Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond vervagen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• achtergrond vervagen

In een ander draadje op BD heb ik enkele ijsbeerfoto's gepost.
    Daarop kwam een reactie dat de achtergrond wel wat vager mocht zijn.
    Toevallig had ik zelf al geprobeerd om dat te realiseren in Photoshop.
    Het resultaat was echter niet goed.

Heeft hier iemand een tip hoe dat goed kan ?

Mijn probleem is het "harige" onderwerp. Je kan moeilijk langs alle haartjes van de beer heen "schilderen" in het masker.

Hier kunnen jullie de foto's zien en lezen welke techniek ik reeds probeerde.

Re: achtergrond vervagen

Ik heb ze nu bekeken,en vind zelf dat het niet nodig is,omdat de omgeving duidelijk geen ijs en/of sneeuwsfeer heeft,wat ik zelf niet zo'n probleem vind,misschien is het wel de ijsbeer van de toekomst,als ze d'r dan nog zijn.
    Maaar als je de achtergr. wil blurren dan;

duplicaat van afb.
    onderste laag in het palet gaiss.vervagen 60-80%
    masker op de bovenste laag (klik op icoon in palet)en let op dat de bovenste laag geselekteerd is
    Penseel op 100% dekking en schilderen maar
    Begin aan de rand en zo naar het onderwerp toe en minder de dekking van je penseel
    zorg dat je zwart en wit onder in het toolpalet goed staan
    zwart en wit komt vanzelf als je het masker toepast
    zoniet toets D
    Bij tegenovergestelde,dus als het bv teveel of fout is gegaan toets X voor de wisseling van zwart naar wit
    Tevreden,dan 1 laag maken.

Het is wat oefening maar als je het door hebt zal je het vaketr gebruiken dan je bij de eerste keer denkt.heb je nog vragen of lukt het niet stuur me dan maar een PM

Comment

De truuk is om een goeie selectie te maken.
      • Ga naar het kanalen-palet en selecteer het kanaal met het grootste contrast tussen de ijsbeer en de achtergrond. Dat zal wschl. het blauwe kanaal zijn.
      • Dupliceer dat kanaal (door te werken op een duplicaat blijft de originele foto intact qua kleur en vorm)
      • Verhoog het contrast van dat duplicaat zeer sterk (door middel van een levels aanpassing) tot de pels van de beer helemaal wit is en de omgeving zo donker mogelijk.
      • Normaal zou de pels van de beer nu goed moeten afgetekend zijn tegen de donkere achtergrond (op misschien een klein stukje na).
      • Als je nog lichte delen in de achtergrond hebt, maak die dan donker met een zwarte borstel. Als je nog donkere delen in de beer hebt,maak die lichter met een witte borstel.
      • Laad het kanaal als een selectie (ctrl-klikken op het kanaal-icoon)
      • Inverteer die selectie.
      • Pas dan een wit-tot-zwart gradient toe (van ongeveer 1/3 onderaan naar boven). Deze stap is essentieel om een geloofwaardige scherptediepte te bekomen. Je wil ook niet dat de voorgrond helemaal flou wordt. Door de selectie te inverteren blijft de beer (in het kanaal) helemaal wit.
      • Deselecteer alles.
      • Klik terug op het RGB-kanaal in het kanalenpalet.
      • Ga naar het lagenpalet en dupliceer background-laag.
      • Ga nu naar filter => blur => lens blur en bij 'depth map' kies je het net aangemaakte kanaal en vink ook 'inverse' aan.
      • Bij 'radius' kan je de sterkte van het effect aanpassen.
      • Afhankelijk van de sterkte zal je ook wat noise moeten toevoegen, anders lijkt het fake.

Ziezo, een hele boterham voor wat eigenlijk rapper voorgetoond dan uitgetypt is.

Snellere manieren: een grotere lens-opening gebruiken :-)
      Of speciale selectie-plugins zoals Mask-pro. Die werken volgens kleurcontrast: je selecteert de te behouden kleuren (tinten van wit) en de weg te werken kleuren (groen) en je hebt vrij snel een accurate selectie.

Stuur anders maar een PM voor een PSD'tje met het voorbeeldkanaal.
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

zo zie je dat er heel wat mogelijkheden zijn

wat ook kan is eerst een kopie maken van de achtergrond
        daarna ga je het beertje vrijmaken met filter "extraheren"

op de achtergrond kan je dan vervagen met een gradient zoveel je wil,
        het beertje op de bovenste laag blijft altijd scherp

Comment

Of meer tele gebruiken icm een "groter" diafragma

Greetz rich
          Last edited by DrJeckyll; 23 november 2008, 09:39. Reden: diafragmafoutje
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht

Snellere manieren: een grotere lens-opening gebruiken :-)
            Groot gelijk, maar mijn zoom-lenske heeft max f5,6 opening en op mijn bankrekening staan niet genoeg centjes voor een 300mm f2.8 :-(

Bedankt voor jullie uitleg.
            'k zal het op beide manieren eens uitproberen.
            De eerste uitleg lijkt sterk op wat ik reeds deed. Maar de truc zit hem daar in het verminderen van de dekking van het penseel als je in de buurt van het onderwerp komt veronderstel ik.

Comment

@ddavid

Bedankt voor nog een 3de methode. Erg vriendelijk om het resultaat van jouw methode ineens te laten zien. Het is vrij goed, maar je hebt ook al een beetje last van een witte rand boven de beer zijn koppeke en linkeroor. Dat effect had ik ook, maar dan erger.
              Wat voor mij ook iets te beknopt is in je uitleg is "het beertje vrijmaken met filter "extraheren"".

Comment

zal ik je de uitleg eens doorsturen van dat extraheren ? laat maar weten

Comment

Het is inderdaad,hoe dichter je bij het onderwerp komt hoe minder dekking met het penseel.
                  De andere tips zijn ook prima ,maar de nauwkeurigheid vind ikzelf een stuk minder en onnatuurlijker.En ja een andere lens met een andere f keuze is de oplossing en wat sneeuw erachter misschien ook nog en er een bruine beer van maken........het kan allemaal!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Miriam1 Bekijk bericht
                    zal ik je de uitleg eens doorsturen van dat extraheren ? laat maar weten
                    Graag.
                    Mag hier in het forum, via PB of rechtstreeks via een mailtje, kies maar uit wat je zelf het beste vindt. Als je dit via het forum doorstuurt hebben anderen er misschien nog iets aan.

Comment

via mail (geef mij je mail adres via pb ) het zijn wel 5 pagina's en wie het wil stuur maar een pb

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                        Of meer tele gebruiken icm een kleiner diafragma

Greetz rich
                        Met een groter diafragma zul je bedoelen
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                          Dacht ik toch ook !!!
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                            Klopt, idd groter diafragma, ( kleiner F getal )

Stom.

Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Working...
                            X