Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb de rawopnames maar wat nu?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ik heb de rawopnames maar wat nu?

Ik heb mijn 40D nu zo'n 3 maanden. In die tijd heb ik van alles geëxperimenteerd. Dingen hier in het forum opgestoken trachtte ik in de praktijk om te zetten. Met wisselend succes. Nu ben ik pas terug van een citytrip Madrid. Ik heb zo'n 700 foto's meegebracht, allen in raw-formaat. Van alles wat: familiefoto's, musea, voetbalstadia, markten, nachtopnames, macro's van pastas, ... enz.
    Dit weekend start ik met de ver - en bewerking van de foto's (deze zien er op het eerste gezicht wat futloos uit).
    Kan iemand me tippen hoe ik het best één en ander aanpak? Iemand een workflow die zijn deugdelijkheid al bewezen heeft? Ik beschik over lightroom 2.0, PS CS3 en natuurlijk ook de bij mijn toestel geleverde canonsoftware (met deze laatste heb ik helaas geen ervaring).

Ik twijfel. Ik zag al de dvd van scott kelby - 'lightroom voor digitale fotografen'. Ook tijdens een uitgebreide surfzoektocht (vooral op dit forum) stak ik al een en ander op. Toch durf ik hier nogmaals te vragen naar een vlotte workflow, hoe mensen met ervaring deze klus zouden aanpakken.

Alvast van harte bedankt.

Re: Ik heb de rawopnames maar wat nu?

Als je raw neemt , gaat je toestel er vanuit dat je zelf nog alle aanpassingen doet zoals belichtingen, scherpte, ruis, contrast, saturatie , kleurbalans ,.... en daarom zien de raw er vaak futloos (of ook rauw ) uit. Je hebt inderdaad een raw bewerkingsprogramma zoals lightroom of camera raw in ps nodig om je foto's beter te laten uitkomen.

fotografeer je in jpeg dan doet je toestel vele van deze zaken voor jouw en daarom komen jpeg's vaak kleurrijker uit je camera , zeker als je nog je instellingen op levendig plaatst.

Raw: voordeel: je kunt qua alles nog aanpassen, nadeel : het vraagt tijd en kennis van de bewerkingssoftware
    jpeg: voordeel: minder bewerking nodig maar als nadeel dat je niet zoveel kunt veranderen dan in raw
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

1: LR opstarten en een nieuwe cataloog maken. Bijvbeeld Madrid.
      Kaartjes inlezen met LR en copieren naar een nieuwe lokatie. Kies maar alle foto's, dat kan geen kwaad. Wel moet je rekening houden met de nieuwe lokatie. Probeer hier een overzicht in te bewaren. Ik kies meestal Drive F (fotos) met een automatische aanmaak van de datum.
      Nu worden de foto's ingeladen en gecopieerd naar de nieuwe lokatie.

2: In de Library module geef je een reeks foto's een keyword. Je kan meerdere selecteren en dan een keyword toekennen aan die reeks. Bijvoorbeeld de eerste foto's zijn van het vakantiedomein. Selecteert deze in de library mode en geef deze een passende naam bijv. Vakantiedomein.
      Doe dit voor al de foto's.
      Nu kan je in het develop scherm de foto's bewerken. Hopelijk kan je met LR al overweg wat de develop mode is een zeer uitgebreide RAW ontwikkeling.
      Via de keywording kan je de foto's terug vinden.

Een goed boek voor LR2 is dit van Johan W. Elzenga - Adobe Photoshop Lightroom 2 (ISBN : 978-90-430-1649-0)

Comment

De foto's zijn al met lightroom geïmporteerd en toegevoegd aan mijn fotomap waarbij orde in de chaos wordt geschapen op datum.
        Vanavond start ik met keytagging. Volgens mij begint het pas daarna. De ver -en bewerking in de developmodule zodat mijn foto's toonbaar zijn.
        Ik heb meerdere twijfels: Blijf ik hierbij in Lightroom (of maak ik een ommetje naar ps-camera-raw)? Als ik in ligtroom blijf, is er dan een leidraad die best wordt gevolgd in de developmodule? Ik heb al meerdere stellingen gelezen. Bvb waar de ene steevast werkt met de contrast schuifregelaar stelt de andere dit nooit te doen, het basicmenu te verlaten en de curves en tones aan te passen. Curves ?? Iemand een linkje naar een tut waar uiteengezet wordt hoe je het best schuift en hoeveel (ik worstel vooral met die midtones...).
        Eerst de correctie van de witbalans en pas laatst verscherpen, dat weet ik wel, maar hoe, wat (en in welke volgorde) doe ik tussenin? Heeft iemand een vlotwerkende workflow binnen de 'developmodule'?
        Op welk moment snijden jullie bij binnen deze workflow?
        Maken jullie gebruik van eigen (gekopieerde) presets voor in dezelfde omstandigheden genomen foto's?

Veel vragen, ik weet het, maar ik zou graag vermijden dat ik er straks aan begin, veel tijd insteek, om na het weekend te moeten vaststellen dat het toch niet is wat het zou moeten zijn.

