Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW in DPP en Photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW in DPP en Photoshop

Een vraagje voor de kenners. Ik weet niet of dit uberhaupt mogelijk is.

Ik zou graag een aantal bewerkingen uitvoeren in 2 verschillende programma's, nl. DPP en CS3. De bewerkingen vereisen beide dat de foto's zich in het RAW -formaat bevinden.
    Nu slaag ik er wel in om in DPP de foto (na de bewerkingen)op te slaan als CR2 (=RAW), maar als ik hem dan open in CS3, dan toont hij niet de gedane bewerkingen. Ik heb begrepen dat dit iets te maken heeft met een XML -bestand dat aangemaakt wordt bij het opslaan. Kan ik iets doen met dit XML -bestand om dit toch te realiseren?
    Weet iemand hoe dit toch te realiseren valt?

Re: RAW in DPP en Photoshop

In Raw gaat dat niet lukken volgens mij (Xml mismatch)
    Tenzij ge ev. kunt saven in DNG en dan naar ACR, maar dat zal zo maar niet lukken, dank ik??
    Saven in *Tif*TIFF of *PSD is: the way to go ....peinz ik!

Suc6
    veronique
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Wat wil je nog uitspoken in ACR of CS???

Comment

Ik voer vaak een belichtingscorrectie uit in photoshop, je kent dat wel, je onderwerp is goed belicht maar je lucht/hemel/wolken zijn uitgebrand. In het raw-formaat kan je dan in photoshop dit nog herstellen zonder dat je de rest van de foto donkerder maakt.
        Het komt erop neer dat je een kopie maakt waarbij je bij het origineel het onderwerp goed gaat belichten en bij de kopie ga je de lucht goed belichten, uiteindelijk ga je dan de twee goede delen samenbrengen.

zie:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
          Ik voer vaak een belichtingscorrectie uit in photoshop, je kent dat wel, je onderwerp is goed belicht maar je lucht/hemel/wolken zijn uitgebrand.
          Nieje, ik ken dat totaal niet, nog nóóit voorgehad!
          Ik werk met zones en aparte lichtmeter** .. .. maar vooral op het juiste tijdstip.
          (like mister Ansel)

Maar bon, met dezelfde Raw “van jut naar jar in programma’s” met compat. edit files, dat is echt een utopie!!
          Tiff of PSD, als je dat kan weg’saven tenminste, zal het worden, vrees ik!

Suc6
          veronique

**Eentje die gecalibreerd en aangepast kan worden!
          Dit wel, aan de gevoeligheid van de sensor van mijn camera's op alle ISO's

°°
          Last edited by Veronique; 24 mei 2009, 18:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
            Nieje, ik ken dat totaal niet, nog nóóit voorgehad!
            Ik werk met zones en aparte lichtmeter** .. .. maar vooral op het juiste tijdstip.
            (like mister Ansel)
            Eigenlijk is het gewoon een gevolg van het (te) beperkt dynamisch bereik van de digitale toestellen. Gelukkig hebben we photoshop nog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
              Eigenlijk is het gewoon een gevolg van het (te) beperkt dynamisch bereik van de digitale toestellen. Gelukkig hebben we photoshop nog
              Ach so, allez bedankt voor de info

Comment

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je in CS3 nog verder wil corrigeren als je DPP versie 3.6.1 aan boord hebt aangezien je in DPP zowel de "canon beeldstijl" als de "tone curve" kan aanpassen (+5/0/-5 zowel voor hooglichten als voor schaduw).. tevens kan je het resultaat direct naar CS3 versluizen als 16 bit TIFF ... ik zie dus het probleem niet ..
                FWIW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat je in CS3 nog verder wil corrigeren als je DPP versie 3.6.1 aan boord hebt aangezien je in DPP zowel de "canon beeldstijl" als de "tone curve" kan aanpassen (+5/0/-5 zowel voor hooglichten als voor schaduw).. tevens kan je het resultaat direct naar CS3 versluizen als 16 bit TIFF ... ik zie dus het probleem niet ..
                  FWIW
                  Ik heb deze mogelijkheden nog niet opgemerkt in mijn versie van DPP, ik heb versie 3.5 ik wist niet dat er al een versie 3.6 beschikbaar was.

Comment

Heb de 3.6.1 even gaan downloaden en inderdaad deze extra functies zijn erg handig, het resultaat ervan kan evenwel niet op tegen een in photoshop uitgevoerde belichtingscorrectie d.m.v. een smart object kopie.

Comment

een andere mofelijkheid is ACDsee. Hier kan je zowel in Raw als Tif of JPG vaak nog uitgebeten luchten terughalen zonder de ganse foto te verlichten/verdonkeren. Ook is het zee gemakkelijk om schaduwen weer wat ui te lichten. Dit werkt met het princiepe van schuifregelaars voor bepaalde frequenties. Dus voor luchten neem je de meest rechtse regelaars en je "verdonkert" zo de luchtpartijen, zodat er toch weer textuur in komt.

Ik ben ervan overtuigd dat dit allemaal ook kan in Photoshop of LR, maar het gebruiksgemak van ACDSee is op dat gebied toch beter (vind ik).

Photoshop heb je dan wel weer nodig als je echt rare dingen gaat doen met je foto's. Dat zit er bij ACDSee niet in. Hier ben je beperkt tot het "ontwikkelen" van je Raw, het aanpassen van kleuren en contrasten, cadreren en roteren etc., de standaard routines btw. Ook gratis demo te verkrijgen, die een maand werkt.
                      Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Working...
                      X