Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

selective colors

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• selective colors

Wou eens weten hoe jullie in een zwart-wit foto enkele kleuren toch laten doorkomen, ik doe dit door in cs3 een nieuwe zwart-wit layer aan te maken en dan met een zwarte brush ga ik over de plekken waar ik de kleur wil laten doorkomen.

Bestaat er een snellere of een betere/nauwkeurigere manier?

greets
    canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Re: selective colors

*bump*
    canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

niks beter

Comment

owkeee dan
        merci!

Comment

Jouw methode is natuurlijk een goede methode, maar nogal arbeidsintensief als je maar een klein detail in kleur wil tonen.

Ik werk met de "history brush" (historiepenseel ???). Open de foto in CS3, maak ze zwart-wit, selecteer de history brush en ga met deze borstel over het deel van de foto dat je terug in kleur wil. Het voordeel is dat als je de kleuren wat zachter wil je gewoon de opacity/dekking wat lager zet en klaar is Toranaga. Pies of keek.
          Beauty need only be a whisper
          Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

straks of morgen eens testen, merci!

Comment

Of je kan het gedeelte dat je in kleur wil houden eerst selecteren, dan de selectie omdraaien ("select" - "reverse") en deze omgedraaide selectie in zwartwit zetten.

Comment

Zoals je het in Photoshop doet, is het volgens mij het beste. Je kan, indien je kleur heel duidelijk is, eventueel de selectie van je kleur versnellen door Select => Color Range te kiezen en dan met het pipet op de gewenste kleur te klikken (en eventueel te shift-klikken om de zone uit te breiden) en met de sliders te spelen. Dat kan soms sneller gaan dan manueel een masker schilderen.

Over hoe je hetzelfde effect in Lightroom kan bereiken, heb ik ooit een blogpost gemaakt:

Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                  Jouw methode is natuurlijk een goede methode, maar nogal arbeidsintensief als je maar een klein detail in kleur wil tonen.

Ik werk met de "history brush" (historiepenseel ???). Open de foto in CS3, maak ze zwart-wit, selecteer de history brush en ga met deze borstel over het deel van de foto dat je terug in kleur wil. Het voordeel is dat als je de kleuren wat zachter wil je gewoon de opacity/dekking wat lager zet en klaar is Toranaga. Pies of keek.
                  metode TS arbeidsintensief ? jouw methode voordeel ? dat mag je dan eens uitleggen , je doet namelijk juist het zelfde op iets andere wijze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht

Werkt net zo snel, alleen na opslaan kun je niet meer herstellen, bij het werken met lagen en laagmaskers, kun je blijven corrigeren.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                    X