Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Infrared

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Infrared

Dit forum gaat dus over digitale fotografie, maar hoe maken jullie die infrarood foto's toch maar ik heb altyd analoog gewerkt en ik moest zelfs een frigobox meenemen voor een rolletje in te bewaren en het rolletje thuis in de frigo zette want dat moch echt nie warm worden. Ik weet nog niet veel van digitaal, ik kan de foto's wel evengoed maken en ken de meeste toestellen wel & photoshop enz wel maar mogenlijkheden als infrared enz nog niet. kben nog maar een studentje, vroeger moch ik niks digitaal doen en nu gooien ze mij er dood mee dus its time to change en time to learn somthing

Ho maar ne frigobox neem ik ook dikwijls mee maar daar zit dan chocomelk in.
    Ja de zoekfunctie is even niet beschikbaar. We hebben het er onlangs nog kort over gehad.

Ik herhaal in 't kort mijn uitleg toen :
    -De sony's met "nightshot"-mode zijn daar uiterst voor geschikt. De filter voor de CCD klapt dan weg. Zo bekom je kortere sluitertijden en dus minder kans op bewegingsonscherpte
    -Een andere digitale camera kan dit ook, maar het filter klapt niet weg (je zou het er kunnen uithalen maar dan moet je vijzen ) Zonder te vijzen kan je testen of de camera IR-gevoelig is. (met de afstandbediening van je TV bv)
    -Ik gebruik de B+W IR-filter 093 + B+W ND-filters om in bv volle zon een aantal stops te minderen en dek de emitters -die anders straling geven- af.
    -de foto's in mijn huidig album "Infrared fotos" (zie hieronder) zijn getrokken zonder ND-filter, daarom dat er sommige op het randje van de overbelichting zitten.

Comment

sonyke,

ik volg dezelfde weg... 093 en ND en pola.. in vol zonlicht...
      en de 707 op nightshot...

Comment

@ Baldie :
        Ook vroeger hebben mij IR-foto's altijd aangesproken. Analoog was dat een vrije dure zaak met vele mislukkingen.
        Bij mijn zoektocht naar een digitale camera was dit ook een aandachtspunt. Ik heb je vroegere IR-foto's hier op het forum allemaal gezien. Ik hou daar geweldig van.
        Wat ik niet wist is dat je ook een polarisatie-filter gebruikte. Die heb ik niet, vroeger had ik die voor aquariumfotografie.
        Met IR-foto's kan ik mij uren amuseren, eigenlijk doe ik dat het liefst van al. Maar vorige week ben ik mijn lederen ringetje verloren waarmee ik de emitters afdek. Mijn ringetje steek ik onder de UV-filter (die ik gebruik tegen krassen), en daar vijs ik dan de rest op. Ik heb de tijd nog niet gehad om een nieuw te maken. Ik hou niet van dat plakband gedoe.
        Was precies lang geleden dat ik u hier nog eens zag, maar het deed me plezier.

Comment

Working...
        X