Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Purple fringing en Photoshop ( Cs2 )

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Purple fringing en Photoshop ( Cs2 )

Ik wil mij wat meer gaan toeleggen op het werken met Ps.Veel plug-ins zijn niet verkrijgbaar voor Paint Shop Pro,en ook sommige heel specifieke dingen kun je er niet mee.Zoals bijvoorbeeld het selecteren van een specifieke kleur ( of het moest zijn dat dit met de nieuwere versies wel kan ,ik heb nog 8.1 )
    Hoedanook,iets dat je wél kan met Psp,is supersnel al je purple fringing verwijderen:
    _grofkorreligheid toevoegen verwijderen>
    _verwijdering moiré patroon>
    _subtiele details :1 Banen verwijderen : 15

Ik vraag mij nu af of er ook een dergelijke snelle manier bestaat in Ps ,ik vind'm alleszins niet.

Walter
    D850

Re: Purple fringing en Photoshop ( Cs2 )

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Ik wil mij wat meer gaan toeleggen op het werken met Ps.Veel plug-ins zijn niet verkrijgbaar voor Paint Shop Pro,en ook sommige heel specifieke dingen kun je er niet mee.Zoals bijvoorbeeld het selecteren van een specifieke kleur ( of het moest zijn dat dit met de nieuwere versies wel kan ,ik heb nog 8.1 )
    Hoedanook,iets dat je wél kan met Psp,is supersnel al je purple fringing verwijderen:

Ik vraag mij nu af of er ook een dergelijke snelle manier bestaat in Ps ,ik vind'm alleszins niet.

Walter
    Een oplossing is om een hue/saturation laag aan te maken en de saturation van de magentas te verminderen.
    Het laagmasker vul je met zwart en de delen waar het nodig is ga je hem wit schilderen om de bewerking op alleen die gebieden toe te passen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sjonnie17 Bekijk bericht
      Een oplossing is om een hue/saturation laag aan te maken en de saturation van de magentas te verminderen.
      Het laagmasker vul je met zwart en de delen waar het nodig is ga je hem wit schilderen om de bewerking op alleen die gebieden toe te passen.

Dat is absoluut niet de correcte methode:zelfs als ik de verzadiging van de magenta kleuren op -100 breng,blijf ik kleurzweem zien.Bovendien moet ik dan specifieke gebieden in de foto gaan selecteren ( meer werk en gevaar dat je stukken over het hoofd ziet ) ,zoniet worden de kleurkarakteristieken van de ganse foto beïnvloed,wat in de Psp methode niet het geval is.
      Nee,er moet een eenvoudigere en betere methode bestaan .( denk ik dan )

Walter
      D850

Comment

Walter

115X bekeken:niemand die een photoshop methode kent die qua efficiëntie deze van Psp evenaart ? Zou het kunnen dat het machtige Photoshop hier een poepje ruikt?

Walter
        D850

Comment

115X bekeken:niemand die een photoshop methode kent die qua efficiëntie deze van Psp evenaart ? Zou het kunnen dat het machtige Photoshop hier een poepje ruikt?

Walter
          CA verwijderen in PS ? Dat doe ik bij het converteren in Camera Raw, dat is daarin voorzien.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            CA verwijderen in PS ? Dat doe ik bij het converteren in Camera Raw, dat is daarin voorzien.

Ja maar dat is Cs3 en verder,Cs2 krijgt geen D300 RAW bestand geopend.En in capture NX2 zit zo'n specifieke tool niet geïmplementeerd.
            Bovendien,het gaat hierom:inPsp kun je in een handomdraai ook oude jpeg's waar je niet eens een RAW van ter beschikking hebt,vrij maken van pf.
            Maar je hoort mij niet (meer)klagen:heb net de upgrade versie van PspX2 besteld.Ziet er fantastisch uit!
            Ik vrees dat het met software toch een beetje is als met camera's,je zit er aan vast,je raakt gewend aan de interface en talrijke goodies,en overstappen is lastig.

