Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaja's bloemenstuk-bewaren en bezien

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Jaja's bloemenstuk-bewaren en bezien

Dag allemaal.

-1.
    Ik opende het bloemenstukje van Jaja in de rubriek "dagelijkse foto's"
    Kreeg dus een beeld van 900 x 600.
    Prachtige foto met goed kontrast en kleuren.
    Rechtermuisknop > save as..
    De bewaarde foto bezien met Irfanview.. nog altijd prachtig.

-2.
    De foto nog eens geklikt in de browser zodat de volledige file binnengehaald werd.
    Save as..
    Deze bewaarde foto weer bezien met Irfanvieuw...fletse foto.
    (Irfanview staat natuurlijk zo geconfigureerd dat het veel te grote beeld naar mijn schermgrootte wordt getoond.)

Besluit;
    Ik heb een betere foto met de 900 x 600 browser-afbeelding dan met de volledige bronfile.

Is het een domme vraag, of wat doe ik mis??

Dank bij voorbaat.

Ik denk dat het antwoord heel eenvoudig is: de grote foto is de originele zoals die uit de camera komt...
    De foto op 900x600 is wat geoptimaliseerd met USM en wat extra contrast...

Je doet dus niks mis, je kan zelf met fotobewerkingsoftware de originele foto proberen bewerken tot je tot een gelijkaardig resultaat komt.
    Christian D.

Comment

Hallo Don,

Christian heeft het helemaal goed ...
      Een foto heeft vaak nabewerking nodig, en dat is bij deze ook het geval.
      ISO800, 1/45 sec in een kerk met kunstlicht/daglicht mengelmoes.
      En dus wat nabewerking om hem wat te optimaliseren.
      Laat het me zo stellen: de originele foto is "het negatief", de 900x600 foto de "definitieve afdruk" ...
      Ik zet er telkens de originele foto bij om te kunnen vergelijken.

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Dankuwel voor het antwoorden.

Inderdaad, zelfs met het eenvoudige Irfanview kan ik merkelijke verbeteringen aanbrengen.

Mijn vraag toonde aan dat ik nogal na-ief ben.
        Soms zie ik zulke prachtige foto's op het web (hier en elders), en dan denk ik vaak:
        "Dat is wat anders dan met mijn richtschieterke."
        Waarschijnlijk zijn de meeste foto's wel nabewerkt.
        Met mijn sinds 3 dagen nieuwe monitor valt het nog meer op.

Daar ik mijn beeldjes nooit op papier print, dus altijd met pc bekijk,zou ik durven besluiten dat een 2mp camera voldoende is op voorwaarde dat de lens van redelijke kwaliteit is.

In de toekomst zal men dat niet meer vinden , denk ik.
        Een camera met kwaliteitslens zal zowiezo 3..6...? mp sensor hebben.
        Wel natuurlijk het voordeel van te kunnen croppen.

In mijn systeem moet het zelfs geen superlens zijn,denk ik, daar het beeldscherm toch de limiet van kleur en scherpte gaat bepalen.

Comment

Hallo Don,

Als je van die "wow" foto's ziet, dan kan je er inderdaad van uitgaan dat daar het nodige "achteraf werk" aan geweest is.
          Over de "mate van" zijn er in dit forum al veel discussies gevoerd .
          Uitgangspunt is het bestand uit de camera - en het is dan aan de fotograaf om te bepalen "hoe creatief" hij er mee aan de slag gaat.
          Nu, veel "point&shoot" camera's leveren foto's die niet zoveel nabewerking nodig hebben omdat een gedeelte van die nabewerking al in de camera zelf gebeurt.
          Bij camera's zoals de 10D wordt die "nabewerking in de camera" niet toegepast (als je daarvoor kiest - je kan het instellen) en zo heb je dan als fotograaf de volledige controle over deze processen.
          En ik verkies het laatste

Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Working...
          X