Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

    Hoi iedereen,

    ik vind van mijn foto's dat die meestal nogal "flets" ogen en niet echt levendige kleuren hebben die onmiddelijk aanspreken.
    Als ik in PS dan probeer met meer saturatie of zo dan ogen ze nogal snel onnatuurlijk.

    Graag zou ik mijn foto's krijgen zoals bijv. devolgende :




    Ik vermoed dat hier nogal wat PS werk achterzit, kan iemand soms al wat tips geven over hoe je een foto wat "levendiger" kan krijgen ?

    merciekes,
    Jürgen
    Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

  • #2
    Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

    Een S curve toepassen met aanpassingslaag.

    Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

      CH heeft gelijk.
      Er zijn nog mogelijkheden, je kan een aanpassingslaag met levels toepassen (uiterste sliderkes tegen de het diagram schuiven). Ook kan een tikkeltje contrast toevoegen wonderen doen, een kleine naverscherping is soms ook nodig. Pas elke aanpassing op een aparte laag toe, je kan dan het effect afzwakken door de laag op een lagere dekking te zetten, je kan dan m.b.v. maskers een effect op slechts een deel van de foto toepassen, of je kan de handeling snel ongedaan maken door de laag te wissen.

      Comment


      • #4
        Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

        Soms kan je al in de camera kiezen voor bepaalde kleur aanpassingen al naar gelang het onderwerp dat je trekt.
        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
        Flickr____No place to be

        Comment


        • #5
          Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

          Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
          Soms kan je al in de camera kiezen voor bepaalde kleur aanpassingen al naar gelang het onderwerp dat je trekt.
          Fotograferen in RAW en alle instellingen achteraf doen in postprocessing.
          In camera settings zijn meestal kl****

          Hans
          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

          Comment


          • #6
            Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

            Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
            Fotograferen in RAW en alle instellingen achteraf doen in postprocessing.
            In camera settings zijn meestal kl****

            Hans

            en je kan ze achteraf toch teniet doen of opnieuw toepassen of een andere instelling gebruiken.... als je RAW gebruikt toch.
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #7
              Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

              OK, merci allemaal voor de tips

              Maar het is me duidelijk dat ik nog veel ga moeten leren, ik denk dat ik me best eens een PS boek anschaf (wss Scott Kelby (PS voor fotografen) denk ik)

              greetz,
              Jürgen
              Canon EOS 300D + kitlens, Canon EOS 30D, Tokina 12-24, Canon EF75-300 en een heel lange wishList

              Comment


              • #8
                Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                Dat is een goede keuze

                Hans
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment


                • #9
                  Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                  zeer goede keuze qua boek.

                  Foto's in RAW trekken en eventueel Lightroom eens proberen. Daar zijn een heleboel presets voor te vinden die je foto's nieuw leven (en al dan niet kleur) zullen inblazen.

                  grt,
                  Raf
                  Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                    Waarom Lightroom gaan gebruiken, wat kan dat meer in RAW conversie als PS? Ze gebruiken dezelfde ACR.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Waarom Lightroom gaan gebruiken, wat kan dat meer in RAW conversie als PS? Ze gebruiken dezelfde ACR.
                      Klopt dat? Ik volg momenteel in onze fotoclub een "basis"cursus (nou ja, meer een demonstratie met uitgebreide toelichting) Lightroom, en had toch de indruk dat de trainer naar Lightroom was overgeschakeld (en zelfs minder en minder Photoshop toepast) omwille van de meer mogelijkheden van Lightroom.
                      Als Mac-gebruiker, was ik zelf van plan om misschien naar Aperture te stappen, al kan ik me niet voorstellen dat ik mijn (dure!) Photoshop niet meer zou gebruiken.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                        De motor achter LR is dezelfde dan die van ACR vanaf versie 5.
                        Alleen een bijkomende database en nog wat kleine details heeft LR "meer".
                        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                          Dank voor de toelichting. Vermoedelijk dus pas vanaf CS4? Ik heb CS3 en mijn ACR versie is 4.6.0.30, als ik het goed voor heb.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                            Ja in versie 5 bij CS4 zitten redelijk wat toevoegingen en verbetering voor wat betreft ACR.

                            Hans
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe foto's "levendiger" maken? (in PS?)

                              Ik gebruik LAB-kleur in combinatie met een aanpassing van de curves in het A en B kanaal. Ter illustratie:

                              1. Omzetting naar LAB-kleur, ctrl-m voor curves.



                              2. Zowel in kanaal A als B wordt de curve linksonder en rechtsboven 2 kleine ruitjes naar binnen toe getrokken. Je krijgt nu een redelijk overgesatureerd beeld.



                              3. Ga nu naar Edit < Fade. Hier zal staan "Fade Curves" als je géén andere bewerkingen doet na de vorige stap. Je kunt met de schuiver zelf kiezen hoe intens je je kleuren wilt.



                              Ik heb alles in één actie gegoten en vind het een vrij makkelijke manier om snel wat meer "punch" te geven aan de kleuren.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X