Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help!!! 3mm Bleed

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help!!! 3mm Bleed

    Hallo allemaal,

    Wie kan mij helpen? Ik wil graag kaartjes laten afdrukken bij een drukkerij, ik moest de kaartjes doorsturen in pdf-formaat. Dit was geen probleem om mijn kaartjes (foto's) daarnaar om te zetten, maar de drukker vraagt nu of ik 3mm bleed kan toevoegen zodat hij de kaartjes aflopend kan snijden. Wat bedoeld hij met BLEED???
    Wie weet wat hij bedoeld en kan mij effe helpe?

    Grtz Schalle
    Last edited by Hopper; 23 april 2009, 19:31.
    Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

  • #2
    Re: Help!!! 3mm Bleed

    Ik ken de term bleed niet,maar misschien word er een
    overlap bedoeld,dus een stukje extra beeld dat later schoon-
    gesneden kan worden.
    Vaak word dit vergeten en kan dan alleen nog worden opgelost
    door het kaartje kleiner te snijden.

    gr.ron.
    http://exhi-fotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Help!!! 3mm Bleed

      3mm vrijlaten rond je kaartje.

      Comment


      • #4
        Re: Help!!! 3mm Bleed

        Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
        3mm vrijlaten rond je kaartje.
        Je hebt helemaal gelijk
        http://en.wikipedia.org/wiki/Bleed_(printing)

        gr.ron.
        http://exhi-fotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Help!!! 3mm Bleed

          Als ik me goed kan herinneren is Bleeding (of "laten bloeden") je foto 3mm (of 5mm) laten uitvloeien, dit om geen wit randje te krijgen bij het snijden.

          Comment


          • #6
            Re: Help!!! 3mm Bleed

            Ok, bedankt!!!

            Ik heb m'n canvas 3mm vergroot langs elke zijde, hopen dat het nu goed is.
            De term bleed kende ik ook ni vandaar deze vraag, dacht wel dat het wat meer ruimte laten was maar was niet echt zeker.
            Nogmaals bedankt voor de snelle reacties.

            Grtz Schalle
            Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

            Comment


            • #7
              Re: Help!!! 3mm Bleed

              Bleed wil zeggen de afknipzone die zij nodig hebben om het kaartje te knippen.
              Dus je moet vooral zorgen dat er buiten die extra 3mm zone niks belangrijks van je ontwerp wegvalt!

              Comment


              • #8
                Re: Help!!! 3mm Bleed

                "Bleed" wilt zeggen: afloop... aflopend beeld van 3mm... wanneer de kaartjes gaan gesneden worden, worden ze op werkelijk formaat gesneden... als je de kaartjes aflevert zonder "afloop" zoals je nu hebt gedaan, dan kan de drukker de kaartjes nooit netjes snijden op formaat, omdat er dan witte randjes rond je kaarten kan overblijven van het witte papier, omdat de kaarten op nettoformaat worden gesneden. Als men iets drukt dat aflopend is, maakt men het beeld standaard 3mm groter, zodat er nooit kans is dat er witte randjes worden meegesneden... je hoort ook nog paskruisen te zetten, dat het nettoformaat aanduidt, dat de drukker weet hoe groot hij moet snijden. (ik kan geen voorbeeld posten, want imageshak werkt even niet blijkbaar....)
                Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

                Comment


                • #9
                  Re: Help!!! 3mm Bleed

                  Oei, mijn canvas vergroten was dus niet echt de goeie keuze (volgens Viero)!

                  Grtz Schalle
                  Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help!!! 3mm Bleed

                    Bv: je wil je ontwerp geknipt hebben op maat 10x15 dus moet je het maken op 10.6x15.6.En dan moet je dus zorgen dat alles binnen 10x15 blijft wat je wilt laten zienvan bv tekst of foto's, ....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help!!! 3mm Bleed

                      en er zeker voor zorgen dat er wel beeld in die 'bleed' zit en niet zomaar een wit vlak.

                      De drukker moet dus effectief in je beeld gaan snijden (dus moet je er voor zorgen dat er aan de randen van je beeld niets staat wat niet mag weggesneden worden).

                      Bijgevoegd een voorbeeld.

                      Hier zie je dat de rode lijn het eindformaat is (bvb 10x15 cm)
                      De witte lijn is je kader waarin je de tekst plaatst (+/- 5 mm van de rand van je 10-15 formaat)
                      Zoals je ziet loopt de achtergrond (foto) hier door over de rode kader, maar is er niets essentieel buiten de rode kader. Na het schoonsnijden hou je dan over wat je in de rode kader ziet. Al hetgene erbuiten wordt weggesneden.

                      Amai, da's verdekke nie makkelijk om juist uit te leggen wat bleed is. Dikwijls een poging ondernomen bij ons in de drukkerij. Evenveel keren komen ze dan terug met een beeld waar een witte kader rondzit.

                      hopelijk had je er wat aan.

                      grt,
                      Raf
                      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help!!! 3mm Bleed

                        [/QUOTE]
                        Amai, da's verdekke nie makkelijk om juist uit te leggen wat bleed is. Dikwijls een poging ondernomen bij ons in de drukkerij. Evenveel keren komen ze dan terug met een beeld waar een witte kader rondzit



                        grt,
                        Raf[/QUOTE]

                        Ik ken het probleem

                        gr.ron.
                        http://exhi-fotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help!!! 3mm Bleed

                          Tis gelukt hoor, allen bedankt!!!
                          Na m'n canvas te hebben vergroot viel mijn frank, euhm eurocent, heb dan mijn foto vergroot en de tekst een beetje aangepast en klaar was klara!!!!

                          Mvg Schalle
                          Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

                          Comment

                          Working...
                          X