Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

resizing

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • resizing

    Hallo allemaal,

    een probleem dat ik vaak ontmoet bij het batch-resizen is dat verschillende inputformaten resulteren in een andere output. Ik heb bv een map foto's van 1600*1200, 1280*960, ... alles doorheen.

    Is er een methode om deze allemaal naar een vast formaat te brengen (in photopaint, photoshop), onafhankelijk wat de vertrekgroote is? Stel dat we 800*600 ingeven voor de 1600*1200, dan zouden de 1280*960 foto's met dezelfde handeling/script kleiner worden.


    ik hoop dat het duidelijk overkomt

  • #2
    met Irfanview is dit redelijk simpel: je start de batch conversion, bij je advanced options kies je voor resize en dan kies je of je ofwel een vaste grootte of relatieve grootte wilt. Wil je nu bv dat alles 800px breed wordt, vul je gewoon 800 bij width in en laat je length leeg.
    vink tenslotte preserve aspect ratio aan
    et voilà, alles staat er zoals je wilt...
    mvg,
    Dieter

    Comment


    • #3
      Jimmy,
      (Kan geen voorbeelden posten....... Pbase down...)

      1 Je maakt twee mappen. Eentje met de fotos ("Oude map" in voorbeeld / zie mail) en eentje leeg ("Nieuwe map).

      2 Je opent een foto uit de "oude map" en maakt een action. Wel een VOLLEDIGE action : resize(bvbv 800*600), en "save as" waarbij je de compressie instelt en bewaart in de "nieuwe map".

      3 Action afsluiten.

      4 Open : File/Automate/Batch. en bij PLAY zoek je de action die je gemaakt hebt.

      5 SOURCE : kies "Oude Map"

      6 Destination : Kies "Nieuwe map"

      7 Vink alles aan zoals in het voorbeeld (Zie Pbase als ....)

      Vergeet niet een "extension" naam toe te laten.


      OPMERKING : Het beste resultaat heb je als je de "portrait" en de "landscape" fotos afzonderlijk behandeld. Anders ga je fotos hebben waarvan de hoogte altijd 600 is en de breedte 800 of 1066 naargelang het een landscape of een protrait is.

      Aspherix






      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

      Comment


      • #4
        hallo aspherix,

        dat is idd de manier die ik gebruikte, maar als je in de "oude" map foto's van verschillende groottes stopt en je baseert de resize op 1 van hen zullen de anderen relatief kleiner of groter blijven na conversie.

        Bedankt voor de irfanview opfrisser. Daar zit het inderdaad wel bij

        Comment


        • #5
          Hallo Jimmy,

          Als je deze instellingen gebruikt zou het moeten lukken.

          Let wel dat je bij resize ook "constrain" aanvinkt.




          ASpherix
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

          Comment

          Working...
          X