Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PEF DNG JPEG que ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PEF DNG JPEG que ??

Ben momenteel in experiment naar RAW fotograferen (Pentax dus PEF).
    Voordien heb ik steeds in JPEG foto's genomen.
    Heb reeds zelf al opzoekingswerk verricht echter ben er nog niet helemaal uit :

Ik geef even een quote uit een voorgande discussie uit 2007 (cfr.Jazzer member BD) :
    quote :Erg verwarrend met al die verschillende formaten! Mijn Pentax K100D Super maakt in RAW-mode PEF-bestanden die ongeveer 10.500 KB groot zijn. Zet ik die (op mijn PC met de Pentax Photo Browser) om naar DNG, dan worden ze ongeveer 13.500 KB groot. Worden deze vervolgens geopend en aangepast (enkel de RAW-settings) in Photoshop Elements 6.0 dan verkleint hun omvang tot ongeveer 5.500 KB.

Bovendien begreep ik in 't begin niet hetgeen irfanview me toonde :
    PEF=3008x2000 pixels, (PPB-) DNG=1520x1012, (PSE-) DNG=3008x2008 en soms 1024x684. Dat laatste verschil heeft te maken met de PSE-optie "Update embedded JPEG previews" waar je kunt kiezen tussen Full size en Medium size. Irfanview toont hoogstwaarschijnlijk enkel de ingesloten JPG-bestanden. Ook als editor van RAW-bestanden start hij m.i. wellicht met die ingesloten JPGs en is hij dus minderwaardig aan editors die beginnen met de echte RAW-gegevens.
    unquote :
    ************************************************** ***********************************
    nu mijn vraag :
    hoe eindig ik nu met JPEG indien ik deze pics op het net wil zetten na bewerking (bezit PSE en Irfanview)
    kan iemand mij hier een leidraad in geven ???
    zoals men weet alle begin is ...inderdaad moeilijk.

groeten
    http://www.DockWork.be
    the Port of Antwerp in pictures

Re: PEF DNG JPEG que ??

'k vind uw vraagstelling niet duidelijk, maar here goes...

RAW bevat de ruwe sensordata en is als fotoformaat superieur aan alle andere. Het is als een foto die nog niet ontwikkeld is (en waar je nog alle kanten mee uit kunt), terwijl de andere formaten wel ontwikkeld zijn.

Afhankelijk van de camera noemt de raw: NEF (nikon), CRW (Canon), PEF (pentax) maar dit zijn dus allemaal RAW foto's. Vergeet voor de rest het verschil.

Een DNG is typisch een foto die half ontwikkeld is. De sensordata is al omgezet in pixels (demosaicing noemen ze dit) en er is al een keuze gemaakt van een kleurruimte. Voor de rest kan je daar nog veel aanpassen (belichting, witbalans, ...).

Een jpg is een volledig ontwikkelde foto. Fotografeer je in jpg dan zijn alle keuzes al gemaakt door uw fototoestel (demosacing, belichting, witbalans, contrast, saturatie, verscherping, ...) en dan wordt bewerken moeilijker.

Aangezien RAW je nog heel wat ruimte geeft voor bewerking: fotografeer altijd in raw.

Concreet naar uw vraag:
    Voor het opslaan, bewaar je voor web (via menu bestand> bewaar voor web). Daar maakt PS dan een 8-bit sRGB jpeg van (als je voor jpg kiest ; je kan ook png, gif, ... kiezen).
    Da's de gemakkelijkste manier.

Je kan het ook zelf doen: zelf saven naar jpg. Daartoe moet de foto wel op 8bits staan (anders heb je de mogelijkheid gewoon zelf niet om te bewaren in jpg) en als je wilt dat de foto correct getoond wordt op het web en in een gewone viewer, moet het in de kleurruimte sRGB staan.
    Maar via bewaar voor web gebeurt dat allemaal automatisch en dat is dus de snelste weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht

RAW bevat de ruwe sensordata en is als fotoformaat superieur aan alle andere. Het is als een foto die nog niet ontwikkeld is (en waar je nog alle kanten mee uit kunt), terwijl de andere formaten wel ontwikkeld zijn.

