Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SOS Lightroom!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• SOS Lightroom!

Hallo,

Ik zou graag een backup maken van al mijn foto's op mijn harde schijf naar een externe harde schijf, maar ben ten einde raad. Wat ik ook probeer, als ik de foto's die ik gebackuped heb op de externe schijf importeer in Lightroom, zijn alle bewerkingen en keywords verdwenen. En de bedoeling is mijn harde schijf vrij te maken, want ik heb maar 2 Gb meer over. Het is dus belangrijk dat ook de bewerkte versie van de foto op de externe schijf staat!
    De meeste foto's zijn nochtans in DNG formaat, waarvan ik dacht dat die zowel bewerking als keyword bijhield. De foto's die in Raw stonden heb ik al omgevormd naar DNG. Maar dan nog zonder resultaat...

Kunnen jullie me aub helpen, want zoals het er nu voor staat kan ik geen nieuwe foto's meer op mijn computer zetten

heel erg bedankt!
    Don't shoot harder, shoot smarter

Re: SOS Lightroom!

met het programma synctoy maak ik mijn backups .
    Gewoon echo van je hele catalog (alle mappen) en later kan je gewoon verwijzen naar die backup .
    effe googlen naar synctoy en klaar is kees .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyn Bekijk bericht
      Hallo,

Ik zou graag een backup maken van al mijn foto's op mijn harde schijf naar een externe harde schijf, maar ben ten einde raad. Wat ik ook probeer, als ik de foto's die ik gebackuped heb op de externe schijf importeer in Lightroom, zijn alle bewerkingen en keywords verdwenen. En de bedoeling is mijn harde schijf vrij te maken, want ik heb maar 2 Gb meer over. Het is dus belangrijk dat ook de bewerkte versie van de foto op de externe schijf staat!
      De meeste foto's zijn nochtans in DNG formaat, waarvan ik dacht dat die zowel bewerking als keyword bijhield. De foto's die in Raw stonden heb ik al omgevormd naar DNG. Maar dan nog zonder resultaat...

Kunnen jullie me aub helpen, want zoals het er nu voor staat kan ik geen nieuwe foto's meer op mijn computer zetten

heel erg bedankt!
      Hallo, dat is logisch, gezien de manier waarop Lightroom werkt! Lightroom houdt immers alle veranderingen en Keywords bij in een centrale Database, en niet in de foto's. Je kan wel in de Catalog Preferences onder Metadata kiezen om de metadata (zoals bewerkingen en keywords) ook in de foto's op te slaan (door 'Automatically write metadata to files'). Of, je selecteert in Lightroom alle foto's en doet Ctrl- (of Command) - S: dat slaat ook de metadata op naar de bestanden. Let op: dit is maar een gedeeltelijke oplossing, want zaken zoals virtual copies worden niet opgeslagen in de metadata, die zitten enkel in de Lightroom database. Het is dus belangrijk dat je daar ook een backup van hebt.
      Maar ik snap iets niet goed: je zegt dat je een backup wil nemen van je foto's om plaats vrij te maken op de harde schijf van je pc. Ik begrijp hieruit dat, eens je je foto's 'gebackupt' hebt, je ze dan gaat verwijderen van je pc, om plaats te maken voor nieuwe. Maar dan is het geen backup meer. Als het gewoon je bedoeling is om plaats te maken, kan je beter een externe harde schijf aansluiten en gewoon de foto's - in Lightrooms Library module - verslepen naar die nieuwe harde schijf. LR zal dan een venster openen en zeggen dat er foto's verplaatst worden. En je klikt OK. Als je het zo doet, zal de database in LR bijhouden waar je de foto's naar toe verplaatst hebt.
      Het verdient dan wel nog altijd aanbeveling om je foto's ECHT te backuppen.
      Het veiligste doe je dat als volgt:
      - stel LR in dat het programma je telkens vraagt om een backup te maken wanneer het opgestart wordt. Dat is een backup van de catalogus, niet van de foto's. Je stelt best in dat dat moet gebeuren naar een andere harde schijf dan die waar de originele catalogus op staat. Een catalogus backuppen is belangrijk omdat 1) hij corrupt kan worden en 2) je harde schijf kan crashen
      - kies indien mogelijk bij het importeren ervoor om 1:1 previews te maken en - als je plaats hebt - om ze niet automatisch te deleten na x aantal dagen (zoals LR voorstelt): mocht je ooit je raw-files verliezen, kan je dan aan de hand van de LR previews nog altijd hogekwaliteits JPG's maken... dat is beter dan niets!
      - maak er een gewoonte van om ofwel 'Automatically write changes to XMP' aan te vinken of het af en toe te doen via Ctrl-S zodat het merendeel van je bewerkingen ook nog eens als een sidecar file of XMP bestand bewaard wordt in (DNG) of bij (RAW) het originele bestand zelf
      - backup je Raw en DNG files zelf ook nog eens naar een andere harde schijf
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Nog iets vergeten toe te voegen:
        als het echt je bedoeling is om foto's te backuppen (omdat je ze bv. niet meer echt nodig hebt in je Lightroom catalogus, maar ze bv. wil 'archiveren'), dan kan je die foto's ook selecteren en kiezen om ze te exporteren als catalogus, en om de originele bestanden mee te exporteren. Dat laatste is uiteraard belangrijk. Dan maak je een nieuwe catalogus (die je opslaat op een harde schijf, externe harde schijf, of zelfs DVD) die alle gegevens zal bewaren (ook metadata) en de originele foto's bevat.
        Eens je dat gedaan hebt, kan je dan in principe de foto's uit je 'hoofd-catalogus' verwijderen.

