Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Formaat...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Formaat...


    Hallo allemaal,

    Ik hoop dat ik dit in het goede forum post, maar ik heb een vraag. Ik ben een behoorlijke newbie op het gebied van digitale fotografie. Dit geldt trouwens vrijwel ook voor analoge fotografie, maar dat terzijde...

    De foto's in het geheugen van de camera zijn op behoorlijk formaat, wat is een gangbare verkleining om op je harde schijf te bewaren? Ik maak mijn foto's nu allemaal 20 centimeter breed, maar dat is zeker toch wel aan de kleine kant...

    Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

    Met vriendelijke groet,



    Jacobus
    Zenfolio

  • #2
    Origineel bewaren zoals het is ! Je bewerkingen ook bewaren zoals ze zijn !

    Comment


    • #3
      Gewoon bewaren zoals ze uit je camera komen!
      http://www.vannecke.be
      Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
      Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

      Comment


      • #4
        HAllo DaiKatana

        In digitale fotografie is het "aantal centimeters" heel verwarrend.

        Best leer je te werken met het aantal pixels (bvb : 1280x960 )= 1 Megapixel. Dit is het werkelijke digitale formaat van de foto. Hiermee kan je weten hoeveel informatie je hebt.

        De grote van de fotos in "centimeters" hangt dan af van de "dpi" . Op een PC scherm is dat meestal 72 dpi. (DAt geeft dan een foto van 35 op 34 cm voor een 1280x960 pixels foto)


        Voor een goede afdruk gebruik je dan bvb 300dpi. voor dezelfde foto is dat dan een foto van 10.8 x 8 cm.

        200 dpi is ook aanvaardbaar voor een afdruk : met je 1280x960 foto heb je dan een afdruk van 16 x 12 cm..


        Aspherix.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

        Comment


        • #5
          Eerst zou je moeten bepalen , waar je je foto's gaat tonen, ik bedoel voor op de pc weer te geven, onder andere op deze site, is 800x600 pixels ruimschoots voldoende, daar dit vrij snel oplaad en toch behoorlijk detail laat.ook je presentatie programma op jouw pc zal je dankbaar zijn ( vb powerpoint of proshow gold ).
          Hopende je hiermee van dienst te zijn,
          vriendelijke groetjes,
          Wolfke
          Vriendelijke en toffe groetjes , Wolfke

          Comment


          • #6
            Zéééééééééééér belangrijk ( en vergeten te zeggen )
            Sla wel je originele foto's steeds hoe groot ze ook mogen zijn, steeds op de originele grote op , en je bewerkte foto's geef je de grote die je wenst ( bij mij dus 800x600 )Vriendelijke groetjes
            Wolfke
            Vriendelijke en toffe groetjes , Wolfke

            Comment


            • #7
              Originally posted by wolfke
              Zéééééééééééér belangrijk ( en vergeten te zeggen )
              Sla wel je originele foto's steeds hoe groot ze ook mogen zijn, steeds op de originele grote op , en je bewerkte foto's geef je de grote die je wenst ( bij mij dus 800x600 )Vriendelijke groetjes
              Wolfke
              @ Wolfke : je bewerkte foto's ook best zo groot mogelijk opslaan ! Als je ze toch eens zou willen afdrukken, hoef je de originele niet meer opnieuw te bewerken. Als je ze op het net wil plaatsen dan kan je ze nog verkleinen zoals ge zegt naar 800 x 600, zijn enkel goed voor het net, maar voor de rest kan je er niet veel meer mee aanvangen

              Comment


              • #8
                IDD Sonyke. Ik ga volledig met jou mee.

                Alles zo groot mogelijk, met de kleinste compressie, of zonder, opslaan.

                Een CD-rom kan veel foto's opslaan en kost weinig.
                Je kan later altijd verkleinen, maar vergroten......

                BTW : Ik schrijf al mijn fotos op CD-Rom aan de laagste schrijfsnelheid. Heb me laten wijsmaken dat de "putjes" dan dieper ingebrand zijn en beter bestand tegen veroudering...
                Is dat waar ?

                Groetjes

                Aspherix
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Aspherix
                  IDD Sonyke. Ik ga volledig met jou mee.

                  Alles zo groot mogelijk, met de kleinste compressie, of zonder, opslaan.

                  Een CD-rom kan veel foto's opslaan en kost weinig.
                  Je kan later altijd verkleinen, maar vergroten......

                  BTW : Ik schrijf al mijn fotos op CD-Rom aan de laagste schrijfsnelheid. Heb me laten wijsmaken dat de "putjes" dan dieper ingebrand zijn en beter bestand tegen veroudering...
                  Is dat waar ?
                  Groetjes
                  Aspherix
                  Of de putjes dan dieper gebrand zijn dat weet ik niet, maar ik leg altijd wel een kassei op mijn branderke, kwestie om zeker te zijn; dat de groeven diep genoeg zijn
                  Ik denk dat het eerder een kwestie is van hoe sneller hoe meer er kans is op foutjes. Schijnt vroeger zo te zijn geweest (bufferoverrun ofzo) ik heb dat onlangs nog eens gevraagd. Zou géén rol meer spelen. Bij mijn vroegere PC moest ik wel na twee CD's mijn PC even uitzetten, nu is dat niet meer het geval. Toch brand ik ook nooit op de volle snelheid (ja zoiets blijft ergens steken ook bij mij). Ik kijk ook altijd wel, na het branden, of de CD te lezen is en er alles opstaat. Overlaatst heb ik hier ook gelezen dat je eigenlijk ieder jaar je CD-Rs opnieuw moet branden. Bij mij zitten die opgeborgen, komen daar voor niets uit. Eigenlijk zouden die eigenlijk nog ergens anders moeten bijgehouden worden, bv gij de mijne en ik de uwe. De kans dat we samen tegelijktertijd een brand hebben is klein.

                  Comment


                  • #10
                    Ops Sonyke,

                    Bij mij liggen ze in de kelder = koel bewaren en in het donker.

                    Bij een brand kunen ze alleen maar nat worden.
                    Hoop dat die putjes dan niet vol water zitten.


                    Aspherix

                    EDIT : ik vergeet altijd mijn signature
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

                    Comment


                    • #11

                      Hallo allen,

                      Bedankt voor jullie leerzame reacties, ik zal in het vervolg mijn originelen ook bewaren [tot nu toe niet gedaan dus...].

                      Met vriendelijke groet,



                      Jacobus
                      Zenfolio

                      Comment

                      Working...
                      X