Afhankelijk van de camera noemt de raw: NEF (nikon), CRW (Canon), PEF (pentax) maar dit zijn dus allemaal RAW foto's. Vergeet voor de rest het verschil.

Een DNG is typisch een foto die half ontwikkeld is. De sensordata is al omgezet in pixels (demosaicing noemen ze dit) en er is al een keuze gemaakt van een kleurruimte. Voor de rest kan je daar nog veel aanpassen (belichting, witbalans, ...).

Een jpg is een volledig ontwikkelde foto. Fotografeer je in jpg dan zijn alle keuzes al gemaakt door uw fototoestel (demosacing, belichting, witbalans, contrast, saturatie, verscherping, ...) en dan wordt bewerken moeilijker.

Aangezien RAW je nog heel wat ruimte geeft voor bewerking: fotografeer altijd in raw.

Concreet naar uw vraag:
      Voor het opslaan, bewaar je voor web (via menu bestand> bewaar voor web). Daar maakt PS dan een 8-bit sRGB jpeg van (als je voor jpg kiest ; je kan ook png, gif, ... kiezen).
      Da's de gemakkelijkste manier.

Je kan het ook zelf doen: zelf saven naar jpg. Daartoe moet de foto wel op 8bits staan (anders heb je de mogelijkheid gewoon zelf niet om te bewaren in jpg) en als je wilt dat de foto correct getoond wordt op het web en in een gewone viewer, moet het in de kleurruimte sRGB staan.
      Maar via bewaar voor web gebeurt dat allemaal automatisch en dat is dus de snelste weg.
      om zeker te zijn van sRGB bij save for web dien je wel te verifieren dat convert to sRGB aangevinkt staat in de opties. (popup menu naast presets.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
        'l vindt uw antwoord al zeer verhelderend
        in ieder geval de werkwijze is mij al duidelijk echter zoals gezegd werk ik binnen Elements PSE dus indien ik mijn RAW (PEF) beelden binnenhaal zet ik deze op stick (bv.)
        Ik open nu Elements om te gaan bewerken.DDeze geeft automatisch het RAW bewerkings menu en na bewerking blijk ik binnen dit menu te moeten opslaan onder DNG (hij geeft dus gn andere optie..)
        Ik weet dat PSE "opslaan voor web" heeft maar op dat moment werk je toch niet in dit frame dus heb je ook die mogelijkheid niet of ??

misschien weer niet zo verhelderende vraagstelling maar heb het geprobeerd...

groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dockwork Bekijk bericht
          Deze geeft automatisch het RAW bewerkings menu en na bewerking blijk ik binnen dit menu te moeten opslaan onder DNG (hij geeft dus gn andere optie..)
          Heb je het beeld naar 8 bits omgezet? Zie de laatste alinea van PSG in #2.

Comment

zal de werkwijze nog even toelichten :

heb x-aantal foto's in RAW (PEF) opgeslagen in map op USB stick.
            indien ik zulk een foto bewerk in PSE7 dan opent zich autom.een bewerkingsscherm met Camera Raw 4.5.
            na bewerking kan je opslaan met keuze 8 bits/kanaal of 16 bits (staat idd op 8 bits dus zou gn probleem moeten geven ..?)
            hier wordt een .DNG gemaakt (heb gn andere keuze).
            indien ik dan ga kijken in mijn mappen blijkt er een bestand met .DNG extensie te zijn maar ook een bestand .XMP dat zich bevindt binnen mijn map met oorspronkelijke .PEF's (volgen jullie nog..?).
            binnen PSE7 zelf kan ik geen van beiden openen alhoewel sRGB als uitgangspunt staat aangevinkt.

btw
            kan ik evt.ook met IrfanVIEW RIOT PlugIn en Lanczos3 filter en daarna verder bewerken in PSE7 ???
            kan je met bovenstaande uitleg al iets meer ?

groeten

Comment

kan je met bovenstaande uitleg al iets meer ?
              Dat die al op 8 bits staat is goed voor het verder opslaan in jpg maar voor bewerking kun je 'm beter vanaf het begin op 16 bits zetten. Pas als je klaar bent, omzetten naar 8. Dat sRGB doet niet zoveel terzake voor je probleem. Ik ken PSE niet maar kijk eens in je Help (F1). Daar zal toch wel uitgelegd worden hoe je in jpg kunt opslaan?