Ik geef dit mee voor de volledigheid, maar uit je vraag af te leiden is dit niet onmiddellijk je bedoeling...

Comment

Ik heb netjes gedaan wat u allemaal gezegd heeft. Ik heb alle foto's in dng omgezet, vervolgens cmd -s gedaan. Ik heb LR ook ingesteld om telkens een backup van de catalogus te maken, maar ik heb nergens gevonden om dat op een andere schijf te doen dan waar hij voorstelt (meer dan een knop 'show' staat er bij mij niet)
          Als ik dan keek in de mapjes op mijn hd schijf, toonde hij sommige foto's inderdaad met bewerking inbegrepen (joepie!), andere niet. Heel raar. Wat wel nergens inzat, waren de keywords en de 'sterren'.
          Plan 1 was om alle foto's eerst te backuppen naar een externe schijf (2 x eigenlijk), vervolgens enkel de beste en meest gebruikte foto's op de schijf van mijn computer zelf te laten staan om op die manier plaats te maken.
          Dat plan heb ik ondertussen laten varen omdat hij nu eenmaal niet van alle foto's de bewerkingen overnam. Dus heb ik geprobeerd om via de LR library de map te verslepen naar een externe schijf. (volgens wat u zei kon dat ook door de catalogus te exporteren, maar ik heb nergens gevonden hoe ik dat kan doen...?).
          Ik heb dus via LR een map versleept. Wel, dan komt het op de externe schijf te staan, maar moet het wel nog es geimporteerd worden om het ook in LR te zien. Bijkomend minpunt is dat exact dezelfde foto's opnieuw ZONDER bewerking op mijn HD staan. Lijkt mij logisch, gezien ze ook zo op de computer staan. Enkel in LR worden de bewerkingen getoond. De foto's in kwestie zijn net als alle andere rawbestanden, het gaat niet om virtuele kopieën, ik begrijp er echt niks van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lyn Bekijk bericht
            Ik heb netjes gedaan wat u allemaal gezegd heeft. Ik heb alle foto's in dng omgezet, vervolgens cmd -s gedaan. Ik heb LR ook ingesteld om telkens een backup van de catalogus te maken, maar ik heb nergens gevonden om dat op een andere schijf te doen dan waar hij voorstelt (meer dan een knop 'show' staat er bij mij niet)
            Als ik dan keek in de mapjes op mijn hd schijf, toonde hij sommige foto's inderdaad met bewerking inbegrepen (joepie!), andere niet. Heel raar. Wat wel nergens inzat, waren de keywords en de 'sterren'.
            Plan 1 was om alle foto's eerst te backuppen naar een externe schijf (2 x eigenlijk), vervolgens enkel de beste en meest gebruikte foto's op de schijf van mijn computer zelf te laten staan om op die manier plaats te maken.
            Dat plan heb ik ondertussen laten varen omdat hij nu eenmaal niet van alle foto's de bewerkingen overnam. Dus heb ik geprobeerd om via de LR library de map te verslepen naar een externe schijf. (volgens wat u zei kon dat ook door de catalogus te exporteren, maar ik heb nergens gevonden hoe ik dat kan doen...?).
            Ik heb dus via LR een map versleept. Wel, dan komt het op de externe schijf te staan, maar moet het wel nog es geimporteerd worden om het ook in LR te zien. Bijkomend minpunt is dat exact dezelfde foto's opnieuw ZONDER bewerking op mijn HD staan. Lijkt mij logisch, gezien ze ook zo op de computer staan. Enkel in LR worden de bewerkingen getoond. De foto's in kwestie zijn net als alle andere rawbestanden, het gaat niet om virtuele kopieën, ik begrijp er echt niks van.
            Er zijn drie verschillende dingen:
            1) de aanpassingen (develop settings, keywords, ...) die je gemaakt hebt in Lightroom, in Lightroom zelf zien. Dat zou normaliter nooit een probleem mogen zijn.
            2) de aanpassingen zien in een ander Adobe Programma, zoals Adobe Bridge: opdat je Lightroom edits zichtbaar zouden zijn in Bridge (of Camera Raw als je de foto's wil openen vanuit Photoshop), moet je in Lightroom eerst de metadata voor die foto via Ctrl-S opslaan in het XMP bestand van die foto. Als je die foto opent in bv. camera raw, en je doet bewerkingen in camera Raw (dus niet in LR), dan zullen die bewerkingen op hun beurt niet zichtbaar zijn in Lightroom: je moet dan Metadata -> Read Metadata from File kiezen omdat de meest recente metadata nu in de XMP bestand zitten en niet in de Lightroom database
            3) de aanpassingen zien in windows verkenner: het hangt hier af van of je verkenner de raw-bestanden kan lezen. Zowiezo is het altijd beter om voor grafisch bestanden Bridge als 'bestandsbrowser' te gebruiken.
            Zowel in 2) als in 3) kan het ook zijn dat je het cache-geheugen even moet verversen eer de veranderingen zichtbaar zijn (zelfs als je de metadata gesaved hebt). In Bridge gebeurt dat via Tools => Cache => Export en Build Cache

