Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Enkel mogelijk als cameravlak en onderwerpvlak niet evenwijdig waren bij opname.
En dat is fout van fotograaf. Maar heb hierover wel mijn twijfels want dan zouden er ook extra perspectief-vervormingen optreden.
Henri
Dan verschillen wij ernstig van mening.
Ik spreek nadrukkelijk over bewegingsonscherpte!!!!
Kiest u zelf maar een objectafstand waarvan u denkt dat die ongeveer bij de breedte van de scène past.
@ hjanssen
Ken die tabellen zeer goed en als je wil kan ik de betreffende gegevens nog zelf bereken aan de hand van de universele lenzenformule en de optische wetten.
Neem slechtste voorbeeld ((gegevens in tabel uiterst links)dan vindt men bij een voorwerpsafstand van 20 m een DOF = 13.9 m met korste scherp punt op 15.2 m en verste punt 29.1 m.
Opmerking: de afstanden zijn uitgedrukt in m = meter
Met PhotoME heb ik die wel ergens in de exif gevonden.
Heb PhotoME ook eens gebruikt maar afstand ts objectief en onderwerp is onbekend.
Ik heb tot hiertoe nog geen enkele EXIF viewer gevonden die deze informatie weergeeft.
Weet iemand hier meer van? Info graag. Dank.
Volgens PhotoMe is de Focus Distance van de betreffende foto 2,11 meter en de brandpuntsafstand 100 mm.
1 van de 2 is onjuist.
Met een 100mm objectief op een cropcamera (D300) een groep mensen fotograferen op een afstand van 2,11 meter zal moeilijk lukken, maar het kan wel een verklaring geven waarom die ganse foto eigenlijk niet scherp is, mischien volledig verkeerd gefocust.
Met een 100mm objectief op een cropcamera (D300) een groep mensen fotograferen op een afstand van 2,11 meter zal moeilijk lukken, maar het kan wel een verklaring geven waarom die ganse foto eigenlijk niet scherp is, mischien volledig verkeerd gefocust.
Om aan de getoonde scène breedte te komen bij een brandpuntsafstand van 100 mm moet de fotograaf zich op ongeveer 25 meter afstand hebben bevonden.
Wanneer scherpgesteld zou zijn op 2,11 meter, dan is de groep niet meer dan een vlek.
Om aan de getoonde scène breedte te komen bij een brandpuntsafstand van 100 mm moet de fotograaf zich op ongeveer 25 meter afstand hebben bevonden.
Wanneer scherpgesteld zou zijn op 2,11 meter, dan is de groep niet meer dan een vlek.
Juist daarom, welke fotograaf maakt nu een groepsfoto met een 100mm objectief, dan nog op een cropcamera en van op een afstand van 25 meter.
Comment