Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom: backup instellingen / synchroniseren / batch export

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom: backup instellingen / synchroniseren / batch export

Toen ik m'n lightroom installeerde, moest ik een aantal gebruikelijke settings instellen. Zo ook naar welke locatie mijn backups moesten weggeschreven worden. Die heb ik ingesteld op m'n externe HD. Netjes vroeg Lightroom één maal per week bij het opstarten, naar m'n externe HD, alwaar dan een backup zou moeten gebeuren.

Nu, na enige tijd met Lightroom te werken, blijkt dat m'n collectie foto's op m'n interne HD begint uit te puilen. In gedachte dat er toch een backup op m'n externe HD staat wil ik m'n interne HD wat beginnen opkuisen.

Maar wat blijkt: niet alle foto's uit m'n collectie Lightroom staan als backup op m'n externe HD.
    Alsnog wil ik zelf in 1 beweging (batch dus) m'n hele collectie van Lightroom naar m'n externe HD versluizen, met als bedoeling dat alle gemaakt aanpassingen in LR op m'n foto's worden toegepast en opgeslagen op m'n externe HD.

Kan iemand mij een tip geven of me op weg helpen? Alvast bedankt!
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Re: Lightroom: backup instellingen / synchroniseren / batch export

Niet meteen een antwoord op je vraag, maar maakte je bij het importeren van je foto's ook al telkens een backup naar de externe HDD? Er is namelijk een verschil tussen een backup van je originelen en een backup van je bewerkingen (althans volgens mij, ben geen expert hierin). De backup waar Lightroom je wekelijks (of anders) naar vraagt is een backup van de catalog, dus een backup van de database en niet van de originelen. Met andere woorden, hiermee wordt een backup gemaakt van, onder andere, al je bewerkingen. Die worden wel niet als "foto's" opgeslagen, maar als een soort tekstbestandjes die dan achteraf bij het exporteren worden toegepast op je beelden. Wil je ook een backup maken van je originelen, dan kan je bij het importeren van je foto's een locatie aanduiden voor de backup. Naar die locatie worden dan je originelen gewoon gekopieerd. Samen met de meest recente backup van je catalog heb je dus zo steeds een kopie van je archief.

Hoe je alles nu backupt(?) in 1 keer weet ik eerlijk gezegd niet want ik doe het zelf zoals hierboven beschreven, maar ik ben er zeker van dat hier experts actief zijn die je kunnen helpen wat dat betreft...
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

Comment

Re: Lightroom: backup instellingen / synchroniseren / batch export

Bedankt voor je reaktie alvast.

Vond niet direkt een link voor m'n backups tijdens het importeren van m'n foto's van camera naar pc. Maar toen LR gisteren bij het opstarten m'n wekelijkse backup wou maken, kon ik wel aanpassingen maken. Voortaan importeer ik m'n foto's op m'n externe schijf en maak een backup naar m'n interne harde schijf om de foto's te bewerken.
      Nadien kan ik de twee mappen synchroniseren naar de laatste veranderingen die ik gemaakt heb.

Heb ook nog gevonden hoe je heel je catalogus in 1 keer kunt backuppen: da's blijkbaar gewoon met "export catalog". Ik vond het eerst verwarrend, omdat ik net zoals u dacht dat het dan enkel ging om die txt-files met een lijst van je aanpassingen, maar niet van je foto mét bewerkingen.
      Blijkbaar staat dat gelijk aan een gewone export. (met je rechtermuisklik kun je alleen geselecteerde foto's exporteren, niet een volledige map of cataloog, daar heb je dan "export catalog" voor nodig.

Nu, een tijdje mee bezig geweest om een paar duizend foto's over te zetten, maar eind goed, al goe
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Working...
      X