Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lucht in panorama

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lucht in panorama

    'k Weet niet goed waar ik met deze vraag terecht kan, dus hopelijk ben ik aan het juiste adres...
    Sinds enkele maanden maak ik af en toe een Gigapan: een gigantische panoramafoto die je dan kan tentoonstellen op gigapan.org.
    De software die ik hiervoor gebruik (Hugin) spreekt een andere tool aan die zorgt voor automatische generatie van "control points" zodat de individuele foto's aan elkaar gelijmd kunnen worden. Hiervoor heb je natuurlijk voldoende detail nodig in je foto's en voldoende overlapping. Tot hier toe niks nieuws veronderstel ik.
    De moeilijkheid is nu om de lucht ook in zo'n panorama te integreren, want hier kan je natuurlijk helemaal geen control points gaan aanduiden, ook niet manueel.
    Een geslaagd voorbeeld vind je hier: http://www.gigapan.org/viewGigapan.php?id=1155
    En hier is een van m'n eigen Gigapans, zonder lucht uiteraard: http://www.gigapan.org/viewGigapan.php?id=2254
    De foto achteraf bewerken met een Photoshop-achtig programma is ook niet echt een optie: het enige wat ik doe is ze bijsnijden, maar om met een TIFF van ettelijke gigabytes te spelen en manueel luchtfoto's toe te voegen en mooi te "blenden" zie ik ook niet echt zitten. En ik kan me niet inbeelden dat al die andere gebruikers van gigapan.org het op deze manuele manier zouden doen, maar 't probleem is dat je via gigapan.org geen berichtjes kunt sturen naar de andere fotografen...
    Weet iemand raad?
    jorisvandael.be/weblog

  • #2
    Re: lucht in panorama

    toch zal je een aantal foto's van de lucht moeten nemen , als je deze lucht wil gebruiken
    als je 2/3 lucht neemt en 1/3 voorgrond dan kan je toch de luchtdelen juist zetten door te kijken naar het stukje voorgrond
    ook photoshoppen achteraf is een optie zolang je maar foto's hebt van die lucht

    ook lijkt het mij dat je vele foto's verschillen in belichting , stond je toestel op manueel?
    ikzelf zet meestal een statief en het toestel op manueel bv een 16-tal foto's
    vb http://daviddebacker.1.googlepages.com/heike.swf( muiswijzer in het midden stopt het beeld) , mvg david

    Comment


    • #3
      Re: lucht in panorama

      Ik probeer inderdaad steeds zoveel mogelijk lucht te schieten, samen met nog een deel van de voorgrond in de foto, zodat op basis daarvan het automatisch uitlijnen kan gebeuren, maar Gigapans maak je door volledig in te zoomen in je scene. In de panorama die ik hier toon heb ik dus al zoveel mogelijk lucht meegenomen, meer ging niet.
      'k Zal dus toch m'n harde schijf moeten laten koken onder de last van het virtueel geheugen bij het editeren van zo'n TIFF in Photoshop om manueel de lucht erbij te zetten. Heb je in je voorbeeld trouwens zelf lucht getekend of 'geleend' van een andere foto? Op dit formaat moet het me ook nog wel lukken, het probleem is dus gewoon de reusachtige grootte en onhandelbaarheid van die Gigapans. En als je dan weet dat de mijne nog aan de kleine kant zijn, vraag ik me toch af hoe de rest het doet.
      In ieder geval bedankt voor je reactie! En de tijd die je in de illustratie hebt gestoken

      En idd... de camera stond op P ipv eerst een gemiddelde te zoeken en vast te leggen op manueel... 't Moest nogal snel gaan. De huidige versie van Hugin werkt trouwens met recentere plugins samen die ook deze automatische belichting behoorlijk goed kunnen rechttrekken, tenzij het natuurlijk te wijten is aan het overglijden van een wolk...
      jorisvandael.be/weblog

      Comment


      • #4
        Re: lucht in panorama

        de lucht kwam hier uit een andere foto , succes nog mvg david

        Comment

        Working...
        X