Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwart/wit: wanneer/waar de omzetting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwart/wit: wanneer/waar de omzetting

    Hallo,

    Ik gebruik Photoshop 2, Engelse versie.

    Er zijn verschillende mogelijkheden om naar z/w wit om te zetten maar wanneer/waar doe je de omzetting?

    Doe je het al tijdens de omvorming van raw naar psd of doe je het in de psd file zelf?

    Meestal doe ik het tijdens de omvorming van raw naar psd omdat ik ooit eens heb gelezen dat de PS functie: Image->Mode->Grayscale niet zo goed is.

    Indien de voorkeur dan toch naar het bewerking in psd zou gaan, wat is een goede methode of methodes?

    Ter Info:
    De zoekmethode op BD heeft mij niet kunnen helpen en Google gaf zo veel info dat ik het wit door het zwart niet meer zag

    Bedankt op voorhand
    Marc
    Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
    M.v.g. Marc

  • #2
    Re: zwart/wit: wanneer/waar de omzetting

    Toch duidelijk voorkeur om het na de rawconversie te doen.
    Met de kleuren kun je dan immers nog veel kanten uit afhankelijk van de gebruikte methode. Er bestaan hopen methoden die je via google gemakkelijk vindt.
    4 seconden werk:


    Link 2 en 5 zijn vb goede.

    PS heeft ook een speciale z/w aanpassingslaag die erg goed werkt. Je kan daarbij ook klikken in het beeld en door te slepen de aangeduide tonen verdonkeren of verbleken.

    Comment


    • #3
      Re: zwart/wit: wanneer/waar de omzetting

      Ik gebruik of Nik Silver Efex of de volgende methode:

      1 kopie laag maken
      2 hierop 2 sat/hue aanpassingslagen zetten
      3 de bovenste aanpaasingslaag sat op -100(helemaal z/w) en de blendmode op color.
      4 met de onderste aanpassingslaag aan de hue gaan regelen totdat de z/w goed is.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: zwart/wit: wanneer/waar de omzetting

        Bedankt voor de info
        We gaan het eens proberen.

        m.v.g.
        Marc
        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
        M.v.g. Marc

        Comment


        • #5
          Re: zwart/wit: wanneer/waar de omzetting

          Silver efex is inderdaad een prachtfilter
          Ik maak er ook veelvuldig gebruik van.
          André Langenus (EFIAP)

          Comment


          • #6
            Re: zwart/wit: wanneer/waar de omzetting

            Er bestaan natuurlijk heel erg veel manieren om naar ZW om te gaan.

            * Een manier is via LABcolor het A en B-kanaal eruit te halen.

            * Tegenwoordig doe ik het heel vaak door een extra laag Channel Mixer aan te maken en daar monochrome aan te vinken. De schuifregelaars doen dan de rest.

            Comment

            Working...
            X