Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk scherm voor photoshop ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welk scherm voor photoshop ?

Vandaag 2 nieuwe schermen gekocht: Acer P223W
    Inderdaad: TN panels. Toch bevallen ze prima, en zijn ze zeker een verbetering ten opzichte van mijn oude CRT schermen. Blijkbaar ben ik niet veeleisend

Comment

daar zijn niet zoveel fabrikanten van TFT panels, dus de meest monitors gebruiken dezelfde panels (beelscherm). Samsung en philips zijn wat dat betreft de grote spelers en in veel EIZO en LACIE toestellen ga je SAMSUNG panels vinden zoals bij DELL en samsung zelf uiteraard. Natuurlijk de electronica rond het panel speelt ook nog een rol maar of dat alles evenredig is met grote prijsverschillen daar twijfel ik aan.

belangrijk bij de keuze is de kijkhoek, wordt grotendeels bepaalt door de panel technologie ( tn, s-pva, s-ips etc...), ook of je wide gamut wenst (a-RGB), dan heb je nog het contrast en de reactie snelheid, laatste weliswaar minder belangrijk voor puur fotografie. Welke aansluitingen wens je hdmi, dvi of ook nog VGA is ook een belangrijke vraag die je je moet stellen. Fototoestellen hebben tegenwoordig meestal een HDMI uitgang. Zijn er USB connecties voorzien etc.

Het is moeilijk zomaar een toestel aan te raden maar verschillende personen die LACIE of EIZO gebruiken (waaronder ik) zouden deze toestellen niet meer kopen omdat hun meerwaarde toz van merken zoals dell, samsung en LG eerder beperkt zijn.

persoonlijk denk ik dat de dell 2408 een aantrekkelijk toestel is maar hier zijn een paar linken die misschien kunnen helpen

After many years we have decided to retire this tool as it is becoming increasingly time consuming and difficult to maintain. We will instead aim to maintain various “recommendations” pages....[click link for more]

kijk ook eens naar monitors van LG en samsung, en tracht eerst zoveel mogelijk te begrijpen van de monitor specificaties voor dat je iets aankoopt. Is zekers niet eenvoudig, maar het zal je uiteindelijk belonen.

Comment

Persoonlijk zou ik als 22 inch scherm kiezen voor dit type : http://www.disc-planet.nl/dp-busines...roducts_id=547

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          kijk ook eens naar monitors van LG en samsung, en tracht eerst zoveel mogelijk te begrijpen van de monitor specificaties voor dat je iets aankoopt. Is zekers niet eenvoudig, maar het zal je uiteindelijk belonen.
          Vergeet ook HP en NEC niet.
          De LP2475W van HP, een H-IPS scherm, doet het heel goed en kan ook een heel goede black depth krijgen, wat typisch de zwakke kant van IPS is. Beter dan vele PVA schermen.
          Moest ik een scherm kopen, dan zou die toch op mijn lijstje staan.
          Je moet het scherm wel deftig calibreren.

De CG222W van Eizo lijkt ook heel goed, ook een IPS scherm. Wel dubbel zo duur als de HP en het is maar de vraag of het gespecifieerde contrast van 1:1000 in de praktijk ook klopt.
          Een detail dat ik net las, is dat als je deze monitor calibreert/instelt boven de 80cd/m2 dat uw garantie op de backlight blijkbaar vervalt.
          80 candela is betrekkelijk laag.
          Last edited by PSG; 3 januari 2009, 16:57.

