Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW in lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW in lightroom

Wanneer ik een raw converteer in Lightroom is deze een pak minder van bestandgrootte dan wanneer ik dit doe in het programma van mijn fototoestel zelf.
    Kan er mij iemand hier bij helpen. Graag blijf ik werken in Lightroom.
    Wat doe ik verkeerd?

Mvg Jasmine
    Update12/05/10
    BLOG
    Leica M9/Fuji X 100s/phone

Re: RAW in lightroom

Je raw blijft altijd even groot, je bedoelt de jpeg die je overhoudt als je exporteert neem ik aan. Je ook in lightroom kiezen hoe groot die moet zijn, zet de kwaliteit maar op maximum bij export als je graag grotere foto's wil. Maar waarom zou je grotere foto's willen als de kwaliteit even goed is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
      Je raw blijft altijd even groot, je bedoelt de jpeg die je overhoudt als je exporteert neem ik aan. Je ook in lightroom kiezen hoe groot die moet zijn, zet de kwaliteit maar op maximum bij export als je graag grotere foto's wil. Maar waarom zou je grotere foto's willen als de kwaliteit even goed is?
      Wat bedoel je met; Maar waarom zou je grotere foto's willen als de kwaliteit even goed is?

Comment

ja is het erg dat lightroom kleinere foto's oplevert? Waarom zou je grotere foto's willen als je geen kwaliteitsverschil ziet tussen die uit LR en DPP?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
          ja is het erg dat lightroom kleinere foto's oplevert? Waarom zou je grotere foto's willen als je geen kwaliteitsverschil ziet tussen die uit LR en DPP?
          Dan zou ik toch eens goed in de details gaan kijken.
          Of ben ik zo verkeerd dat het onmogelijk is om hetzelfde weer te geven met een pak minder informatie?
          Waarom stellen ze ons dan die vervelende vraag welke kwaliteit we willen bij compressie? Als het toch hetzelfde is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jasmine Bekijk bericht
            Wanneer ik een raw converteer in Lightroom is deze een pak minder van bestandgrootte dan wanneer ik dit doe in het programma van mijn fototoestel zelf.
            Kan er mij iemand hier bij helpen. Graag blijf ik werken in Lightroom.
            Wat doe ik verkeerd?

Mvg Jasmine
            Lightroom dient toch niet om een raw te converteren ?
            Als je bedoelt de exportfunctie bij lightroom levert kleinere bestanden op dan als ik dit via de soft van mijn camera doet, dan kan ik je de volgende raad geven.

Kijk bij de exportfunctie eens hoe je de instellingen hebt aangemaakt. Kwaliteit 100 percent, en niet resizen en dergelijke gewoon op maximum zetten. Maar een bestand via lightroom is ook anders van kleur, detail of scherpte. Allemaal eigenschappen die de grootte van een jpeg beinvloeden.

Comment

Het is idd de Jpg die kleiner geworden is. Waarom ik grotere foto's wil, als ik me niet vergis hoe groter de jpeg hoe groter deze kan ontwikkeld worden of heb ik dit nu verkeerd op.
              Bij het exporteren heb ik ze op maximum geplaatst, op 100 dus. Wat vreemd is dat soms wanneer ik ze exporteer, de jpeg de plaats inneemt van een RAW bestand en andere op hetzelfde moment van export niet.

Mvg Jasmine
              Update12/05/10
              BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jasmine Bekijk bericht
                Het is idd de Jpg die kleiner geworden is. Waarom ik grotere foto's wil, als ik me niet vergis hoe groter de jpeg hoe groter deze kan ontwikkeld worden of heb ik dit nu verkeerd op.
                Bij het exporteren heb ik ze op maximum geplaatst, op 100 dus. Wat vreemd is dat soms wanneer ik ze exporteer, de jpeg de plaats inneemt van een RAW bestand en andere op hetzelfde moment van export niet.

Mvg Jasmine
                Dat probleem van overschrijven moet je oplossen door naar een andere map te exporteren. Lijkt me anders ook vreemd dat die bestanden overschrijft zonder iets te zeggen.
                Hoe groter de jpeg is, wil niet altijd zeggen dat je de best mogelijke afdruk hebt.
                De resolutie is hierin doorslaggevend.

Als je bij exporteren in LR de volle kwaliteit kiest, dan zou ik je hier verder geen zorgen in maken. Ook hangt het er sterk van af wat de foto bevat. in de camerasoft is de witbalans bijv anders als in LR, of is er bij de eerste meer verscherpt (om een voorbeeld te geven) en dat resulteerd al in een verschillende grootte.
                Neem nu een foto in LR. exporteer die zonder een bewerking op te doen naar jpeg.
                Doe nu een verscherping en ruisreductie op de foto in LR (niet de geexporteerde). JE zal merken dat na een nieuwe export dit bestand een andere bestandsgrootte heeft.

