Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laatste foto van overleden persoon bewerken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • laatste foto van overleden persoon bewerken

    Hallo iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk voor één specifieke vraag voorafgegaan aan wat uitleg.
    Mijn toen nog toekomstige schoonvader is twee jaar geleden plots overleden aan een hersenbloeding. De dag voor zijn overlijden heeft mijn vriend nog een foto genomen van hem met zijn tweede petekindje in de hand. Deze foto is genomen met een gsmtoestel met dus als een logisch gevolg zeer slecht van kwaliteit. Ik heb gemerkt dat mijn vriend in die tijd heel veel waarde hechtte aan die foto. Omdat de foto van te slechte kwaliteit was en met een aantal storende factoren op de foto zoals het ziekenhuisbed, de infuusstaander enz hebben we nooit iets met deze foto gedaan. Een aantal weken geleden heb ik aan een vriend gevraagd of hij iets met deze foto kon doen en hij heeft toen de achtergrond veranderd maar zei dat hij niets kon doen aan de kwaliteit van de foto zelf omdat dit nog te ver boven zijn kennis reikt.
    Als ik het goed begrepen heb zijn er hier mensen die heel wat met een foto kunnen en die mensen zou ik willen vragen of er een mogelijkheid bestaat om deze foto te bewerken zodat hij op een groter formaat kan worden afgedrukt (bv canvas) en een mooi plaatsje aan de muur kan krijgen. Zelf ben ik een volkomen leek dus zou ik willen vragen of iemand dit voor mij zou kunnen doen. Ik wil u zeker voor de moeite vergoeden.

    Alvast bedankt voor de tijd,

    Sofie

    de foto: http://i43.tinypic.com/312wrci.jpg

    [MOD] Beeld achter een link geplaatst omdat het te groot is (1600 pixels breed) - De forumregels laten beelden toe tot max. 900 pixels in elke richting en max. 400K.
    Last edited by Laurens; 11 mei 2009, 06:51.

  • #2
    Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

    Veel aangepast, maar of het echt beter is geworden ligt helemaal bij jou. Ik kan me heel goed voorstellen dan deze foto van grote waarde is voor jullie. Ik ben zelf maar een beginner in fotobewerken. Waarschijnlijk zijn er meerdere mensen hier die er veel meer mee kunnen.

    Canvas gaat waarschijnlijk niet lukken. De resolutie is te laag. Maar een 20*30 is te doen. Verwacht er niet te veel van.

    http://www.hroling.nl/media/Manmetkindaangepast.jpg

    Vergoeden kun je doen met een waardering. Meer heb ik niet nodig.
    Last edited by bolke; 11 mei 2009, 20:35.
    Fotoapparatuur
    Portfolio

    Comment


    • #3
      Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

      hallo,
      Als dat de max groote is van de foto... dan gaat het moeilijk worden om hem op een groot canvas te krijgen zonder kwaliteitsverlies, wat je dan eventueel wel nog kan doen is de foto via een projector op een mooie wand laten projecteren en er dan met een degelijk fototoestel een foto van maken
      groeten
      dieselke

      Comment


      • #4
        Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

        alvast bedankt voor de reacties,

        heb ook al een aantal berichten gehad en de resultaten zijn al heel wat mooier dan het origineel ergens besef ik wel dat er geen wonderen kunnen gebeuren maar een beetje hoop kan geen kwaad hé

        Met vriendelijke groeten,

        Sofie

        Comment


        • #5
          Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

          wat je kan doen is een digital painter contacteren.
          Die tekent de foto na zoals je wil in grotere resolutie..
          En je ziet het verschil niet of het om een foto gaat of een tekening..
          Je moet gewoon de juiste digital painter vinden.
          poof

          Comment


          • #6
            Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

            Oorspronkelijk geplaatst door simonisme Bekijk bericht
            wat je kan doen is een digital painter contacteren.
            Die tekent de foto na zoals je wil in grotere resolutie..
            En je ziet het verschil niet of het om een foto gaat of een tekening..
            Je moet gewoon de juiste digital painter vinden.
            Dat zou ik dus zeker niet digitaal laten schilderen om volgende redenen:

            1. Je ziet ALTIJD het verschil tussen een foto-portret en een digitaal nageschilderd foto-portret.
            Geloof zeker niet wat je op internet vind aan voorbeelden, veel is gewoon fake. Het geschilderde haar en de huidstructuur verraden steeds het 'geschilderd zijn'.

            2. Aangezien deze foto wazig is, zal een geschilderd portret dit meestal nog erger laten lijken. Tenzij je nog andere foto's bezit om de ontbrekende en vage details aan te vullen wordt dit 'digitaal schilderen' een hopeloze zaak.


