Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichttent Achtergrond Problemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichttent Achtergrond Problemen

Beste allemaal.

Op het moment ben ik bezig met productfotografie (schoenen). Hiervoor hebben wij een lichttent + twee daglicht lampen aangeschaft. Als achtergrond papier gebruik ik een vel wit PVC plastic. De fotos komen er redelijk goed uit, maar de achtergrond is niet helemaal wit waardoor ik ze nog steeds met Photoshop uitsnijd.

Nu heb ik een vel groen/blauw karton gekocht om het product zo goed mogelijk te isoleren, maar zodra ik fotos van de producten (schoenen) neem, krijg ik reflectie blauw/groen op de schoen wat dus niet handig/mooi is.

Heb je geen last van dit probleem als je achtergrond papier van hoogwaardig kwaliteit gebruikt of blijf je dit houden. Iemand eventueel verder nog tips.

Thnx

Re: Lichttent Achtergrond Problemen

Ik zou zoiets doen op een opnametafel met een plexiblad, en een combinatie van een softbox boven de tafel en een verlichting onder en gedeeltelijk achter de tafel.
    Ik spreek hier wel over regelbare studioflitsers. De opstelling laat toe van omzeggens schaduwloos te fotograferen. En het perfecte wit haal je door overbelichting van 1 stop op de achtergrond, de rest is meten (flitsmeter) en afstellen, en grijskaart gebruiken voor je juiste witbalans. Van zodra je een gekleurde achtergrond of ondergrond gaan gebruiken krijg je een kleurzweem door overstraling.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Eens met Digipics.

Ik kan mij echter voorstellen dat je de spullen niet hebt die hij noemt. Een preset witbalans instelling maken met grijskaart is altijd een goed idee. Wat je ook kunt proberen is om de foto in raw formaat te schieten en de witbalans daarna via de software aan te passen. Samen met de overbelichting van de achtergrond zou dat kunnen leiden tot een perfect witte achtergrond. Let daarbij wel op dat de kleur van de schoenen natuurlijk blijft.
      Ook de software kan helpen. Als je bijvoorbeeld donkere schoenen gebruikt heeft Photoshop een uitstekende en heel snelle manier op de achtergrond te veranderen in welke kleur je ook maar wilt, dus ook echt wit.
      groet, Rik

Comment

Digipics gaf al de gouden tip: de achtergrond moet 1 (tot 1.5) stop overbelicht worden. Heb je al eens overwogen om een flitsset te huren? Voor ongeveer 100€ huur je bij Servix in Aartselaar genoeg materiaal om dit op een deftige manier te kunnen afwerken. Als je veel schoenen wil fotograferen zou ik dit zeker bekijken: het zal je uuuuuuuren postproductie besparen.
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

Comment

Bedankt voor de snelle reacties, zitten goede tips tussen. Ik blijf met 1 vraag zitten. De overbelichting van de achtergrond. De 1stop bedoelen jullie het diafragma mee neem ik aan? Verder gebruik ik PVC-folie als witte achtergrond, dit laat nagenoeg geen licht door, waardoor het geen nut heeft om de achtergrond te belichten. Is er eventueel iets anders dat ik kan gebruiken als witte achtergrond, of moet ik gewoon niets in de lichtbox hangen.

thnx

Comment

De achtergrond van zo'n lichttentje via de voorkant gaan overbelichten met studioflitsen lijkt mij moeilijk. Die dingen zijn amper één kubieke meter groot.
            Waarom niet die PVC folie eruit halen en het object langs achter (over)belichten.

Comment

Working...
            X