Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stappenplan voor bewerken van een foto...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stappenplan voor bewerken van een foto...

    Hoe gaan jullie te werk om een foto te optimaliseren? Misschien kunnen we nog wat leren van elkaar? Ik ben namelijk geen kei in het bewerken nog. Ik ga als volgt te werk.
    1) Foto in RAW openen.
    2) Eventueel Temperature (witbalance) aanpassen
    3) Exposure bijstellen indien nodig
    4) Black misschien iets aanpassen

    Verder doe ik nog niks en open de foto.

    Dan meestal als ik dat nodig acht:

    5) levels en/of curves naar wens.

    Dan is de foto klaar.
    (Aanscherpen doe ik meestal niet omdat ik dit niet altijd mooi vind)

    Graag hoor ik jullie mening over deze werkwijze? Goed/Fout of kan dit veel beter?

    Gr,

    Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: Stappenplan voor bewerken van een foto...

    Waarom de curves ook niet in de raw-converter?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Stappenplan voor bewerken van een foto...

      Oa volgens het Real World Camera Raw boek eerst exposure doen omdat dit de witbalans kan beïnvloeden.

      Ik vind het wel goed om curves (en contrast) in RAW hoofdz. ongemoeid te laten (flat), zodat je dit selectiever kan aanbrengen in PS en er ook nog mee kan spelen in adj layers (kan je ook in beperktere mate door de RAW als Smart Object te openen natuurlijk).
      Soms maak ik het "extra plat", naargelang de contrasttechnieken die ik liever in PS gebruik.

      Beter niet verscherpen dan oververscherpen en het haar te pixelleren zoals de meesten; kan ik ook half goed punt voor geven

      Comment


      • #4
        Re: Stappenplan voor bewerken van een foto...

        Er is niet echt een goede of slechte manier van werken. Als je elke stap volgens de regels van de kunst doet, hangt het enkel nog af van wat je zelf wil bereiken.

        Bij doorsnee foto's pas ik eerst de curve aan, dan eventueel witbalans en saturatie.
        wil ik zwart-wit, dan doe ik dat ook meteen (in Lightroom), met of zonder kleurfilter, en ik pas de individuele kanalen aan tot ik een mooie z/w krijg.

        Voor dat soort doorsnee foto's (familie en zo) is mijn workflow maximaal 3 minuten per foto, waarbij ik er eentje intensief in orde breng, en die settings dan op de rest kopieer, indien mogelijk.

        Mag het iets speciaals zijn, dan doe ik alles wat in LR mogelijk is ook in LR, en dat is behoorlijk veel. Heb ik filters nodig, dan maak ik een tiff en bewerk die nog in CS3. Heb ik er geen nodig, dan zien mijn foto's zelfs Photoshop niet meer.

        Wat ik typisch van plugins gebruik: Nik Color Efex en Silver Efex, en Noise Ninja.

        Vroeger maakte ik ook zelf mijn brushes en zo, maar nu doe ik dat enkel nog maar als een bepaalde foto echt heel geschikt is om er een pseudo-oude foto van te maken, compleet met krassen en vlekken. En da's dan niet voor publicatie, maar voor als het ergens voor nodig is, een collage of zo.

        En zoals genoegzaam bekend is, gebruik ik voor architectuur en landschappen héél veelvuldig Photomatix. Maar da's weer een ander verhaal.
        ______
        www.vue.photo

        Comment

        Working...
        X