            Het beste lijkt mij een goede retouche, aangevuld met hier en daar wat daar enkele geschilderde accenten.
            Als ik zo iets doe ben ik er gerust 2 dagen zoet mee, maar dan zal je nog altijd een fotorealstisch resuldtaat hebben én je zal het maximum uit je foto gehaald hebben ...én veel méér.

            Een 'digital painter' is inderdaad de beste oplossing, omdat je beter wat kennis hebt van anatomie, licht en schaduwen etc.. maar hij moet ook vooral kunnen retoucheren om geen nodeloze of essentiele zaken te vervangen door' digital paint'.

            Comment


            • #7
              Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

              Deze foto heeft wel potentieel en is zeer krachtig qua uitstraling en moment!!!
              Ik bedoel zeker niet technisch, want dat is meer een Gsm ramp!
              Eenmaal de rommel in de achtergrond weggewerkt is, zou ik van de fouten eerder een deugd maken. (zeker niet gaan sharpen, enz)

              1. opkuisen
              2. Van kleur > B&W > naar: Diepe warme bronzen sepia gradiant
              3. Een mooie diffuse laag maken (mistery layer) waar de lichten en vooral het wit kleedje uitstraalt!
              4. Dramatiek zwaar accentueren via gradiants + D&B
              5. Lichtinval verhemelend creëren.
              6. Een mooie canvasstructuur overlay'n om de mozaïek patroonfoutjes te verdoezelen
              7. Een brede witte Art-matte aanbrengen (passe partout) en even optrekken tot A4 printformaat, in: SI pro
              Resultaat: een ruwe aangrijpende bolster, doch magisch sterke mooie print waar 35950² andere "wel" scherpe prints nog niet aan kunnen tippen.

              * Ik persoolijk, zou de (baxters & infuse) achtergrond, zo laten, buiten het storende nachtkastje dan!
              Maar opgekuist kan het zeker ook nog een sterke dramatische oerprent opleveren.*

              veronique
              Last edited by Veronique; 13 mei 2009, 15:07.
              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

              Comment


              • #8
                Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                Hoi Sofie,

                ik ben helemaal geen bewerker, maar je verhaal sprak me zo aan, dat ik een paar pogingen gewaagd heb. Alle kleuren zijn te vervangen, ook de achtergrond...ik weet niet wat je mooi vindt.
                Als je iets anders wilt, roep dan maar.

                Dit is het origineel:



                en dit is wat ik tot nu toe heb kunnen doen:











                Last edited by Monica; 13 mei 2009, 00:48.

                Comment


                • #9
                  Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                  Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                  Deze foto heeft wel potentieel en is zeer krachtig qua uitstraling en moment!!!
                  Ik bedoel zeker niet technisch, want dat is meer een Gsm ramp!
                  Eenmaal de rommel in de achtergrond weggewerkt is, zou ik van de fouten eerder een deugd maken. (zeker niet gaan sharpen, enz)

                  1. opkuisen
                  2. Van kleur > B&W > naar: Diepe warme bronzen sepia gradiant
                  3. Een mooie diffuse laag maken (mistery layer) waar de lichten en vooral het wit kleedje uitstraalt!
                  4. Dramatiek zwaar accentueren via gradiants + D&B
                  5. Lichtinval verhemelend creëren.
                  6. Een mooie canvasstructuur overlay'n om de mozaïek patroonfoutjes te verdoezelen
                  7. Een brede witte Art-matte aanbrengen (passe partout) en even optrekken tot A4 printformaat, in: SI pro
                  Resultaat: een ruwe aangrijpende bolster, doch magisch sterke mooie print waar 35950² andere "wel" scherpe prints nog niet aan kunnen tippen.

                  * Ik persoolijk, zou de (baxters & infuse) achtergrond, zo laten, buiten het storende nachtkastje dan!
                  Maar opgekuist kan het zeker ook nog een sterke dramatische oerprent opleveren.*

                  veronique
                  Ja da ist! 'k Begrijp waar je naartoe wil en zie het wel voor mij. Jammergenoeg ben ik geen leek maar een superleek... dit zal ik enkel kunnen doen als ik de tijd en het geld vind om mij een deftige camera aan te schaffen en dan fotografie kan volgen

                  dat infuus zou ik wel wegdoen want dat is voor Klaas waarschijnlijk te confronterend. Ik als verpleegkundige zou het mss ook laten staan...