Comment

lightroom zet je raw bestanden om in .dng bestanden,
                  dit kan je selecteren voor je importeert van je camera of map.
                  je kan dan lightroom gebruiken om deze dng bestanden te bewerken
                  zoals je doet met je raw convertor.

achteraf als je deze wil gebruiken voor op een site te zetten kan je deze exporteren
                  naar vb map "jpeg". door met de rechtermuisknop op de foto of reeks te klikken en dan kies je exporteren. de schuifregelaar staat normaal altijd op 100% dit is de kwaliteit van de foto, dus de grootte van de foto blijft dezelfde.

je moet altijd op exporteren klikken als je de foto's wil zien na de bewerking.
                  want als je naar je catalogus gaat kijken via de verkenner dan zie je de originele foto's nog en niet die met de bewerkingen zodat je steeds de originele blijft behouden.

mvg

Sven
                  Sony Alpha A 350 - 18-70mm Sony Kitlens - Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO - Sigma 50mm f1.4 DG HSM - Sony HVL-F42AM - GSS Screen Protector
                  http://so_photography.1free.ws

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SO_Photography Bekijk bericht

achteraf als je deze wil gebruiken voor op een site te zetten kan je deze exporteren
                    naar vb map "jpeg". door met de rechtermuisknop op de foto of reeks te klikken en dan kies je exporteren. de schuifregelaar staat normaal altijd op 100% dit is de kwaliteit van de foto, dus de grootte van de foto blijft dezelfde.

want als je naar je catalogus gaat kijken via de verkenner dan zie je de originele foto's nog en niet die met de bewerkingen zodat je steeds de originele blijft behouden.

mvg

Sven

Het is de waarheid en niets dan de waarheid..
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SO_Photography Bekijk bericht
                      Alleen als je dat zelf wil.

Je kan dat, maar het hoeft niet. Hij kopieert normaal gezien de files van je kaartje naar een door jouw gekozen lokatie en plaats in een kataloogbestandje waar ze staan en welke bewerkingen die je er later op hebt gedaan. Dit kan ook de raw-bestanden zijn met je eigen bestandextensie (jpeg, nef,cr2,crw,......)

Voor op een site zou ik de volle bestandsgrootte niet gebruiken. Hiervoor kies je best bij het exporteren ook dat hij ze moet resizen. bijv. naar 800 pixels. De kwaliteit staat ook niet altijd op 100 percent. hangt er ook van af hoe je deze instellingen een vorige keer hebt gemaakt.
                      Bij het exporteren heb je twee mogelijkheden om een jpeg klein te maken.
                      1 Door de resizen naar een lagere resolutie
                      2 Door de kwaliteit onder 100 percent te schijven.
                      Of een combinatie hiervan
                      Hou hierbij in het achterhoofd dat grote bestanden wel eens gebruikt kunnen worden zonder jou medeweten en dat kleine bestanden met normale kwaliteit (80 percent) voldoende is om op een webpagina te tonen maar net niet genoeg om af te drukken.

Ik exporteer altijd naar Tif om dan vervolgens met Bd-sizer het gewenste resultaat met bijhorend kader te kiezen voor op een flickr album te plaatsen.

Dit klopt niet volledig. Elke wijziging die je doet zie je ook in lightroom. Als je de detailering hebt aangepast zoals scherpte en ruisreductie is het wenselijk je foto op 100 percent te bekijken (enkel op 100 percent zie deze bewerking) Het is inderdaad waar dat als je de originele foto's in je verkenner bekijkt dat deze intact zijn gebleven. Hieruit blijkt dat lightroom elke bewerking die je kiest in LR deze instellingen opslaat in zijn kataloogbestandje. Wil je ze later doorsturen naar een collega of kennis dat moet je altijd de exportfunctie gebruiken om ze in een verkennervenster te bekijken.

mvg

Marc

Comment

Koop het boek van Scott Kelby "het adobe photoshop Lightroom2, boek voor digitale fotografen"... is nu verkrijgbaar in 't Nederlands... heb deze een paar weken geleden gekocht in Standaard Boekhandel.
                        Is echt een aanrader.

Tim W.
                        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
                          Koop het boek van Scott Kelby "het adobe photoshop Lightroom2, boek voor digitale fotografen"... is nu verkrijgbaar in 't Nederlands... heb deze een paar weken geleden gekocht in Standaard Boekhandel.
                          Is echt een aanrader.

Tim W.
                          Net het boek aangekocht, thx voor de tip.

Mvg jasmine
                          Update12/05/10
                          BLOG

Comment

Working...
                          X