Comment

Voor zover ik versta hoe je werkt, open je dus je raw files in pse en eens je aanpassingen gedaan bewaar je.(eigenlijk open je niet in pse maar in de raweditor)
                Je kan dan inderdaad enkel in dng bewaren vanuit de raweditor.
                Als je nu echter bij het einde van de bewerking in de raweditor vraagt om de afbeelding te openen in je pse (raweditor en pse zijn niet hetzelfde programma) Zal hij naargelang de instellingen een jpeg of tiff versie van je foto openen.

Comment

@krisdg :

bij afbeelding opslaan vraagt de RAWEDITOR helemaal niets mbt tot het openen in PSE.

vraagt wel aan te vinken naar keuze :
                  x gecomprimeerd (zonder verlies)
                  x omzetten in lineaire afbeelding
                  x oorspronkelijk RAW bestand mee insluiten

JPEG voorvertoning :
                  x geen
                  x normale weergave
                  x volledige weergave

groeten

Comment

@krisdg :

bij afbeelding opslaan vraagt de RAWEDITOR helemaal niets mbt tot het openen in PSE.

vraagt wel aan te vinken naar keuze :
                    x gecomprimeerd (zonder verlies)
                    x omzetten in lineaire afbeelding
                    x oorspronkelijk RAW bestand mee insluiten

JPEG voorvertoning :
                    x geen
                    x normale weergave
                    x volledige weergave

groeten
                    Ik kan hier nu niet dadelijk een screendump maken want ik heb hier ter plaatse geen pse. Maar als ik het me goed herinner doe je je aanpassingen in camera raw, bewaar je de rawconverties voor 1 of meerdere foto's en krijg je dan de mogelijkheid om de afbeelding te openen(als ik het goed heb rechts onderaan.) en dit gebeurd dan normaal automatisch in pse.
                    Waar je kan bewaren in het formaat dat je wil.

even bijvoegen
                    Last edited by krisdg; 13 maart 2009, 09:41.

Comment

Dat kan wel zijn maar dat hoeft ook niet. Je zult je RAW eerst moeten doorleiden naar PSE. Daar zul je vervolgens wel in jpg kunnen opslaan. Zoek eens een optie "Open in PSE" o.i.d.

Comment

@iedereen met reply

thnks
                        we zijn eruit in PEF and PSE !
                        trial and error inderdaad,

bijkomstig toch nog graag even antwoord :

eerst wordt me 8bits aangeraden daarna mag het ook 16bits zijn ?
                        verschil ?
                        IrfanVIEW ook mogelijk met RIOT plugin cfr.eerdere vraag ??

kunnen jullie deze nog beantwoorden ??

thnks again !
                        groeten

Comment

8 of 16 bits?
                          Als je zoveel mogelijk speelruimte en kwaliteit wil houden bij het bewerken kies je voor basis 16 bits.(niet eerst 8bits en dan naar 16 anders helpt het niet echt)
                          In geval van jpeg MOET je naar 8 bits gaan, JPEG ondersteunt geen 16 bits.

Voor de pluggins zullen anderen moeten helpen.

Comment

eerst wordt me 8bits aangeraden daarna mag het ook 16bits zijn ?
                            16 bits is het beste, terug naar 8 kan altijd en dat moet je zelfs wil je als jpg opslaan om bijv. de foto online te zetten. Als een foto eenmaal 8 bits is geweest heeft het weinig zin om nog naar 16 over te zetten. Eenrichtingsverkeer dus. Van RAW > 16 > 8.

Comment

@krisdg en leonidas

bedankt voor een zeer verhelderende uitleg
                              topic hierbij ten einde neem ik aan (hopen we)

groeten

Comment

Working...
                              X