                  Nogmaals dank u wel aan iedereen die een poging doet om er iets moois van te maken

                  Comment


                  • #10
                    Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                    Dede-if,

                    Fwiw, vind ik de origineel geposte shot de beste. Verder geshopte pics doen afbreuk aan het moment waarop de originele shot is genomen. Net omdat de emotionele lading mij belangrijker lijkt dan een photoshopgefoefel... Ik zie niet in waarom draadjes en darmpjes verwijderd zouden moeten worden, omdat een mens in moeilijkheden is. Dit draagt net bij tot het karakter van de originele shot. Vermoedelijk is het gewenste resultaat hier geen Flair-evenement: keep it real!
                    Mijn raad: vanaf het origineel laat je enkel de (duidelijk aanwezige) overbelichte onderdelen wegwerken. Verder spreekt het beeld voor zich en behoeft uiteindelijk geen bal...

                    FWIW, Cheers.
                    Fibo...

                    Net opnieuw de geposte pics bekeken, en opnieuw; het origineel is absoluut het best (ondanks de overbelichte partijen, maar met een overbelichte kwestie valt er sowieso weinig eente vangen). Stick to the original! De rest is ronduit fake... En dat, vermoedelijk, heeft die mens ook niet gewild.... Keep 'm real...
                    Last edited by Fibonacci; 14 mei 2009, 02:37.

                    Comment


                    • #11
                      Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                      Dede-if,

                      Fwiw, vind ik de origineel geposte shot de beste. Verder geshopte pics doen afbreuk aan het moment waarop de originele shot is genomen. Net omdat de emotionele lading mij belangrijker lijkt dan een photoshopgefoefel... Ik zie niet in waarom draadjes en darmpjes verwijderd zouden moeten worden, omdat een mens in moeilijkheden is. Dit draagt net bij tot het karakter van de originele shot. Vermoedelijk is het gewenste resultaat hier geen Flair-evenement: keep it real!
                      Mijn raad: vanaf het origineel laat je enkel de (duidelijk aanwezige) overbelichte onderdelen wegwerken. Verder spreekt het beeld voor zich en behoeft uiteindelijk geen bal...

                      FWIW, Cheers.
                      Fibo...



                      Net opnieuw de geposte pics bekeken, en opnieuw; het origineel is absoluut het best (ondanks de overbelichte partijen, maar met een overbelichte kwestie valt er sowieso weinig eente vangen). Stick to the original! De rest is ronduit fake... En dat, vermoedelijk, heeft die mens ook niet gewild.... Keep 'm real...
                      Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar TS sprak zelf van "storende" elementen in de achtergrond. En ik kan me best inbeelden dat de familieleden die de foto zouden inlijsten, niet elke dag tegen die buisjes en infuus willen aankijken. Waarom "keep it real"? Een ietwat geidealiseerd beeld is voor de nabestaanden wellicht een aangenamere herinnering.

                      Comment


                      • #12
                        Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
                        Ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar TS sprak zelf van "storende" elementen in de achtergrond. En ik kan me best inbeelden dat de familieleden die de foto zouden inlijsten, niet elke dag tegen die buisjes en infuus willen aankijken. Waarom "keep it real"? Een ietwat geidealiseerd beeld is voor de nabestaanden wellicht een aangenamere herinnering.
                        Zoals ik al zei ben ik zelf verpleegkundige en zou ik die ook laten maar de familieleden hebben ook helemaal geen goede ervaringen bij die opname er is vanalles fout gelopen. Dus willen ze daar liever niet aan herinnert worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                          Is dit iets voor je?

                          Comment


                          • #14
                            Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                            Zoals ik hierboven reeds gezegd heb: een mengeling van retouche en hier en daar wat paint.
                            Bij het kleedje had ik geen alternatief: totale overbelichting laat weinig keuze toe en het zo laten vond ik geen optie.
                            Ik heb gekozen voor een ietwat contrastrijk beeld, met licht getextureerde achtergrond met wat licht.
                            Probleem met de huidbewerking van zulk laag resolutiebeeld is dat je niet 100% weet of iets nu een huidoneffenheid is of een artefact.
                            Alleen iemand die hem gekend heeft (of andere foto's) kunnen hierover uitsluitsel geven. Ik heb hier enkel mijn intuitie gevolgd.
                            Kleur of zwart-wit? Mij maakt het niet uit eigenlijk.

                            Gestoken scherp zal het beeld nooit worden, maar mits gebruik van canvas kan dit volgens mij toch nog een mooie uitvergroting worden.

                            Whatever, ik denk dat ik er alles uitgehaald heb wat er in zat.




                            Lucebert:

                            'Alles van waarde is weerloos...'



                            in kleur:








                            in zwart/wit:




                            orig detail:




                            retouche detail:

                            Comment


                            • #15
                              Re: laatste foto van overleden persoon bewerken

                              Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                              Zoals ik hierboven reeds gezegd heb: een mengeling van retouche en hier en daar wat paint.
                              **** Maniac, meesterlijk
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment

                              Working...
                              X