Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haar selectie en GIMP

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Haar selectie en GIMP

Zijn er kenners van GIMP? Ik had vooral graag geweten welke de beste workflow is om mensen uit een achtergrond te selecteren en dan vooral met nadruk hoe je met het hoofd/haren of andere kleine details omgaat.
    Ik heb zelf al wat rondgezocht via youtube filmpjes en zo, maar het is me toch nog niet zo duidelijk. Misschien dat iemand mij hier kan helpen.

Stel nu dat ik deze heks uit het bos wil halen en er een andere achtergrond bij wil. Hoe doe ik dat (met GIMP dus) zonder die sliertjes haar te verliezen.

En hoeveel tijd neemt zoiets (als je het wat in de vingers hebt) in beslag. Ik zie hier vaak wel beelden passeren met andere achtergrond, maar dan vraag ik me af. Zijn ze daar een paar minuten aan bezig geweest of is het echt uren knippen en selecteren?
    Al doende leert men...

Flickr

Re: Haar selectie en GIMP

volgens mij is dit wel een heel moeilijk voorbeeld om mee te starten, de workflow is ongeveer hetvolgende

eerst maak je een selectie rond hetgeen je wil vrijmaken
    dan ga je hiervan een laagmasker maken
    daarna kan je met een penseel in het laagmasker tekenen om het te verfijnen

nu zul je zien dat deze haartjes toch wat te moeilijk zijn en je er heel wat kwijtraakt

dan kun je een nieuwe laag maken en sterk uitvergroten
    je tekent met een wit fijn penseeltje van 1 pixel over de haartjes die je zeker wil zien
    al deze getekende haartjes voeg je toe aan het laagmasker

dat kan zowel in PS als met gimp

zo'n selectie maken duurt meer dan een uurtje hoor, veel plezier ermee

groetjes, david

Comment

Haar is waarschijnlijk 1 van de moeilijkste zaken om te scheiden van een achtergrond, niet?

Ik heb het al enkele malen geprobeerd met wisselend succes. Ik heb het er dan ook niet voor over een uren bezig te zijn met een selectie...

PS ddavid, hoelang heb je over die selectie gedaan?

Comment

@ Cartman

ik heb wel 2 uurtjes aan' t spelen geweest
        1 uurtje om eens te kijken wat gimp eigenlijk kan ,
        en dan een uurtje om dit met photoshop te maken

ik moet zeggen dat een tekentabletje van den aldi plezant speelgoed is (was een tip van V )

Comment

@ddavid: verkopen ze bij aldi tekentabletten? zo een eenmalige actie waarschijnlijk?

maar het waarschijnlijk wel handiger dan een muis neem ik aan

Comment

Bedankt ddavid (en vooral om je daar 2 uur mee bezig te houden )
            Ik weet dat ik een moeilijk voorbeeld had gepost en zal zelf zeker met iets eenvoudigers proberen.

Je bewerkte versie vind ik trouwens echt mooi gedaan.
            Maar jij hebt dus een tekentablet gebruikt om een aantal haartjes terug te tekenen.

Ik zou dit binnenkort willen proberen met een foto van mijn jongens, maar dat zal vermoedelijk een pak makkelijker zijn aangezien ze allemaal 'broskopjes' hebben
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

@cartman dat zijn telkens éénmalige acties die elk jaar terugkomen (rond februari)

@ nena veel geluk ermee , om het masker te verfijnen kan je ook eventueel een pad maken over de haartjes en omlijnen met 1 pixel

Comment

David, ik ben het even gaan uitproberen en ik loop ergens de mist in
                Mijn kennis van lagen en laagmaskers is wel nog niet optimaal (ja en dan wil ik direct zo een ingewikkeld proces uitproberen). Ondertussen heb ik wat GIMP-google-sites afgeschuimd, maar heb het toch niet gevonden.

eerst maak je een selectie rond hetgeen je wil vrijmaken
                dan ga je hiervan een laagmasker maken
                daarna kan je met een penseel in het laagmasker tekenen om het te verfijnen

Dit lukt me nog.

nu zul je zien dat deze haartjes toch wat te moeilijk zijn en je er heel wat kwijtraakt
                dan kun je een nieuwe laag maken en sterk uitvergroten
                je tekent met een wit fijn penseeltje van 1 pixel over de haartjes die je zeker wil zien
                al deze getekende haartjes voeg je toe aan het laagmasker

Maar hier loopt het mis. Die nieuwe laag, welke kies je. transparant?

Alvast bedankt voor de hulp.
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

ddavid. Het is me gelukt.
                  De aanhouder wint en vooral BD & Google is your friend
                  Dankzij jou initiele uitleg kwam ik op volgende tutorial terecht:
                  http://www.gimpusers.com/tutorials/m...r-strands.html

Ik vermoed dat dit de werkwijze is die jij bedoelde. Bedankt
                  Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                  X