Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pano, fotos gelijk trekken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pano, fotos gelijk trekken

Weet iemand of er een eenvoudige manier bestaat om de beelden die je wilt gebruiken om een pano samen te stellen, gelijk te zetten? Met gelijk zetten bedoel ik dan levels en zo. Ik wil vermijden dat je in de uiteindelijke pano lichtere en iets donkere delen hebt. In het veld kan je dat moeilijk vermijden aangezien sommige foto's soms meer lucht of voorgrond bevatten dan andere en de belichting dus iets anders wordt gekozen.

Je zou de foto's in PS op het zicht kunnen goed zetten, maar dan nog is het niet exact juist.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Re: Pano, fotos gelijk trekken

Ik heb dit programma zelf niet maar na wat gegoogle heb ik dit gevonden

Comment

Wat ik doe met pano's:
      1. Er voor zorgen dat de lichtomstandigheden niet extra veel verschil in licht en donker veroorzaken. Dus liefst gesluierde zon want filters heb ik niet .
      2. Alle foto's met dezelfde instellingen nemen. Even zoeken naar het beste evenwicht op mijn toestelschermpje .
      3. Als de pano gemaakt is nog wat lokaal op- of neerlichten. Als ik dat al deed op de individuele foto's vóór het "stitchen" heb ik inderdaad een pano met banden met verschillende belichting .

Maar pro's zullen je ongetwijfeld veel beter raad kunnen geven .
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

Comment

Als ik een pano wil maken , dan weet ik dat op voorhand, met andere woorden we gaan de opnames maken met in gedachte we gaan hier een pano van maken.
        Dan werk ik enkel van op statief en stel mijn toestel manueel in dus snelheid en diafragma en witbalans zijn altijd identiek van de gemaakte opnames.
        Ik zorg voor een overlapping van 30 % en maak de opnames toch vrij snel achter elkaar, allez laat ons zeggen 4 opnames toch binnen de minuut.

Door zo te werken moeten de opnames geen verdere correctie ondergaan alvorens ze tot een pano samen te voegen.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
          Met gelijk zetten bedoel ik dan levels en zo. Ik wil vermijden dat je in de uiteindelijke pano lichtere en iets donkere delen hebt.
          Elke pano software doet juist dat.
          Paul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Elke pano software doet juist dat...
            ...maar met wisselend succes ... als er (te) veel verschil in mijn waardes zit.
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

@ Digipic: Ik werk op dezelfde manier. Pano was ook al gepland. Fotos zijn ook genomen vanop een statief (waterpas gezet), om de 15 graden neem ik een foto, steeds zelfde witbalans en scherptediepte, mirror lockup en een afstandbediening om bewegingsonscherpte nog verder te beperken. Alle opnames werden ook binnen enkele minute gemaakt.
              Er is echt wel over nagedacht en bijzonder nauwkeurig gefotografeerd. Alleen zijn er na het samenvoegen in PS toch nog minieme verschillen in de foto's.
              Ik weet ook dat Photoshop dit automastisch corrigeerd, maar zoals VIM al zei, met wisselend succes.
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Tjah dan zal je wel een zwaarder programma nodig hebben denk ik

Comment

Ik weet ook dat Photoshop dit automastisch corrigeert...
                  Oorspronkelijk geplaatst door eagle1 Bekijk bericht
                  Tjah dan zal je wel een zwaarder programma nodig hebben denk ik
                  Zwaarder dan Photoshop . € 833,69 kan niet veel zwaarder voor mijn budget.
                  Specifieker programma's zijn dan misschien wél zwaar genoeg?
                  Namen noemen mag hoor: je verwees vroeger in dit draadje al naar een programma maar daar heb je zelf geen ervaring mee. Dus zijn we allemaal benieuwd.
                  Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik boedoel zwaarder dan het onderdeel van photoshop om pano's te maken, niet zwaarder dan photoshop zelf. Mijn fout voor van d"e verkeerde opvatting, ik had het er direct bij moeten typen.

Comment

@ Digipic: Ik werk op dezelfde manier. Pano was ook al gepland. Fotos zijn ook genomen vanop een statief (waterpas gezet), om de 15 graden neem ik een foto, steeds zelfde witbalans en scherptediepte, mirror lockup en een afstandbediening om bewegingsonscherpte nog verder te beperken. Alle opnames werden ook binnen enkele minute gemaakt.
                      Er is echt wel over nagedacht en bijzonder nauwkeurig gefotografeerd. Alleen zijn er na het samenvoegen in PS toch nog minieme verschillen in de foto's.
                      Ik weet ook dat Photoshop dit automastisch corrigeerd, maar zoals VIM al zei, met wisselend succes.

Welke versie van PS werk je ?

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Zorg er tevens voor dat de gebruikte lens geen of heel weinig vignettering vertoond.Lensjes die er toch last van hebben knijp je best flink wat toe. Zorg voor voldoende overlapzone zodat je software een bredere zone krijgt om de eventuele lichtverschillen te corrigeren.

Indien je via Photoshop je panorama's maakt kan je de aparte delen vd foto nog terugvinden in het lagenpallet. Ook daar kan je door de verscheidene lagen apart te selecteren aanpassingen doen(via levels b.v)
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

In plaats van enkel de manuele instellingen te gebruiken kan je misschien ook eens kijken of je camera geen explicite "auto-exposure lock" functie heeft ook wel AEL of AE-Lock genoemd.

Buiten de belichting en aperture passen de meeste camera's ook het contrast en de kleurverzadiging per foto lichtjes aan bij het opslaan van de jpg. Alhans , op mijn nikon D40 heb ik instellingen voor kontrast en saturation enz.

Met AEL heb je meer kans dat ook dit wordt vermeden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                            ...maar met wisselend succes ... als er (te) veel verschil in mijn waardes zit.
                            Wellicht heb je dan geen beter programma nodig, dan wel een betere opnametechniek.
                            De ervaring met bvb. panoramafactory of nog beter, ptgui , leert dat die heel
                            zelden falen. En meestal staat het probleem dan achter de camera.

Dpaul.
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

Comment

Alles op de camera op M, dus WB, AF, belichting.

Lichtmeten in de rondte en dan een gemiddelde nemen, dan een foto maken aan de lichtste en donkerste kant en belichting eventueel aanpassen, maar als het kontrastverschil te groot is(felle zon met schaduwen, boel weer inpakken).

Dan alles goed instellen en controleren->statief opstellen->draaias waterpassen(niet het vlak!!!)->lieftst een panokop gebruiken->camera monteren in de portretstand(met draadontspanner)->nodalpoint boven het draaipunt->controleren of de belichting niet is verandert->foto's maken in RAW met een overlap van 50%(ik zet altijd het middelste scherpstelpunt op de zijkant van de vorige foto)->RAW ontwikklen met voor allemaal dezelfdeinstellingen->pano maken->foto in PS bijsnijden en bewerken

Hoe dichterbij de onderwerpen staan hoe nauwkeuriger je moet werken, gewoon een landschap lukt wel uit de hand, maar binnenshuis is toch wel een panokop heel erg handig/noodzakelijk voor mij.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X