Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlek wegwerken met Photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vlek wegwerken met Photoshop

Welk is de beste manier om deze hinderlijk vlek weg te werken.

Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
    http://fotoalbum.godderis.be

Re: Vlek wegwerken met Photoshop

Ik ben geen expert op dit vlak, maar heb je daar het tooltje 'clonestamp' niet voor?

Comment

Met de clonestamp zal je problemen hebben met het perspectief van het deel dat je cloned, en het zal vrij lastig zijn om dit te laten uitkomen met de witte lijnen in het gebouw... hier is mijn methode:

- kopieer een groot stuk uit het lagere deel van het bruine gebouw zonder vlek
      - paste het in een nieuwe laag en plaats het zo goed mogelijk over de vlek
      - CTRL-T om het te transformen en perspectief en schaal te corrigeren
      - een mask toevoegen die alles nog weergeeft
      - met een zachte brush de randen wegdoen in de mask layer

resultaat:
      Last edited by RikH; 12 maart 2009, 11:15.
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Wow, weeral wat bijgeleerd, je ziet er idd niets meer van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stekke Bekijk bericht
          Ik ben geen expert op dit vlak, maar heb je daar het tooltje 'clonestamp' niet voor?
          Met clonestamp:

Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Met de clonestamp zal je problemen hebben met het perspectief van het deel dat je cloned, en het zal vrij lastig zijn om dit te laten uitkomen met de witte lijnen in het gebouw... hier is mijn methode:

- kopieer een groot stuk uit het lagere deel van het bruine gebouw zonder vlek
            - paste het in een nieuwe laag en plaats het zo goed mogelijk over de vlek
            - CTRL-T om het te transformen en perspectief en schaal te corrigeren
            - een mask toevoegen die alles nog weergeeft
            - met een zachte brush de randen wegdoen in de mask layer

resultaat:
            Zal ik ook eens proberen, dank U

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brocot Bekijk bericht
              Met clonestamp:
              Sterk resultaat, hoe vang je de perspectief correctie dan eigenlijk op? ik kan me moeilijk voorstellen dat dit zo perfect uitkwam?
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                Sterk resultaat, hoe vang je de perspectief correctie dan eigenlijk op? ik kan me moeilijk voorstellen dat dit zo perfect uitkwam?
                Misschien praten wij over iets totaal verschillend. Maar CLONESTAMP tool is toch gewoon als schilderen terwijl er een SAMPLE genomen word op een plaats die je bepaald door ALT in te drukken ? Aan het perspectief veranderd er dan toch niets.
                Ik gebruik CS4.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brocot Bekijk bericht
                  Misschien praten wij over iets totaal verschillend. Maar CLONESTAMP tool is toch gewoon als schilderen terwijl er een SAMPLE genomen word op een plaats die je bepaald door ALT in te drukken ? Aan het perspectief veranderd er dan toch niets.
                  Ik gebruik CS4.
                  Ik had ook aan clonestamp gedacht.
                  Eigenlijk is het principe hetzelfde als de andere methode.
                  Alleen begrijp ik de nood aan die perspectiefaanpassing niet. Je copieert een vlak dat 3 verdiepingen lager staat. Op dat punt heeft dat gebouw zo goed als hetzelfde perspectief als 3 verdiepingen hoger, dus volgens mij moet je daar niets meer aanpassen.

In de copieermethode werd wel een herkenbaar stuk gebruikt, waardoor het nu wel opvalt dat er gecopieerd is. Dit ligt niet aan de methode, maar aan de plaats van waar je copieerde.

Comment

Ok, maar wat als die verdiepingen nu eens helemaal anders waren?
                    Dan komt RikH zijn methode met de oplossing Thanks RikH.

Zo heb ik nu weer wat bijgeleerd want klonen is niet altijd zo eenvoudig hoor.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Ok, maar wat als die verdiepingen nu eens helemaal anders waren?
                      Dan komt RikH zijn methode met de oplossing Thanks RikH.
                      Grtz, RF
                      Hm, als die lagere verdiepingen er helemaal anders uitzagen, zou geen van beide methodes veel uithalen natuurlijk.

Comment

Filter > Vanishing Point wordt vaak gebruikt voor het perspectief stempelen.
                        ik weet niet hoe het in de nederlandse Photoshop heet, maar de sneltoets is alt+ctrl+v.

Comment

Working...
                        X