Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij RAW

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd bij RAW

Is er iemand in de nabijheid van Beringen die mij vooruit wil helpen in de materie van RAW . Dus vanaf het maken van een foto in RAW tot de bewerkingen die er na volgen .
    Ik heb een Nikon D300 , werk met de CS3 . Ik zie ook dat ik Camera RAW 4.0 heb en ik ben in het bezit van Capture NX .

Re: Hulp gevraagd bij RAW

Ik ben van Heusden-Zolder. Moest je iemand vinden die u wil verder helpen. Ik heb ook interesse in RAW. Maar heb weinig of geen kennis van de materie.
    Kunnen we misschien samen op cursus.

Comment

Ik maak altijd foto's in RAW. Ik wil jullie beiden wel eens verder helpen. Laat maar eens iets horen. Gsm: 0477678531of mail wapeeters@telenet.be
      Last edited by willypeeters.as; 6 maart 2009, 18:28.

Comment

Voor het maken van foto's in RAW hoef ik niet uit of naar Beringen te komen: camera op RAW zetten en foto's maken zoals je het deed.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ja , dat weet ik nu ook wel . Maar ge hebt Camera Raw 4.0 , ge hebt Capture NX . Dan zit ik nog met de CS3 van photoshop .
          Waar moet ge mee beginnen ?

Comment

Klik kan helpen.
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
              Ja , dat weet ik nu ook wel . Maar ge hebt Camera Raw 4.0 , ge hebt Capture NX . Dan zit ik nog met de CS3 van photoshop .
              Waar moet ge mee beginnen ?

Als je een Nikon hebt,ligt het voor de hand:Capture!
              Deze software haalt echt het beste uit je Nikon Raw's,dat blijkt telkens weer.
              Dus je fotografeert in Raw,laadt je foto's in je computer,en opent ze met captureNX(2)
              De geopende en eventueel bewerkte bestanden sla je dan op als Tiff of jpeg.
              Capture is prachtige software waar je dingen mee kan die met andere software niet kan of heel omslachtig werken is.

Walter
              D850

Comment

Er zijn er hier die blijkbaar aandelen hebben bij PhaseOne, de makers van Capture One?

Elke RAW-converter heeft zijn pro's en con's. En de meesten zullen wel die welke ze zelf gebruiken de beste vinden. Soms omdat ze de andere niet kennen.
                Als je een draadje zou starten "Wat is de beste RAW-converter"... dan eindig je met even veel meningen als er converters bestaan en ben je op het eind als TS niet veel wijzer.
                Een tip: download de verschillende RAW-converters. Die bieden allemaal volledig functionerende (tijdelijke) testversies.
                Kies dan die welke je het meest bevalt... of blijf bij die welke bij je CS3 zit .
                Intussen leer je alles over RAW.
                Zo deed ik het en 'k heb nog geen spijt.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                  Klik kan helpen.
                  heel interessant en verhelderend document, bedankt!
                  [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                    Er zijn er hier die blijkbaar aandelen hebben bij PhaseOne, de makers van Capture One?

Elke RAW-converter heeft zijn pro's en con's. En de meesten zullen wel die welke ze zelf gebruiken de beste vinden. Soms omdat ze de andere niet kennen.
                    Als je een draadje zou starten "Wat is de beste RAW-converter"... dan eindig je met even veel meningen als er converters bestaan en ben je op het eind als TS niet veel wijzer.
                    Een tip: download de verschillende RAW-converters. Die bieden allemaal volledig functionerende (tijdelijke) testversies.
                    Kies dan die welke je het meest bevalt... of blijf bij die welke bij je CS3 zit .
                    Intussen leer je alles over RAW.
                    Zo deed ik het en 'k heb nog geen spijt.

Maar HET voordeel van Nikon Capture NX is natuurlijk dat die software de instellingen die je op je Nikon camera deed,weerhoudt.Het is één geheel.
                    Een Raw zwrt wit foto,geopend in NX,is daar ook zw/w bv.Met een andere convertor moet je een deel van je instellingen herhalen.