Comment

Ik werk op de CG222W van Eizo en ben zooooooo happy
            Net ff rond de 1000 euro.
            Groetjes, Jörgen
            www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
              De CG222W van Eizo lijkt ook heel goed, ook een IPS scherm.
              Dit scherm heeft een PVA paneel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpschieter Bekijk bericht
                Dit scherm heeft een PVA paneel.
                Zeker??
                Da's niet wat tweakers.net zegt en op het overzicht op dpreview valt het op dat alle Eizo's die beginnen met CG ips schermen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Het is moeilijk zomaar een toestel aan te raden maar verschillende personen die LACIE of EIZO gebruiken (waaronder ik) zouden deze toestellen niet meer kopen omdat hun meerwaarde toz van merken zoals dell, samsung en LG eerder beperkt zijn.
                  Zo moeilijk is dat toch niet? Wie op vrij serieus niveau of professioneel bezig is, kan ik een Lacie 526, Eizo CG210, CG211 of CG221 aanraden. Of de CG19, maar die is wat klein. Het zou me verwonderen dat mensen die deze modellen doordacht hebben aangekocht er plots de meerwaarde niet meer van zouden (in)zien. Al zouden TFT schermen in principe steeds beter moeten worden. In principe; want een (duur) scherm met een PVA paneel zou ik ook niet kopen als dat mijn enigste of belangrijkste scherm zou moeten worden. Maar ik schreef het al eerder: het is niet omdat een bepaald merk enkele uitmuntende modellen op de markt heeft, dat alles wat ze maken even goed is of evenveel meerwaarde heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    dat alle Eizo's die beginnen met CG ips schermen zijn.
                    Waren. De goeie tijd is voorbij. Daar heeft de economie/commercie anders over beslist...

Voor alle duidelijkheid: het zijn dus niet allemaal IPS panelen meer sinds de recentere CG modellen ruim één jaar gelden op de markt begonnen te komen.
                    Last edited by Scherpschieter; 3 januari 2009, 22:04.

Comment

De: HP LP2475w /TFT - 24" krijgt, in deze prijsklasse toch wel mijn voorkeur!
                      Design is niet van moedersmooiste en gaat veel stof vangen “denk ik” maar Q is héél goed en daar gaat het tenslotte om, hé!

Iedereen een gelukkig 2009

Groetjes
                      veronique
                      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

persoonlijk denk ik dat de dell 2408 een aantrekkelijk toestel is maar hier zijn een paar linken die misschien kunnen helpen
                        Puerte, je krijgt de wind dikwijls van voren, maar dit is nu eens iets waar ik het helemaal met je eens ben, en het houdt absoluut steek. Die Dell is idd. ook een goed scherm, en redelijk qua prijs. Samsung panels worden veel gebruikt, maar bij Dell is geweten dat ze al eens halfweg de lijn van panel durven wisselen... Dat gebeurt wel bij meerdere fabrikanten. Of ze stoppen een TN in de lijn van de S-PVA's...
                        Feit is dat die kwaliteitsschermen echt wel kwaliteit leveren, vaak beter te calibreren zijn dan basic schermen, en soms 'zijflappen' hebben om omgevingslicht af te schermen. Maar als je een degelijk scherm in de betere klasse koopt, waarbij je google gebruikt om testrapporten en onderdelenlijsten te vinden, dan ga je veel goedkoper af zijn voor nagenoeg dezelfde kwaliteit. Het doet me een beetje denken aan die HD filmpjes op de nieuwste FF's: leuk extraatje, maar om dingen te fotograferen niet nodig, net zomin als slimme ISO-programmaatjes,... In dit geval: hardware calibratie bij een degelijk S-PVA of SIPS scherm, een goede locatie waar je je scherm neerzet, en je bent vertrokken.
                        Voor webkwaliteit moet je iemand hebben die op zo'n superscherm zit te zien (da's dan 1 op 200 of zo, op 't forum hier dan). Zelf zit ik nu op de laptop: ook noppes dus, al is die wel gecalibreerd. Printen? Zelfde discussie: veel geld uitgeven en zelf doen, of een goed fotolabo zoeken dat met kleurprofielen werkt. Mijn foto's kan ik gerust naast mijn scherm houden, zelfs die met "moeilijke kleurschakeringen". Meer moet het toch niet zijn hé?
                        En dan de prints nog...
                        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                        www.musicinframe.be

Comment

Working...
                        X