Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop, beste manier van resizen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photoshop, beste manier van resizen?

Hallo

Ik heb wat gespeeld in Photoshop. Ik heb me altijd laten wijsmaken, dat je je foto moet verkleinen met "Bicubic Sharper". Na wat zoeken, lijk ik betere resultaten te behalen met Bilineair te verkleinen, om daarna een unsharp mask te gebruiken.

Bij de laatste is de scherpte mooier, zonder extra witte 'kringen' of oplichtende hard edges, en ook het detail (bvb haartjes) is scherper/fijner ...

Mijn testje heb ik uitgevoerd met deze foto en een verkleining naar 600x900. Let op de rand van de klep en op de wimpertjes.

Wat is jouw ervaring?
    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

Re: Photoshop, beste manier van resizen?

Verkleinen gaat typisch heel goed met Lanczos 3, die je niet in PS vind maar wel vb in BDsizer of irfanview (beide gratis).
    Binnen PS wordt bicubic typisch aangeraden, maar voor foto's met veel kleine details (landschap) kan bilineair meer detail overhouden.
    Je hebt wel meer kans op jaggy edges/hoekige randen.

Als je zelf achteraf bijscherpt, is dit beter dan het automatisch via het algoritme bicubic sharpen te laten doen.

Comment

Mijn ervaring : hangt allemaal van de inhoud van de foto af.
      Standaard bicubic werkt meestal goed, aangevuld met eventueel wat USM achteraf.
      Er is geen wonderformule.

Comment

een eenvoudig (belgisch) progje : PIXRESIZER

kan foto per foto of een hele map ineens verkleinen
        Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

Comment

foto verkleinen doe je dus altijd met "Bicubic Sharper" in photoshop.

alleen oppervlakkig scherpen is aan te raden. (op zicht op scherm)
          wanneer je de foto op eigen printer wilt uitprinten moet je opnieuw scherpen
          (outprint) en dit is afhankelijk van printer tot printer EN het soort papier.
          (en dan ga je zeker niet verkleinen)
          dat meet je het best door gewoon zelf uit te proberen , een paar verschillende
          scherptes op je foto en telkens printen. je zal versteld staan van het verschil.
          een foto die op je scherm blijkbaar te hard verscherpt is kan de juiste scherpteinstelling hebben voor je printer.
          dus oppassen met je originele dat je die niet overschrijft.

ben het eens met Tom !

verschilt steeds van foto tot foto.
          ikzelf werk altijd met maskers, dus plaatselijk verscherpen en op het zicht.
          alleen als de foto zal worden geprint krijgt deze zijn extra verscherping.

zeker met deze foto !
          is al ultra scherp genomen en de details in het gezicht zijn zeer zichtbaar.
          dus de haartjes en rimpels in haar gezicht worden extra versterkt als
          je globaal gaat verscherpen. beter hier alleen ogen en haar alleen verscherpen.
          vergelijk met ongeveer dezelfde foto's van andere en ga op je eigen gevoel.
          ieder zijn smaak is steeds anders.

1 tip. altijd op 100 % grootte van foto werken met verscherping zodat je de verandering perfect ziet.
          photoshop heeft de neiging sommige pixels verkeerdelijk te laten zien
          bij het verkleind te laten zien
          zodat je denkt dat de foto er slecht uit ziet.

je andere manier 'Bilineair" en dan unsharp mask heb ik geprobeerd en
          mijn ondervinding is dat met je bilineair een kwaliteitsvermindering heb
          dat je met unsharp moet proberen goed te maken.
          is duidelijk te zien dat de foto onscherper wordt en dan kan je alleen
          maar kwaliteitsverlies hebben door deze terug te proberen verscherpen.
          ook is de 600 px foto zoooo klein dat de meeste details zijn verloren.

probeer nog met andere foto's en ga op je eigen gevoel af.

gr

Johan
          Last edited by hypnomedi; 18 maart 2009, 11:23.
          gr, JOHAN , nikon D90, D7100

Comment

Ik verscherp alles met PS.
            In verband met de witte halo's: Hoeveel pixels stel je in bij de Radius?

Gr. X.

Comment

Working...
            X