Als je zegt 'als ik in de mapjes op mijn harde schijf kijk', bedoel je dan in de mappenstructuur in Lightroom, in het linkerpaneel van de Library module, of bedoel je echt in windows verkenner? Want in Lightroom zouden je edits die je in Lightroom maakt toch zichtbaar moeten zijn... Ik zou alvast eens proberen of - na Ctrl-S gedaan te hebben en in Bridge de Cache herbouwd te hebben, je Lightroom aanpassingen dan in Bridge zichtbaar zijn. Als dat het geval is, is het een probleem van Windows Explorer of Mac Finder (misschien camera te nieuw, of zo).

Check ook eens of je de laatste versie van Camera Raw geinstalleerd hebt.

By the way, je kan je backup locatie kiezen bij het backup dialoogvenster (hetzelfde waar je kiest tussen 'Skip Now' , backup of 'exit'. Daarboven is er een Choose... knop. Je laat ook best 'Test integrity of this catalog' aangevinkt staan: anders riskeer je een corrupte catalogus te backuppen...

Hopelijk lukt het nu beter...
            Last edited by MoreThanWords; 10 december 2008, 18:52.

Comment

Wat een gedoe ...probeer toch gewoon synctoy (gratis).
              Hij maakt een perfecte backup van ALLES !!!
              nooit geen zorgen meer .
              backup ge***** in LR is uitgeschakeld bij mij .

Comment

Ik ken dat programma niet, maar om het even welk ander backup programma dat gebruikt wordt moet méér dan de laatste versie backuppen. Immers, een LR catalogus kan - schijnbaar out of the blue - corrupt worden (ik heb het al meegemaakt). In LR kan je proberen een corrupte catalogus te herstellen, maar dat lukt niet altijd (ook al meegemaakt).
                Als je dan enkel met een backup van je corrupte catalogus zit en niets daarvoor, heb je het wel vlaggen.

En het saven van metadata naar bestanden mag dan wel een gedoe zijn, het is de enige manier om te zorgen dat je LR edits ook 'leesbaar' zijn in ondermeer Camera Raw of Bridge.

Comment

Mappen verplaatsen naar een andere drive zonder je Lightroominstellingen te verliezen in héél simpel.

Kopieer gewoon de map naar de andere drive
                  In de Library tab klik je met de rechtermuisknop op de huidige map en kies voor Update Folder Location.

Ga in het verstertje naar de nieuwe locatie en klik op OK

Thats it

In lightroom wordt dan de locatie verplaatst en de map op de computer kan weg.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Mappen verplaatsen naar een andere drive zonder je Lightroominstellingen te verliezen in héél simpel.

Kopieer gewoon de map naar de andere drive
                    Idd zo simpel is het.

Dpaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

Comment

Het kan nog simpeler :-) :
                      Gewoon je foto's in de Folder View in de Library module verslepen naar de gewenste plaats (die moet dan wel zichtbaar zijn in de Folder View, 't is te zeggen: er moeten al geïmporteerde foto's op staan). Je krijgt dan een dialoogvenster dat zegt dat de overeenkomstige foto's op de harde schijf verplaatst zullen worden. OK klikken en LR houdt zelf de veranderingen bij, waardoor je niet moet de locatie updaten.

Comment

dankjewel allemaal! het is gelukt

Comment

hum, toch nog een vraagje...

nu heb ik onder folders een map op de hd van de computer staan, waar volgens LR 23 foto's moeten inzitten. hij toont er echter maar 1. op hd zelf staan er wel 23. als ik dan probeer de andere 22 foto's te importeren, wil hij niet want 'files already exist'...

hoe krijg ik die overige 22 foto's in LR? mét bewerkingen? als ik in de finder kijk staan de foto's op de schijf zonder de bewerkingen :-(

Comment

Working...
                          X