Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

crop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• crop

even een vraagje?
    ik lees hier vaak op het forum over foto's croppen.(uitsnede als ik het goed voor heb)
    in hoever gaan jullie hier in, als je de foto teveel crop't heeft dit toch een invloed op de kwaliteit van de foto zelf.toch?
    onder crop bregrijp ikzelf dat er net op de rand van de foto een storend voorwerp of dergelijke is te zien en dan de uitsnede zodanig toepassen dat dit weg is zonder veel kwaliteit van de foto te verliezen.
    ik lees hier dat er foto's voor meer dan 2/3 worden gecrop't , kan dit zonder kwaliteitsvelies?
    ben zelf nog maar een amateur op dit vlak daarom m'n vraag hier.
    alvast bedank voor reactie's.

misschien dit nog.
    croppen is toch hetzelfde als een uitsnede van een foto maken.
    anders klopt men theorie hier helemaal niet.
    Last edited by steven.dv; 29 maart 2009, 12:03.
    canon EOS450D kitlens 18-55IS - speedlite 430EXII
    canon G7
    www.owfoto-devreese.be

Re: crop

Oorspronkelijk geplaatst door steven.dv Bekijk bericht
    even een vraagje?
    ik lees hier vaak op het forum over foto's croppen.(uitsnede als ik het goed voor heb)
    in hoever gaan jullie hier in, als je de foto teveel crop't heeft dit toch een invloed op de kwaliteit van de foto zelf.toch?
    onder crop bregrijp ikzelf dat er net op de rand van de foto een storend voorwerp of dergelijke is te zien en dan de uitsnede zodanig toepassen dat dit weg is zonder veel kwaliteit van de foto te verliezen.
    ik lees hier dat er foto's voor meer dan 2/3 worden gecrop't , kan dit zonder kwaliteitsvelies?
    ben zelf nog maar een amateur op dit vlak daarom m'n vraag hier.
    alvast bedank voor reactie's.

misschien dit nog.
    croppen is toch hetzelfde als een uitsnede van een foto maken.
    anders klopt men theorie hier helemaal waarschijnlijk niet.
    Steven,

Er zijn verschillende redenen om te croppen.
    Ofwel om iets dat juist nog in beeld is weg te snijden, maar belangrijker om te croppen is eventueel het aanpassen van de compositie.
    Hoeveel men dit kan, is afhankelijk van wat men er wil mee doen en van wat men vertrekt. Ik bedoel, vertrek je van een 5000x3500pix beeld daar kan je meer mee dan van een 2800x2000pix beeld. Wat is de begin kwaliteit, scherp of toch niet 100%. Wil ik een 30x40 cm printen of slechts 10x15 cm.
    Je begrijpt dat er vele factoren meespelen hoeveel je kan croppen.
    Het kan belangrijk zijn bij de opname te zorgen dat je niet teveel moet croppen, dan kan je de hoogste kwaliteit behouden.

Mvg,
    Stef,
    Canon 5D MIII met EF 17-40mm f/4 L USM - EF 24-105mm f/4 IS L USM - EF 70-200mm f/2.8 IS L USM

Comment

Re: crop

Croppen is voor mij enkel van toepassing als ik een kleine fout heb gemaakt in m'n compo of als ik duidelijk weet bij de opname dat ik wil werken in 1:1 formaat ( vierkantje )
      Eigenlijk zou je moeten zorgen dat je compo zo optimaal mogelijk is.
      Zoals mijn voorganger zegt, de hoeveelheid aan pixels is eveneens belangrijk met wat je erna wil mee aanvangen. Bij het croppen verlies je info bij de kwaliteit van je beeld als je die gaat afdrukken op groot formaat ( eveneens zoals wat m'n voorganger zei ).

Hoe meer je cropt, hoe meer info je verwijdert

Comment

Working...
      X