Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sRGB, kleurprofielen, etc...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sRGB, kleurprofielen, etc...

Ok, beetje ten einde raad en niet direct een oplossing gevonden in de fora, sorry als het al ter sprake gekomen is.

Heb recent een nieuw scherm gekocht (Lacie 324) en gecalibreerd. De foto's die uit de printer komen zijn exact wat ik op het scherm zie. Tot dusver alles goed. Als ik echter foto's exporteer met sRGB profiel (lightroom) zien die er veel te gesatureerd uit in een externe viewer, browser etc...
    Als ik exporteer naar Adobe-RGB zien ze er perfect uit.
    Ook in PS: convert to sRGB->nope

Zolang ik dus in de gesloten lus scherm, lr of ps, printer blijf is alles perfect, maar bij export naar sRGB loopt het mis. sRGB was toch gemaakt voor schermen niet?

Als ik een foute sRGB file terug importeer in ps of lr is alles weer OK???
    Ligt het aan windows en hoe zorg je ervoor dat de foto's op een andere computer eruitzien zoals zou moeten? Op vorig (versleten welliswaar) scherm heb ik daar nooit veel van gemerkt.

Dank

Re: sRGB, kleurprofielen, etc...

Hallo,

Als je van een groter kleurenbereik naar een kleiner gaat (adobe RGB naar sRGB) zul je moeten aangeven hoe je wilt dat de omrekening plaatsvind. relatief colormatrisch, perseptueel enz.
    Als je dit niet goed hebt staan worden de kleuren anders omgerekend en kunnen de kleuren geheel anderes overkomen.

Meerstal is relatief colormatrisch goed.
    Ik heb hier een beschrijving van (PDF) geef even aan waar ik deze naar toe kan mailen en dan zal ik je hem sturen.

Groeten,
    Marijn
    Om het licht te zien moet je het berijpen.
    Maar om het licht te berijpen met je het zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marijn73 Bekijk bericht
      Hallo,

Als je van een groter kleurenbereik naar een kleiner gaat (adobe RGB naar sRGB) zul je moeten aangeven hoe je wilt dat de omrekening plaatsvind. relatief colormatrisch, perseptueel enz.
      Als je dit niet goed hebt staan worden de kleuren anders omgerekend en kunnen de kleuren geheel anderes overkomen.

Meerstal is relatief colormatrisch goed.
      Ik heb hier een beschrijving van (PDF) geef even aan waar ik deze naar toe kan mailen en dan zal ik je hem sturen.

Groeten,
      Marijn
      Ik ben hier eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb mij er ook al diverse malen verbeeld dat mijn uiteindelijke Jpeg formaat foto op het scherm niet gelijk is qua kleur zoals ik hem bewerkt heb in Lightroom (in RAW formaat). Ik exporteer ook naar sRGB. Als ik dit nu zo lees, is het dus niet mijn verbeelding maar is de kleur dus echt gewijzigd tijdens het exporteren. Is dit iets wat je zou moeten kunnen instellen in Lightroom ofzo?
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spektr Bekijk bericht
        Als ik een foute sRGB file terug importeer in ps of lr is alles weer OK???
        Ligt het aan windows en hoe zorg je ervoor dat de foto's op een andere computer eruitzien zoals zou moeten? Op vorig (versleten welliswaar) scherm heb ik daar nooit veel van gemerkt.
        Ik vermoed dat de meeste viewers (zoals de windows viewer of picasa) gewoon geen rekening houden met het profiel, ofwel gewoon "denken" dat het schermprofiel van toepassing is op de foto.

leer er mee leven, ik heb het allang aanvaard dat bij foto's weergegeven op (andere) schermen de kleuren nooit 'juist' zullen zijn. Want eenmaal de foto jouw pc (de gesloten kring) heeft verlaten, dan is het onmogelijk om te weten hoe jouw foto op al die andere beeldschermen er uit zal zien (te donker, te licht, te blauw, te grijs, ...).
        Je kan idd je best doen door sRGB als profiel toe te voegen, maar dan nog hangt het af van de software én van het scherm én van het profiel én van het omgevingslicht én van nog zo veel meer, dat het onmogelijk is te voorspellen hoe de foto zal worden weergegeven op andere schermen.

Comment

Dat je de kleuren niet can controleren op een andere PC, daar heb ik me al lang bij neergelegd, maar ik zou op zijn minst verwachten dat ze gelijk zijn op dezelfde PC.
          En dat de viewers geen rekening houden met het profiel is mogelijk. Ik dacht eerst dat er wel rekening mee gehouden werd omdat Argb goede resultaten geeft, maar mijn schermprofiel is quasi identiek aan Argb, dus dat kan kloppen.
          Het is trouwens geen clipping maar gewoon een verschuiving en in lr kan je niet kiezen tussen rel. colometrisch etc (marijn73)
          Het is alleen gigantisch frustrerend dat na alle moeite de foto's gewoon te rood/geel/enz... getoond worden. Hoe lost iemand anders dit op? (de foto's die ik hier zie zijn zelden te rood/geel/etc).

PS: Hetzelfde getest op mac en dit levert wel goede resultaten!! Iedereen mac?

Comment

als je echt wil zeker zijn dat mensen met minder goede schermen je foto's zo goed mogelijk kunnen evalueren, dan is sRGB een veilige optie.
            Anderzijds meen ik dat AdobeRGB (met zijn bredere kleurenruimte) perfect kan werken bij de meeste recente hardware.
            phvda@pandora.be - Nikon D200/18-70/70-210/50mm - Rolleicord - Voightlander

Comment

Working...
            X