Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fletse kleuren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fletse kleuren

Ik vind bij veel foto's de kleuren nogal 'flauw'..
    Deze bv..

Komt dit door de lens (Canon 55-200mm lens) of door mijn instellingen?

Re: Fletse kleuren

De hond is erg donker en als je dan belicht met matrix meting, dan wordt de gemiddelde belichting genomen, waardoor de hond zwart wordt.

Oplossing:
    spotmeting op de hond
    EV cpmpenstatie instellen -1, maar testen, hond is zwart, belichting gaat uit van 18% grijs, dus krijg je een grijze hond, dus iets onderbelichten
    indien mogelijk active D-lightning oid inschakelen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dit is toch wel heel flets. Canon zou geen enkele lens meer verkopen als het daar aan lag. De lichtomstandigheden zitten er voor veel meer tussen. Gelukkig kan je zelfs met het eenvoudigste gratis fotobewerkingsprogramma de foto een heel stuk opkrikken.
      Beauty need only be a whisper
      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Alvast bedankt voor de mogelijke oplossingen, ga ze zeker testen

Comment

Sommige lenzen geven een wat koeler beeld dan andere - mijn Sigma's hebben bvb een geelzweem die opnames altijd wat warmer/fleuriger doen lijken. Bij het huidige winterlicht ziet alles er flets uit en kan je dit emuleren door je witbalans wat te veranderen - experimenteer daar maar eens mee.

Natuurlijk kan je met curves en een beetje extra saturatie ook achteraf nog veel aanpassen. Hieronder een snelle poging in Photoshop - normaliter zou ik nog een masker hebben gemaakt om de haren van de hond wat neutraler te houden maar het moest snel gaan

Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Bij het huidige winterlicht ziet alles er flets uit en kan je dit emuleren door je witbalans wat te veranderen - experimenteer daar maar eens mee.
            Heb ik vandaag gedaan! Maar waren landschappen.

Natuurlijk kan je met curves en een beetje extra saturatie ook achteraf nog veel aanpassen. Hieronder een snelle poging in Photoshop - normaliter zou ik nog een masker hebben gemaakt om de haren van de hond wat neutraler te houden maar het moest snel gaan
            Dit heb ik ervan gemaakt in Photoshop..

Comment

Working...
            X