Walter
                    D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Een Raw zwrt wit foto,geopend in NX,is daar ook zw/w bv.Met een andere convertor moet je een deel van je instellingen herhalen.
                      Nee, je hoeft niks te herhalen. Je moet op de camera dan gewoon geen z/w instellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Nee, je hoeft niks te herhalen. Je moet op de camera dan gewoon geen z/w instellen.

Jamaar het is wel zo handig als je een reeks zw/w foto's wil maken,dat je ,meteen,achteraan op je camera het resultaat kunt (laten ) zien.
                        En net zo met andere instellingen,zoals eventueel zelf aangemaakte curves enz.

Walter
                        D850

Comment

Jamaar het is wel zo handig als je een reeks zw/w foto's wil maken,dat je ,meteen,achteraan op je camera het resultaat kunt (laten ) zien.
                          Ik zie echt niet wat daar handig aan is. Op de LCD van je camera het resultaat laten zien? Maar goed, ieder zijn ding, hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                            Ik zie echt niet wat daar handig aan is. Op de LCD van je camera het resultaat laten zien? Maar goed, ieder zijn ding, hoor.
                            Voor mij is dit ook een raadsel, waarom zou je dan nog een computer moeten aanschaffe.
                            Neen echt je kan toch niet echt een foto beoordelen op je cameraschermpje zeker.
                            Voor mij dient dit enkel om een foto te identificeren en eventueel naar de histogram te kijken, nooit om een beeld te beoordelen.

Comment

Maar HET voordeel van Nikon Capture NX is natuurlijk dat die software de instellingen die je op je Nikon camera deed,weerhoudt.Het is één geheel.
                              Walter
                              Dit gaat natuurlijk over persoonlijke voorkeuren... maar is het dan nog de moeite om in RAW te schieten?
                              Als je toch al bij het afdrukken wil bepalen of je een z/w foto wil of niet, schiet dan in JPEG zou ik zeggen.
                              Als ik een z/w foto wil, dan heb ik liever totale impact op de omzetting en wil ik niet afhangen van wat de fabricant als omzetter heeft ingebouwd in mijn toestel. Meestal is dat maar een zeer flauwe omzetting met een resultaat dat ik hier nooit in Showcase zou durven zetten .
                              Nu ja, in jou redenering heb je dan wat minder werk aan de RAW conversie op je computer omdat hij (ik gebruik eigenlijk een foute uitdrukking) al omgezet is.
                              Laat ons niet vergeten: je camerainstelling wordt slechts meegegeven als metadata in het RAW bestand... want er is in de échte RAW data geen enkel verschil met een kleurenfoto. Alle opnameinformatie (dus ook de kleuren) zit er nog altijd even goed in... en je kan dus van je z/w foto toch een kleurenfoto maken met de PC-RAW-converter.
                              Uit wat je zegt leid ik af dat Capture het metadata stukje uit het bestand "beter" interpreteert voor jou toestel dan andere RAW-converters.
                              Iedereen moet zich natuurlijk afvragen of het dat is wat men wil als men in RAW gaat schieten, want uiteindelijk is het metadata gedeelte toch maar een "voorstel tot eindresultaat" dat je meestuurt.
                              En over dat herhalen van de instellingen: in (ik denk) alle RAW-converters kan men toestel-specifieke "default" waarden opgeven. Als je dan zo'n RAW bestand opent zal de converter die standaardwaarden gebruiken als voorstel om te omzetting te doen en dus het grootste deel van je foto's correct "ontwikkelen" (= omzetten naar bvb JPEG of TIFF).
                              Ik verschuif de conversie van mijn toestel dank zij RAW altijd naar mijn PC waar ik altijd veel meer impact heb op het eindresultaat.
                              Zo ben ik (dit is natuurlijk persoonlijk) bvb niet echt tevreden over het verscherpingsproces van RAW naar JPEG op mijn toestel: mijn PC-RAW-converter doet dat veel beter. Idem voor de kleurenbalans. Idem voor de witbalans. Idem voor de ruis. Ik zou dus al moeten gek zijn om nog het JPEG voorstel van mijn toestel te aanvaarden. Alles via mijn RAW-converter is mijn principe, gewoon omdat ik veel meer impact heb op het eindresultaat.
                              Last edited by VIM; 7 maart 2009, 12:03. Reden: Typfout
                              Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                              X