Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk scherm voor photoshop ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welk scherm voor photoshop ?

22 inch was een half jaar meestal geen S-pva maar TN. Ze zijn al verder doorgegroeid en er zijn nu ook 22" S-PVA's te verkrijgen zoals de Eizo's die aangehaald werden.

Ik heb bij mijn aankoop (iets meer dan een half jaar geleden ondertussen) ineens voor een 24" gekozen: de Samsung. En die geeft Adobe RGB goed weer. Wat die 123% weergave betreft: wat heb je daar nu aan?! 100% is alles, en gedaan.

De Eizo Flexscan S2231WE-BK is een goed scherm. Maar emt de 22" zit je op 1680*1050 of zo, terwijl je op 24" 1920*1200 hebt. En da's mooi werken hoor. Ik gebruik zelf een 24"Samsung met daarnaast een 19" om mijn mappen en tools op te zetten, maar ik kan ook vrij goed binnen de 24" an sich werken. Op een 22" wordt het allemaal weer wat krapper natuurlijk...
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Hey Marco

laat je niet vangen aan het filter S-PVA. Dit is inderdaad reeds een beter pannel. Helaas is een groot marktsegment vandaag de dag de gamingmarkt. Voor deze groep gaan fabrikanten de gekste toeren uithalen om de responstijd van het scherm minimaal te houden om zoveel mogelijk frames/s te laten doorsluizen en zo de beeldsequence van een game "vloeiender" te laten verlopen via een krachtige grafische kaart.

Voor ons, Photoshopgebruikers is de reponstijd niet zo belangrijk. Je beeld is vrij statisch en dat er wat ghosting is van je muis als je die heel snel beweegt, daar zal geen PS gebruiker zich aan storen.

We moeten het vooral hebben van zo ruim mogelijke kleurweergave, contrastverhouding, blacklevel, uniformiteit van de backlighting, uniformiteit van de kleur over horizontale en vertikale kijkhoek, enz ...

Helaas zijn de betere schermen voor een 24 inch of plus de duurdere. Ik denk dat je vandaag min 700 EUR moet neertellen voor een goed instapmodel. Daarna zal je geregeld (en bij sommige modellen vanaf ingebruikname) een kleurprofiel opstellen en dit geregeld (bv max 4 weken) herhalen na half uurtje in bedrijfstelling met hardware en dus niet met software zoals het bekende gamma-programmaatje.

Mij mening : spaar indien nodig liever iets langer voor iets degelijks. Indien je monitor niet getrouw is, heeft het weinig zin om te photoshoppen.

groet
      Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Euch : S-PVA panels zijn echt wel iets meer dan een filterke... (link).

Je uitleg klopt als je het over TN panels hebt : die zijn goedkoop, en specifiek bedoeld voor een lage refreshtijd... De kleurweergave is wel hun teer punt, en dus zijn ze niet bijster geschikt voor fotobewerking.
        Groeten,

Polleke

Comment

Volgens mij bedoelt amateurken het filter dat je toepast op tweakers om alleen PVA schermen te selecteren en geen TN panels. Maar goed, back to topic please. Voorlopig nog geen gebruikers die ervaring hebben met de genoemde schermen. En ik ga natuurlijk niet 2 schermen van 700 euro per stuk kopen omdat men "denkt" dat deze schermen beter zijn dan de goedkopere... ben en blijf een zuinige nederlander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
            Waarom dan zoveel geld uitgeven aan dure schermen...
            Vind ik ook

