Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR met D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR met D200

Volgens de tutorial in photomatix zou ik 3 foto's moeten nemen in een bracketing reeks van -2,0,+2.
    Mijn probleem, hoe stel ik dit in bij mijn D200.
    Bij persoonlijke instellingen heb ik bij b3 - LW stapgrootte 1 staan, en bij e5 Auto bracketing AE.
    Dan druk ik op de BKT toets, en draai aan de hoofdinstelschijf tot ik 3F zie staan.
    Dan zou ik vervolgens aan de secondaire instelschijf moeten draaien tot ik een 2 zie?
    Maar dit lukt niet, het blijft steevast op 1 staan.
    Wie kan mij helpen.
    Het zijn mijn eerste stappen in het HDR wereldje.
    Be patient please.

Re: HDR met D200

Manual D200 p 73-75, 166 en 198-199.

Comment

Tjonge wat een boekenwijsheid.
      Je instellingen moeten afhangen van de scene in kwestie maar in mijn ervaring is 2 stops tussen brackets VEEL te veel.
      Je kan in mijn ervaring veel beter werken met 3 tot 5 opnames die maximaal 2/3 tot 1 stop uit elkaar liggen.

Wat betreft jouw instelprobleem, voor zover ik weet is het met auto-bracketing niet mogelijk een interval van meer dan 1 stop in te stellen. Als je echt 2 stops wilt, moet je ofwel met exposure compensation werken ofwel in manueel gaan en je sluitertijd aanpassen.

Gegroet,
      Tom.
      Last edited by trbt555; 4 november 2008, 17:18.

Comment

Pol, bedankt voor je reactie, maar ik had die bladzijden van mijn manual ook gelezen,
        maar ik vond b-niet echt wat ik zocht.
        Tom, ook jij bedankt en uw reactie bevestigt mijn vermoeden dat je met een D200 geen bracketing reeks kan maken met 2 stops, ofwel 1/3, 1/2 en een volle stop behoren enkel tot de mogelijkheid.
        Ondertussen Photomatix gedownload en uitgeprobeerd.
        Ik vraag mij af of diegene die ermee werken , alle mogelijke Tone Mapping Settings schuifjes BEWUST gebruiken, of wordt er maar mee geschoven tot een aanvaardbaar resultaat verkregen wordt?
        Lijkt mij moeilijk om alles in detail te begrijpen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soete Bekijk bericht
          Pol, bedankt voor je reactie, maar ik had die bladzijden van mijn manual ook gelezen,
          maar ik vond b-niet echt wat ik zocht.
          Tom, ook jij bedankt en uw reactie bevestigt mijn vermoeden dat je met een D200 geen bracketing reeks kan maken met 2 stops, ofwel 1/3, 1/2 en een volle stop behoren enkel tot de mogelijkheid.
          Op p.198 vind je een tabel. Op rij 18 staat het antwoord op je vraag. Met een beetje creativiteit en verstandig gebruik van de delete-button haal je daar door 5 foto's te nemen perfect uit wat je vraagt.

Met andere woorden, stel je D200 in op een reeksje van 5 met interval van 1 stop en je krijgt 0, -2, -1, +1, +2. Het volstaat -1 en +1 te deleten en je hebt wat je wilt.
          Last edited by pol parasol; 5 november 2008, 10:07.

Comment

Hartelijke dank voor je tip!
            Fernand

Comment

In het BKT menu is één stop per foto het maximum bij Nikon, maar zoals hier reeds gezegd, kan je ook 5 of 7 foto's nemen met telkens één stop verschil, wat je ook kan doen is je toestel manueel instellen, of ook tussen iedere foto je belichtingscompensatie gaan bijstellen, (gaat tot 5 stops) dan heb je volledige controle over je belichting, maar dan heb je wel een zeer stabiel statief nodig, wil je instellingen veranderen op je camera.

Comment

Tot nu toe degelijke en duidelijke uitleg ontvangen. Dank.
                Toch nog een vraagje. Op mijn D200 kan ik dus de LW stapgrootte kiezen van 1/3, een 1/2 en een hele stop. Dit komt ook tot uiting in de handleiding bij bracketingprogramma's.
                Maar ik merk op dat ik de oplossing van Pol ( 5F 1.0 ) kan kiezen bij zowel 1/3 stop geselecteerd voor LW stapgrootte, als bij 1/2 stop als bij 1 stop geselecteerd. Zijn bij de drie mogelijkheden de 5 foto's dan dezelfde? Dit is mij dus nog niet duidelijk.

Comment

Daarvoor moet je terug naar de tabel op p. 198.
                  Bij 1/3 krijg je een reeks van 0, -0.7, -0.3, +0.3, +0.7
                  bij 2/3 krijg je 0, -1.3, -0.7, +0.7, +1.3.
                  Dat is dus duidelijk niet hetzelfde.

Comment

OKé, bedankt.

Comment

Working...
                    X