Walter
            Last edited by Phororhacos; 5 maart 2009, 15:38.
            D850

Comment

Ja maar dat is Cs3 en verder,Cs2 krijgt geen D300 RAW bestand geopend.En in capture NX2 zit zo'n specifieke tool niet geïmplementeerd.
              Bovendien,het gaat hierom:inPsp kun je in een handomdraai ook oude jpeg's waar je niet eens een RAW van ter beschikking hebt,vrij maken van pf.
              Maar je hoort mij niet (meer)klagen:heb net de upgrade versie van PspX2 besteld.Ziet er fantastisch uit!
              Ik vrees dat het met software toch een beetje is als met camera's,je zit er aan vast,je raakt gewend aan de interface en talrijke goodies,en overstappen is lastig.

Walter
              Had een D300 geen ingebouwde CA correctie ?
              David Leemans

Comment

Had een D300 geen ingebouwde CA correctie ?

Daar heb ik nog nooit van gehoord?!Je kunt wel foto's bewerken IN camera,kleurfilters eropzetten,bijsnijden enz. ( Het gaat dan altijd om van de RAW afgeleide jpeg's )
                Heeft Canon zoiets IN camera?

Walter
                D850

Comment

Daar heb ik nog nooit van gehoord?!Je kunt wel foto's bewerken IN camera,kleurfilters eropzetten,bijsnijden enz. ( Het gaat dan altijd om van de RAW afgeleide jpeg's )
                  Heeft Canon zoiets IN camera?
                  Canon (nog) niet vziw, Nikon D300 en D3 al wel:

Zie onderaan de pagina.
                  David Leemans

Comment

Canon (nog) niet vziw, Nikon D300 en D3 al wel:

Zie onderaan de pagina.

Men is blijkbaar nooit te oud om te leren!
                    Net nagekeken:staat blijkbaar altijd standaard aangevinkt in Capture NX2.
                    Maar we dwalen af,eigenlijk bedoelde ik met mijn post:diegenen die nu eventueel Cs4 overwegen aan te kopen,zouden ook eens moeten rondkijken,Paint Shop Pro bestaat ook,kost vééél minder en zit vol handigheidjes die zelfs het grote PS moet missen. (Zoals het voornoemde Purple fringing verwijderen uit Jpeg's,maar ook,bv.door gewoon gewoon te draaien met je scroll wieltje in gelijk welke bewerking een foto vergroten of verkleinen.WB instelbaar in Kelvingraden ook voor jpeg's enz.enz. )

Walter
                    D850

Comment

Ook via photoshop kan je CA verminderen/verwijderen......al moet je er wel wat zoeken.
                      Ga via "filters" naar "distort" ....onder "lenscorrection" kan je CA dan bijstellen via een paar schuifjes.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Ook via photoshop kan je CA verminderen/verwijderen......al moet je er wel wat zoeken.
                        Ga via "filters" naar "distort" ....onder "lenscorrection" kan je CA dan bijstellen via een paar schuifjes.

Je zou inderdaad zeggen:dit is HET juiste gereedschap om deze taak te doen,echter,ik krijg daarmee de kleurzweem niet weg...probeer zelf maar eens met het voorbeeldfotootje.

Walter
                        D850

Comment

Ik meen te hebben begrepen dat men probeert CA te verwijderen uit een JPEG (daar waar dat in een RAW probleemloos gaat met een RAW-converter zoals "Camera Raw" want dat is heel wat anders).
                          Ik probeerde eens de functie "Kleurafwijking verwijderen" in PSP X2 op de linkse kant:

Het lijkt me (zonder enige ervaring en met zeer weinig tijd om te experimenteren) met enkele muisklikken niet onaardig te zijn gelukt? Allicht kan het met wat ervaring nog veel beter!
                          Misschien bestaat dié of gelijkaardige functie ook in PS???
                          (Kleuren selecteren kan ik trouwens ook probleemloos in PSP X2.)
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

Comment

Je zou inderdaad zeggen:dit is HET juiste gereedschap om deze taak te doen,echter,ik krijg daarmee de kleurzweem niet weg...probeer zelf maar eens met het voorbeeldfotootje.

Walter
                            Heb het net geprobeerd met Cs3 ..en inderdaad lukt mij ook niet om het weg te krijgen zoals je dat met Psp blijkbaar wel kunt. Het is wel een beetje vermindert maar zeker niet weg.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ik heb dat vroeger ook al uitgeprobeerd in cs3 en eerlijk gezegd dat werkt gewoon niet op die manier. Alleen de saturatie verminderen helpt (wat).

Comment

Working...
                              X