Ik heb nu een relatief goedkope 22" HP, weliswaar gecalibreerd met Eye One Display 2, en heb er ook al aan gedacht om zo'n professioneel scherm te kopen, maar vind het toch zonde van het geld. Dan toch liever een groter maar goedkoper model met lekker veel ruimte voor photoshop paletten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Euch : S-PVA panels zijn echt wel iets meer dan een filterke... (link).
              Uw link heeft voor PVA als nadeel de color shifting en oneven brightness levels aan.
              Da's ook iets waar ik persoonlijk nog steeds moeite mee heb op mijn Eizo.
              Ik heb het aanvaard als symptoom van een immature technologie (LCD bestaat nog niet zo lang) maar daar is alles wel mee gezegd.
              Ik zou wel checken of je ermee omkan. Anders ga je allicht beter voor IPS.
              Maak anders een relatief klein beeld (vb 1/9 van het scherm) en dupliceer dit tot uw scherm vol staat. Kijk dan of het beeld overal even donker overkomt.
              Voor de color shifting : verander uw kijkhoek lichtjes (sta vb een beetje op waardoor je een beetje meer naar beneden moet kijken) en zie of de foto verandert.
              Last edited by PSG; 30 december 2008, 21:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                Uw link heeft voor PVA als nadeel de color shifting en oneven brightness levels aan.
                Da's ook iets waar ik persoonlijk nog steeds moeite mee heb op mijn Eizo.
                Ik heb het aanvaard als symptoom van een immature technologie (LCD bestaat nog niet zo lang) maar daar is alles wel mee gezegd.
                Ik zou wel checken of je ermee omkan. Anders ga je allicht beter voor IPS.
                Maak anders een relatief klein beeld (vb 1/9 van het scherm) en dupliceer dit tot uw scherm vol staat. Kijk dan of het beeld overal even donker overkomt.
                Voor de color shifting : verander uw kijkhoek lichtjes (sta vb een beetje op waardoor je een beetje meer naar beneden moet kijken) en zie of de foto verandert.
                Men zou zich kunnen afvragen hoe het mogelijk is dat op een forum waar men nagenoeg alles afweet van camera's en lenzen er eigenlijk maar bitter weinig bruikbare info over beeldschermen is te vinden. Erger nog: Er worden -ongetwijfeld met de beste bedoelingen- merken aanbevolen zonder dat men echt weet waarover men spreekt. Puur op reputatie gebaseerd of omdat men één of twee goede modellen van dat merk heeft gezien, en dat vaak zonder voldoende te hebben kunnen vergelijken met andere modellen/merken.

Wat PSG hier opmerkt zijn dan ook stuk voor stuk zaken die je best in het achterhoofd kan houden (lees: best zelf uittest) bij je zoektoch naar een bruikbaar scherm. Toch nog even op wijzen dat alle LCD types oneven brightness levels kunnen vertonen. Dat heeft eerder te maken met (montage van) de backlight enz. Als men over de kijkhoek spreekt heeft men het vaak alleen over color shifting, maar bij PVA is gamma shifting vaak een even groot of nog groter probleem.
                Last edited by Scherpschieter; 30 december 2008, 23:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpschieter Bekijk bericht
                  Als men over de kijkhoek spreekt heeft men het vaak alleen over color shifting, maar bij PVA is gamma shifting vaak een even groot of nog groter probleem.
                  Het is inderdaad vooral een gamma shifting probleem waar ik mee kamp.

Comment

Samsung doe ik niet meer...
                    Die goedkope (relatief he) schermen hebben allemaal last van bleeding.
                    Een zwart scherm moet zwart zijn en mag geen licht doorlaten in de hoeken bijv.
                    Ik zeg wel hoeken maar het kan overal gebeuren.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Ik werk momenteel voor m'n foto's op een 17" crt, m'n paletten, etc... hou ik op 24" en 22" budget-lcds.

Om de crt te vervangen vlg. jaar (morgen) heb ik zitten kijken naar deze Eizo;

Niet kostelijk, klein, maar 't schijnt wel ne goeie te zijn... iemand ervaring met specifiek dit scherm?

Comment

Geen ervaring, maar ik heb eens een paar zaken nagekeken.
                        Tweakers.net heeft aan dat de S1721SH en de S1721SE TN panelen zijn.

Verder geeft deze website aan dat de slimedge lijn van Eizo goed is, maar zegt weinig specifiek over deze monitor: 280 candela/m2 en contrast ratio van 1500:1. Niet op blindstaren want zoveel heb je helemaal niet nodig. Men gaat vaak calibreren op 140 candela.
                        Ook nog even opmerken dat de site zelf maar een score van 2 sterren geeft.

