Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kwaliteit foto's

ik heb enkele vraagjes over het bewerken van foto's en kwaliteitsverlies met Paint shop pro x

als je uw origineel foto van meer dan 4000 prixels verkleind naar bev. 800x600 je bewerkt ze dan met scherper te maken sepia kleur of verhelderen of iets anders je wil ze dan daarna terug op origineel formaat geeft dit dan kwaliteitsverlies aan je foto als je ze nadien laat afdrukken?

Of moet je de foto enkel op origineel formaat bewerken om geen kwaliteitsverlies te krijgen als je ze laat afdrukken,of heeft bewerkingen helemaal niets te maken met kwaliteitsverlies aan je foto's

ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

Re: Kwaliteit foto's

je mag enkel verkleinen naar 800x600 om op web te zetten
    dat doe je met een copy van je foto en niet op het origineel
    de verkleinde versie voor het web kan niet meer dienen voor een print

best is de foto enkel op origineel formaat te bewerken om zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies te krijgen als je ze laat afdrukken

Comment

Je bewaart best zowel je RAW's als je onverscherpte TIF's, want het is niet aangeraden een beeld op te scherpen en vervolgens nogmaals te resizen. Iedere opscherping zal dan ook andere waarden nodig hebben afhankelijk van de grootte.

Mvg,
      Frederic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
        je mag enkel verkleinen naar 800x600 om op web te zetten
        dat doe je met een copy van je foto en niet op het origineel
        de verkleinde versie voor het web kan niet meer dienen voor een print

best is de foto enkel op origineel formaat te bewerken om zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies te krijgen als je ze laat afdrukken
        Heeft dit enkel met de pixels te maken of ook met bvb het aantal kb ?
        www.kezzel.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kezzel Bekijk bericht
          één en ander wordt hieronder duidelijk uitgelegd.

http://www.belgiumdigital.com/infocu...s/dpi_mysterie

mvg

Keps
          Piet Cosaert
          http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kezzel Bekijk bericht
            Het aantal kb/mb/gb gaat wel mee naar boven of naar beneden met het verminderen of vermeerderen van het aantal pixels, maar is niet hetzelfde (hoeveelheid kleur, zwart, wit, ruis speelt er ook in mee - en eventuele compressie natuurlijk)

Je hoeft alleen af te gaan op het aantal pixels - daarmee weet je wat je moet weten.

Best is natuurlijk ook een ongecomprimeerd beeld - dat merk je dan weer wel aan het aantal mb.

Comment

Bedankt voor jullie snelle reactie
              Het belangrijkste voor mij is dat de foto's die ik doorstuur,niet kunnen afgedrukt worden.
              www.kezzel.be

Comment

Heb toevallig bij kruidvat 2 foto's laten afdrukken om dit te testen.
                De foto die ik opgestuurd heb om te ontwikkelen was 1024 x 768 en 63,2 kb groot.
                Tot mijn grote verbazing is deze foto haarscherp en super van kwaliteit
                Ga dus nu 1 laten ontwikkelen van 800 x 600 om het verschil te zien.
                www.kezzel.be

Comment

Working...
                X