Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Switchen tussen portrait en landscape in LR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Switchen tussen portrait en landscape in LR

Hallo,
    Ik wilde even vragen hoe je in LR -bij het croppen- kan switchen tussen een crop in landscape en portrait. Bij mij is dat altijd in landscape maar soms wil ik dat eens doen in portrait. Ik vind nergens het antwoord; niet in het boek van Kelby, niet op Google..... Is daar een sneltoets van? Of moet je het doen met de hoekpijltjes? Of zie ik nu zo slecht?
    (Voor alle duidelijk met het behoud van de verhoudingen, dus met het slotje op.) Bedankt.

Re: Switchen tussen portrait en landscape in LR

Neem een hoekpunt van je cropraster op een landscapefoto en sleept het horizontaal, op een gegeven moment 'verspringt' het raster van landscape naar portrait. Omgekeerd: sleep het hoekpunt van je cropraster van een portrait vertikaal en op een gegeven moment verspringt het raster naar landscape mode. Uiteraard met slotje erop
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

sleept het horizontaal
      Ah, daar zit het hem. Ik had al vanalles gevonden over het trekken aan het cropraster maar mijn foto draaide dan altijd. Dus horizontaal. Bedankt (voor het snelle) antwoord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bali Bekijk bericht
        Ah, daar zit het hem. Ik had al vanalles gevonden over het trekken aan het cropraster maar mijn foto draaide dan altijd. Dus horizontaal. Bedankt (voor het snelle) antwoord.
        Maar dan zat je in draaimodus en gaf je pijltje een soort boog aan, Hiermee roteer je.
        Je kunt ook rechts in de toolbar zorgen dat je de meetlat aanvinkt vooraleer je gaat croppen, dan gaat hij zowiezo niet roteren.

BTW, ben jij degene die het boek van Kelby steeds ontleend heeft in de bib van Leuven?
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

BTW, ben jij degene die het boek van Kelby steeds ontleend heeft in de bib van Leuven?
          Nee, toch niet. Ik heb die gekocht. Is erg handig en goed uitgelegd over het algemeen. Soms slaat hij wel eens een stap over, heb ik gemerkt. Ofwel ontbreekt er bij mij soms iets.
          By the way, als je hem eens wil lenen dan zeg je het maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
            Neem een hoekpunt van je cropraster op een landscapefoto en sleept het horizontaal, op een gegeven moment 'verspringt' het raster van landscape naar portrait. Omgekeerd: sleep het hoekpunt van je cropraster van een portrait vertikaal en op een gegeven moment verspringt het raster naar landscape mode. Uiteraard met slotje erop
            Goede tip.
            Het kan ook zo: "custom" kiezen (bovenaan) en dan met het crop tool zelf de kader trekken die je wil. Je hebt meer vrijheid, maar minder controle over de exacte verhouding denk ik (2/3 of 4/5 of zo)

Dpaul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Goede tip.
              Het kan ook zo: "custom" kiezen (bovenaan) en dan met het crop tool zelf de kader trekken die je wil. Je hebt meer vrijheid, maar minder controle over de exacte verhouding denk ik (2/3 of 4/5 of zo)

Dpaul.
              Uiteraard! Maar de TS vroeg met behoudt van verhoudingen... daarmee
              www.brunodyserinck.be
              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Working...
              X