Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van camera raw naar jpeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• van camera raw naar jpeg

Wanneer je een Raw bestand in camera raw bewerkt hebt ga je de foto verder bewerken in photoshop.
    Mijn vraag is : kun je daarna met de zelfde foto terug naar camera raw, en zoja hoe doe je dat ?

Of kun je ook rechtstreeks met een Jpeg naar Camera Raw ?
    Last edited by tourleader; 28 september 2009, 23:52.

Re: van camera raw naar jpeg

Als je een foto opslaat als JPG, kun je die vanaf CS3, mits juist ingesteld, weer openen met de ACR. De mogelijkheden zijn minder groot als bij raw.

Een bewerkte foto kun je niet meer opslaan in het raw formaat.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

check dit draadje even...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Je kan in de voorkeuren van Camera Raw (of via Photoshop > Voorkeuren > Camera Raw) instellen dat alle jpeg's en tiff's moeten geopend worden met Camera Raw.

Maar je kan er ook voor kiezen dat alleen de jpeg's en tiff's waar al ontwikkelinstellingen bijzitten moeten geopend worden met Camera Raw.

Je kan vanuit de Bridge elke jpeg of tiff selecteren en openen met Camera Raw (rechtsklikken > openen met Camera Raw) in de CS4 zit er een speciaal knopje (diafragma) bovenin de knoppenbalk.

Als je een jpeg of tiff opent met Camera Raw beschik je over alle correctiemogelijkheden die je hebt voor RAW-opnames. Vanaf CS4 (Camera Raw 5.4) zitten er zelfs alle functies van Lightroom.
        De correcties ook compatibel met Lightroom.

Je kan een jpeg of tiff na bewerking openen in Photoshop en daarna opslaan in eender welk formaat, maar je kan ook een bewerkte kopie opslaan in een ander formaat (bijvoorbeeld DNG) met de knop links onderaan (Afbeelding opslaan) zonder naar Photoshop te gaan.

Voor meer informatie over Adobe Bridge kan je hier terecht: http://www.marc-en-ciel.be/index.php...1&menopt=03000 de eerste pdf die je op die pagina tegenkomt is: werken met Adobe Bridge.
        Het lesmateriaal over werken met Camera Raw is momenteel in ontwikkeling.
        aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
        grtz
        marc-en-ciel

Comment

je kunt met LR (lightroom) elk bestand converteren naar DNG (Digital NeGative, een standaard RAW-formaat ontwikkelt door Adobe)
          Voor zover ik weet gebruiken enkel Pentax en Leica DNG voor RAW

Comment

Working...
          X