Grtn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lecorbillard77 Bekijk bericht
          De foto's zijn al met lightroom geïmporteerd en toegevoegd aan mijn fotomap waarbij orde in de chaos wordt geschapen op datum.
          Vanavond start ik met keytagging. Volgens mij begint het pas daarna. De ver -en bewerking in de developmodule zodat mijn foto's toonbaar zijn.
          Ik heb meerdere twijfels: Blijf ik hierbij in Lightroom (of maak ik een ommetje naar ps-camera-raw)? Als ik in ligtroom blijf, is er dan een leidraad die best wordt gevolgd in de developmodule? Ik heb al meerdere stellingen gelezen. Bvb waar de ene steevast werkt met de contrast schuifregelaar stelt de andere dit nooit te doen, het basicmenu te verlaten en de curves en tones aan te passen. Curves ?? Iemand een linkje naar een tut waar uiteengezet wordt hoe je het best schuift en hoeveel (ik worstel vooral met die midtones...).
          Eerst de correctie van de witbalans en pas laatst verscherpen, dat weet ik wel, maar hoe, wat (en in welke volgorde) doe ik tussenin? Heeft iemand een vlotwerkende workflow binnen de 'developmodule'?
          Op welk moment snijden jullie bij binnen deze workflow?
          Maken jullie gebruik van eigen (gekopieerde) presets voor in dezelfde omstandigheden genomen foto's?

Veel vragen, ik weet het, maar ik zou graag vermijden dat ik er straks aan begin, veel tijd insteek, om na het weekend te moeten vaststellen dat het toch niet is wat het zou moeten zijn.

Grtn.
          Je blijft in Lightroom. Ik heb geen vaste volgorde voor de bewerking te doen. Het voordeel is dat LR de raw bestanden niet verwijderd of wijzigd. Hij plaatst al de gegevens die je aanpast in de cataloog file. Pas bij exporteren of printen ofdergelijke word het bestand gemaakt. Ikzelf werk nooit met presets. Elke foto dient namelijk anders ontwikkeld te worden. Druk eens de auto button in en zie wat dit met je foto doet. Je kan dit doen bij de witbalans en bij de tonemapping.
          Zoals ik al aanhaalde in mijn eerder antwoord is het voorgestelde boek een eenvoudige leidraad om met LR te werken.

Comment

De hele develop-module staat eigenlijk vrij mooi chronologisch gerangschikt van boven naar onderen. De dingen die je eerst moet doen staan bovenaan, onder de 'Basic' tab. Alleen hadden ze wat mij betreft 'blacks' en 'fill light' mogen omdraaien.
            Eventueel nog contrast bijwerken en voor de meeste foto's zal dat normaliter voldoende zijn.
            Als je moeite hebt met contrast, kan je in de 'curves' werken met de TAT tool (Target Adjustment Tool: je klikt op het kleine cirkeltje en klik-sleept dan in een bepaald gebied in de foto naar boven of naar onder om die tonen donkerder of lichter te maken. Dat allemaal zonder nog maar één stapje zelfs in de Localised Edits, laat staan in Photoshop gezet te hebben.

Met die TAT-tool kan je ook heel precieze correcties op specifieke kleuren maken in het HSL panel en ook je eventuele grayscale-conversies perfect laten verlopen. Greyscale conversions maak je best op de foto's die je wil, nadat je er eerst virtual copies van gemaakt hebt.

Als je de foto dan nog verder wil bewerken kan je nog via de Localised Edits (bv. Graduated Filter) aanpassingen doen.

Dat alles dus nog steeds zonder maar één (tijdrovende en harde-schijf-ruimte-vretende) voet in Photoshop gezet te hebben. Je kan volgens mij je foto's 90% goed krijgen in LR. Om ie extra 10% te krijgen moet je voor jezelf beslissen welke foto's je de moeite waard vindt: maar die 10% extra zal je véél meer tijd kosten dan de eerste 90%. En niet iedereen zal het verschil merken. Als je ze enkel via een slideshow of kleine 10 x 15 afdrukjes gaat tonen aan mensen, zou ik het bij LR houden, en de vrijgekomen tijd gebruiken voor een andere citytrip :-)
            Als je echt grote vergrotingen doet kan je misschien nog wat bijschaven in Photoshop... (Uiteraard zou mijn advies anders zijn moest het hier gaan om bv. een modeshoot voor een betalende klant: dan wordt wat beauty-retouching in Photoshop waarschijnlijk essentieel)

Nog een tip: experimenteer een beetje met de crop-tool: je kan volgens mij een foto al een pak verbeteren, gewoon door een juiste crop te kiezen. Experimenteer eens met vierkante, panoramische, ... crops. Maak desnoods virtual copies om verschillende crops uit te proberen, en presenteer je werk dan via een mooie LR slideshow (die je als je wil kan exporteren als JPG om daar dan bv. via iDVD een DVD van te maken met muziek).

Op mijn blog vind je hier en daar ook nog wel wat Lightroom - tips.

Succes ermee!
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
              Als je raw neemt , gaat je toestel er vanuit dat je zelf nog alle aanpassingen doet zoals belichtingen, scherpte, ruis, contrast, saturatie , kleurbalans ,.... en daarom zien de raw er vaak futloos (of ook rauw ) uit. Je hebt inderdaad een raw bewerkingsprogramma zoals lightroom of camera raw in ps nodig om je foto's beter te laten uitkomen.

fotografeer je in jpeg dan doet je toestel vele van deze zaken voor jouw en daarom komen jpeg's vaak kleurrijker uit je camera , zeker als je nog je instellingen op levendig plaatst.

Raw: voordeel: je kunt qua alles nog aanpassen, nadeel : het vraagt tijd en kennis van de bewerkingssoftware
              jpeg: voordeel: minder bewerking nodig maar als nadeel dat je niet zoveel kunt veranderen dan in raw
              De voordelen van Raw zijn veeeeeeel meer dan dat hoor
              Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
                De voordelen van Raw zijn veeeeeeel meer dan dat hoor
                Goh, intressant! Zoals...?
                Nikon D90 - Nikkor glaswerk van 16mm tot 300mm - Gitzo GT2530EX + GH2750QR
                Aan't sparen voor wat lichtsterker glaswerk
                Groetjes

Comment

Working...
                X