dergelijk)

Je hebt nu in je lagenpalet 3 lagen

De gauziaans geblurde bovenaan
      De rimpelloze in het midden
      De originele onderaan

Nu kan je van de 2 bovenste lagen de opacity aanpassen.
      Hmmm... beetje rare manier van werken. Je kopieert dus eerst het origineel naar een nieuwe laag en gaat die vervolgens bewerken met de clone stamp. Als je daarmee klaar bent, kopieer je weer die onbewerkte originele background boven de zojuist bewerkte laag. Waardoor de fouten die je er met de clone stamp eruit hebt gehaald er weer bovenop liggen

Beter is; nieuwe laag toevoegen, de clone stamp selecteren; de optie "sample all layers" aanzetten. Je hebt dan een aparte laag met alleen je clone stamp gegevens, welke je ook apart kunt regelen met de opacity.
      Vervolgens ctrl-alt-shift-e; oftewel alle onderliggende lagen kopieren naar een nieuwe laag (incl. clone stamp actie). Die laag kun je gaussiaans vervagen en ook weer afzonderlijk regelen met opacity.

Liefst maak je vóór het gaussiaans vervagen er eerst een smart object van... wordt je bestand veel minder groot van en kun je de settings later nog bijstellen.
      Last edited by jeffreyjongmans; 21 oktober 2009, 13:20.
      Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeffreyjongmans Bekijk bericht
        Als je daarmee klaar bent, kopieer je weer die onbewerkte originele background boven de zojuist bewerkte laag. Waardoor de fouten die je er met de clone stamp eruit hebt gehaald er weer bovenop liggen
        idd, de hardheid van deze laag wordt toch verminderd met de opacity
        Maar je kan inderdaad gewoon de gekloonde laag copieren en deze copie gauziaans blurren.

Maar, u manier werkt ook.
        Thanks om sample all layers even op te frissen.
        vriendelijke groeten Stan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door a stan Bekijk bericht
          idd, de hardheid van deze laag wordt toch verminderd met de opacity
          Maar je kan inderdaad gewoon de gekloonde laag copieren en deze copie gauziaans blurren.

Maar, u manier werkt ook.
          Thanks om sample all layers even op te frissen.
          Er zijn inderdaad vele manieren te vinden binnen photoshop. Het kopieren van complete lagen is een veel gebruikte manier, echter ook de meest geheugen kostende manier. Probeer kopieren van complete lagen te voorkomen en werk met smart objecten, dit kost nauwelijks geheugen en de filters zijn steeds opnieuw in te stellen. Deze manier van werken is flexibeler en bespaart een hoop harddisk ruimte

De sample all layer truc werkt bij de clone stamp, maar ook bij de healing tools (behalve de patch tool).
          Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Super, dank voor de tips. Op de verschillende lagen kan je separaat de opacity verminderen.
            Het omzetten van een laag naar een smart object werkt ook alleen is dan de opacity niet meer te regelen. Hoe kan je de laag later weer vrijgeven om de opacity weer te regelen?

Groet,
            Hans

Comment

Ik heb gisteravond nog wat foto's bewerkt en die diskruimte hakt er behoorlijk in. PSD-files van 120MB zijn geen uitzondering
              Als ik dus nu nog weet hoe ik smart objects in de lagen weer ongedaan kan maken om de opacity te wijzigen ben ik (voorlopig ) weer eventjes op weg.

Groet,
              Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hannes Bekijk bericht
                Super, dank voor de tips. Op de verschillende lagen kan je separaat de opacity verminderen.
                Het omzetten van een laag naar een smart object werkt ook alleen is dan de opacity niet meer te regelen. Hoe kan je de laag later weer vrijgeven om de opacity weer te regelen?

Groet,
                Hans
                De opacity blijft wel apart te regelen, maar je moet inderdaad het smart object openen om de inhoud te zien en te kunnen regelen. Dat doe je gewoon door simpel er op te dubbelklikken. Door te sluiten (en evt. saven) verlaat je het smart object weer.
                Last edited by jeffreyjongmans; 22 oktober 2009, 16:13.

Comment

Tja, de dubbelklik had ik nog niet geprobeerd. Ik ga het vanavond direct testen Jeffrey.
                  Bedankt weer!
                  Last edited by Hannes; 22 oktober 2009, 18:42.

Comment

Ik heb zojuist de lagen van een foto geconverteerd naar Smart object. Vooralsnog wordt de foto alleen maar groter als ik deze bewaar als een PSD.
                    Als ik dubbelklik op de SO laag dan wordt deze in een nieuw window geopend waar ik inderdaad de opacity kan wijzigen. Ik zie dan helaas niet het effect op het uiteindelijke resultaat, ook niet als ik de laag save......
                    Misschien maar eens een goed boek halen. Min kennis over layers is in zijn algemeenheid te laag en ik leer nu alleen trucjes maar doorzie het layer-idee niet goed.
                    Iemand nog een goede tip voor een boek waarin de lagen goed beschreven zijn?

Groet,
                    Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hannes Bekijk bericht
                      Ik heb zojuist de lagen van een foto geconverteerd naar Smart object. Vooralsnog wordt de foto alleen maar groter als ik deze bewaar als een PSD.
                      Als ik dubbelklik op de SO laag dan wordt deze in een nieuw window geopend waar ik inderdaad de opacity kan wijzigen. Ik zie dan helaas niet het effect op het uiteindelijke resultaat, ook niet als ik de laag save......
                      Misschien maar eens een goed boek halen. Min kennis over layers is in zijn algemeenheid te laag en ik leer nu alleen trucjes maar doorzie het layer-idee niet goed.
                      Iemand nog een goede tip voor een boek waarin de lagen goed beschreven zijn?

Groet,
                      Hans
                      Bestanden zullen altijd groter worden. Alleen als je complete lagen kopieert groeit t wat sneller dan dat je zou willen.

Probeer dit eens:

1) Open het originele bestand
                      2) voeg nieuwe laag toe
                      3) zet sample all layers aan, en ga aan de slag met de clone tools en healing tools
                      4) optioneel: ctrl-e om de lagen samen te voegen naar één laag (je kunt dan niet meer afzonderlijk de opacity regelen)
                      5) selecteer alle lagen
                      6) convert to smart object
                      7) kies meteen op het smart object, gausian blur (dus zonder een laag te kopieren)
                      8) Je kunt nu de opacity en intensiteit van de blur blijven regelen
                      9) om de retouch laag te regelen, moet je even het smart object openen om deze laag te benaderen.

Dit is in mijn ogen de meest efficiënte manier...

Succes

Comment

Oke, dankjewel.
                        Bestanden van 180 MB zijn dus geen uitzondering. Dat hebben jullie dus ook bij meervoudige bewerkingen?
                        Met bestanden van een klein 200 MB is zelfs 1TB 'snel' vol. Hoe doen jullie dat dan?
                        Bewaar je een foto zolang deze in bewerking als een PSD en als deze klaar is als een JPG?

Comment

Ik heb wel panorma foto's van 3 GB in PSD formaat. Meestal bewaar ik alleen de RAW file. De PSD bewaar ik alleen bij uitvoerige nabewerkingen en het resultaat als TIF of JPEG gaat naar klant, email, drukker, cd, etc etc en die bewaar ik dus niet voor mezelf.

Comment

Working...
                          X