Het geeft allemaal niet veel vertrouwen....
                        Last edited by PSG; 31 december 2008, 11:43.

Comment

Verder geeft deze website aan dat de slimedge lijn van Eizo goed is
                          Van dit model kan ik ook niets zinnig zeggen maar ik heb een oude Slimedge Eizo L568 (2005!) naast mijn grote Eizo staan die ik gebruik als palet screen (90° gekanteld) en deze geeft verdorie een aangenamer beeld dan die nieuwe iMac, dat kan ik wél zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Van dit model kan ik ook niets zinnig zeggen maar ik heb een oude Slimedge Eizo L568 (2005!) naast mijn grote Eizo staan die ik gebruik als palet screen (90° gekanteld) en deze geeft verdorie een aangenamer beeld dan die nieuwe iMac, dat kan ik wél zeggen.
                            Ja, ik werk op het werk en thuis ook op slimedge. En ben daar ook tevreden mee (behalve hoger gestelde bemerkingen). Maar da's dan respectievelijk een PVA en S-PVA scherm. Het PVA scherm geeft het beste 'beeld' maar is enkel geschikt voor fotobewerking want heeft een te trage snelheid voor video en games.
                            Hier wil men blijkbaar een TN scherm in deze lijn dumpen en meerijden op de goede naam ervan.
                            Last edited by PSG; 31 december 2008, 12:30.

Comment

Voor wat dienen kan vind je hier een oplijsting van de panels die de EIZO's gebruiken:

Ik doe geen uitspraken over de juistheid, maar iemand die de moeite doet om dat allemaal na te kijken, weet allicht waarover hij het heeft.

Je zit dat Eizo vooral (S)-PVA's van Samsung gebruikt en soms ook (S)-IPS's van Hitachi.
                              Hier en daar zie je ook een TN panel. Deze zijn te vermijden.

Comment

Voor wat dienen kan vind je hier een oplijsting van de panels die de EIZO's gebruiken:

Ik doe geen uitspraken over de juistheid, maar iemand die de moeite doet om dat allemaal na te kijken, weet allicht waarover hij het heeft.

Je zit dat Eizo vooral (S)-PVA's van Samsung gebruikt en soms ook (S)-IPS's van Hitachi.
                                Hier en daar zie je ook een TN panel. Deze zijn te vermijden.
                                Klopt idd. En zoals eerder over 700 € en meer werd gepost per scherm: als nederlander ben je bij de gelukkigen. Ik ben de grens oevr gestoken om voor mijn 24" Samsung 645 € te betalen ipv 840 € hier in belgenland (zijn allebei de beste prijzen die ik vond).

Wat die backlighting en bleeding en zo betreft: ik heb daar geen last van, en ik heb mij scherm op locatie staan waar ik qua omgevingslicht (als we dan toch beginnen) ook binnen de gangbare normen zit. Scherm staat volgens de normen afgesteld (140 cd/m², 6500K, 2,2 gamma). resultaat is schitterend, en bovendien scoort die monitor qua responstijden ook nog eens goed. En dat was voor mij ook niet onbelangrijk (ben nu GTA4 aan 't spelen ook tussendoor). Nog eens 2 of 3 keer zoveel uitgeven? Marginaal nut voor mij: die laatste 2% verbetering gaat je 100% meerkost geven.

Ga eens zo'n scherm bekijken (onder goede omstandigheden liefst), of haal het ergens waar je 't kan gaan omruilen evt., (dat heb ik ook gevraagd). Als je zegt dat je het als fotograaf wil gebruiken, hebben ze in de betere zan wel begrip. Jouw mogelijk lichtjes 'bleeding' scherm kunnen ze meestal na omruilen nog vlot kwijt aan een gamer. Ik moest in elk geval niet gaan ruilen, ook niet met mijn HTC Diamond (waarover ook topics rond bleeding aan de rand van het scherm lopen).
                                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                                www.musicinframe.be

Comment

Working...
                                X