Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ogen bijwerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ogen bijwerken

    Hallo,
    het is mij eindelijk gelukt om eens een ietwat deftige foto te maken van deze kat, en nu zijn de ogen wat uitgebrand. Ik heb zelf al geprobeerd om deze wat te bewerken, maar mij lukt het niet.
    Is er iemand hier op't forum dat er raad mee weet, of zijn ze gewoon echt uitgebrand en is er niets aan te doen? Ik vrees echter voor't laatste.
    Zijn er eventueel tips om dit in de toekomst te kunnen vermijden? Vb kleiner diafragma.



    EXIF: 79mm - 1/125 sec - f5.6
    Canon Eos 400D 17-85mm

  • #2
    Re: Ogen bijwerken
    • gewoon oogjes van het net halen (plenty naar wens)
    • in nieuwe laag smijten
    • ajusteren
    • Auto Blend of and Mask


    done
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

    Comment


    • #3
      Re: Ogen bijwerken

      Klinkt eenvoudig. Ik ben wel een photoshop beginner, dus ik weet niet of dit mij zo goed gaat lukken.
      Bedankt voor de tip, ga het eens proberen.
      Canon Eos 400D 17-85mm

      Comment


      • #4
        Re: Ogen bijwerken

        9/10 gaat DD dat voor U fixen
        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

        Comment


        • #5
          Re: Ogen bijwerken

          Ik vermoed dat door de volledige foto te verdonkeren je de donkerste delen van de pels echt zwart zal maken en dat wil je ook niet? Maar misschien geeft dat wel een leuk effect? Anders zijn de oogjes inderdaad niet zo moeilijk te photoshoppen - zie hierboven-

          Het probleem is echter dat je in deze foto een erg grote contrastomvang hebt. Er is namelijk een groot verschil in het donkerste zwart en het witste wit : tussen de donkerste delen pels en de ogen (van de madeliefjes nog niet gesproken).
          Zulke contrastomvang geeft altijd problemen in hard zonlicht.

          Het diafragma vergroten of verkleinen zal je niet helpen als je automaat aanstaat. Wat je wel kan doen is de poes in zachter licht fotograferen (schaduw, later zonlicht bv in de late namiddag of 's avonds). Dan is de contrastomvang sowieso kleiner en is het probleem opgelost. - de poes moet natuurlijk nog willen ook -

          Ideaal is natuurlijk - als je toestel dat toelaat- proberen reeds voordien nauwkeurig te meten welke waarden je in de verschillende delen van je foto je zal hebben. Maar als dat voor jou een brug te ver is, kom je nog een heel eind met wat zachter licht.
          enkele van m'n foto's op:
          http://www.flickr.com/photos/erikboone/

          Comment


          • #6
            Re: Ogen bijwerken

            Je histogram, moet je eigenlijk visualiseren als een licht-schop met twee hoge zijkanten aan (licht-schuifschup)

            Als je nu het licht opschept, moet je zorgen dat er zeker niets van teveel is aan de zijkanten!
            Wat erover is en ernaast valt, aan tinten en structuur ben je echt wel kwijt!
            In Raw kun je wat hocus pocus opkrikwerk doen (recoveren) maar toch!
            Schep je te weinig licht op, is het ook niet goed, maar wel ietsy beter te verdelen via equalizing (uitspreiden over je schop).

            Contrast: 5-6 stops max blijf ik hier moedeloos herhalen.
            Blijf toch weg uit die felle zonnige middaguren om te shoot’n.
            Doe desnoods even een contrastmeting.
            Onze ogen kunnen wel tot 11 stops waarnemen, onze Dslr’s nog niet, voorlopig!

            Te voorkomen dus!!

            Suc6
            veronique
            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

            Comment


            • #7
              Re: Ogen bijwerken

              Bedankt voor de tips. Het was inderdaad in fel zonlicht genomen rond de middag. Dus daar kon ik niet veel aan doen. Het is een poes die zich niet gemakkelijk laat fotograferen.

              Dit is nuttige informatie .
              Dank je wel allebei.
              Canon Eos 400D 17-85mm

              Comment


              • #8
                Re: Ogen bijwerken

                Katachtigen hebben dan nog eens super reflecterende ogen!
                ... en ze zijn me toch zou mooi met vol open pupillen.
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment


                • #9
                  Re: Ogen bijwerken

                  Het maakt het inderdaad alleen maar moeilijker. Maar om de 1 of andere reden is het bij deze kat altijd moeilijker dan de rest.
                  Keep on trying...
                  Canon Eos 400D 17-85mm

                  Comment

                  Working...
                  X