Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kader rond foto transparant?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kader rond foto transparant?

Erg domme vraag... sorry daarvoor, ik dacht dat ik het beet had.

Photoshop CS3. Wil kader rond foto. Heb Image Size ingesteld, en wil nu Canvas size eerst 4 pixels zwart, dan 20 pixels wit. Maar als ik mijn Canvas size aanpas, wordt het toegevoegde transparant ipv één van de gewenste kleuren.
    Ik dacht toch dat voor een zwarte rand het wit vierkantje boven moest liggen en het zwarte onderaan. Ik druk eerst "D" en daarna "X" om ervoor te zorgen dat wit boven op zwart ligt, en voeg dan pixels toe via Canvas size, maar zoals gezegd is het toegevoegde transparant. Wat doe ik mis?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Re: Kader rond foto transparant?

Het enigste dat ik me kan bedenken is dat je onderste laag, of background laag transparant is.
    Is dit zo? Als je dan je canvas vergroot heeft ie je idd een transparante uitbreiding.

Staat je laag op 100 percent? of minder?

gr,

Comment

Dank voor de snelle reactie. Jouw opmerking zette me aan het denken. Het ging om een psd file, maar met slechts één laag, dat gek genoeg niet Background heette, maar Layer 0. Hernoemd tot Background, maar onder Canvas size, onderaan, bleef "Canvas Extension Color" (voordien nooit opgemerkt! ) non-aktief.
      Dan maar bewaard als een jpg, dat niet kon alvorens ik "Flatten Image" had toegepast, en toen vond ik dat Canvas Extension Color beschikbaar was.
      Spreekt vanzelf dat ik toen wel een "gekleurde" canvas kreeg bij vergroting.

Stom hé? Nogmaals dank!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

aha en nu zie ik ook dat ik eigenlijk iets anders dacht, ik dacht namelijk dat je bedoelde dat je laag niet op 100% percent opaciteit werd ingevuld, wat je dus krijgt als je onderlaag op minder dan 100 percent staat.

Blij dat het opgelost is veel plezier verder!

btw, hoe je je laag noemt doet er niet toe hoor, je mag hem noemen hoe je wilt.
        Met background layer bedoel ik gewoon je onderste laag. want als je een bestand opent die nog niet bewerkt is, dus niet psd dan noemt je eerste laag altijd "background layer"

Comment

Dank voor de verdere toelichting. Ik heb geen enkel idee waarom bij Canvas Size de optie "Background Color" nonaktief stond... Zou dat kunnen zijn omdat het over een psd file ging? Ik heb verschillende jpg's geopend om dezelfde "kader-truuk" toe te passen, en nergens had ik dat probleem.

Comment

Er is een verschil tussen een 'echte' background layer en een achtergrond laag die je gewoon, in het lagenpalet, hernoemt naar 'bacground layer'.

Een echte background laag kan bv. geen free transform veranderingen ondergaan.

Probeer eens je 'layer 0' om te vormen tot een background layer via (in het Layer Menu): 'New => Background from Layer'. Nu krijg je een échte background layer. Probeer dan nog eens opnieuw je kader-truc en het zou dan normaal wel moeten lukken!

Succes.
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Schitterend! Werkt perfect. Weer een nieuwe truuk die ik geleerd heb (dankzij de gulle experts op BD). Dankjewel!

Ik open een dng file, die ik daarna moet rechten en een filter (distort>lens correction) op moet toepassen. Dan kan ik pas croppen, en op dat moment zie ik dat ik niet langer een "background" heb, maar een "layer 0". Dus tijdens dat correctieproces verlies ik blijkbaar mijn background.
              Gelukkig wordt dat rechtgezet met "New Background from layer".

Comment

Working...
              X