Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijswaarden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Grijswaarden

    Oorspronkelijk geplaatst door Tech8 Bekijk bericht
    antwoorden te krijgen die een antwoord waardig zijn.
    Ik zie dat jij niet begrijpt wat hier gebeurd is.
    Ik had hier een heel ander antwoord gezet, maar om diverse redenen heb ik dat na een tijdje gewoon vervangen door de woorden "laat maar zitten".

    Comment


    • #17
      Re: Grijswaarden

      HDR heeft er idd. "totaal" niets mee te maken en niemand poneert dit hier dan ook!
      Het is echter ‘momenteel’ wel het enige alternatief, om digitaal "zeer dicht" in de buurt te komen!! (nabootsen dus)
      Ik kom dus wel uit een: Zone-System “B&W" doka-verleden, waar je de max aan grijswaarden tracht te bekomen.
      Dit, door het ijken van je materiaal, emulsie en procédés.
      Grondlegger, meester en pionier hiervan, was: Ansel Adams
      Maar nogmaals, ik bekijk het als appels en peren!
      SF
      Last edited by StoneFree; 11 september 2008, 15:24.
      00.00 Gone

      Comment


      • #18
        Re: Grijswaarden

        Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik via digitale weg niet het aantal grijswaarden kan bereiken zoals met analoog Z-W ?
        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
        www.ginodepreter.com

        Comment


        • #19
          Re: Grijswaarden

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          kan je eens uitleggen waarom niet? Met mijn HDR's heb ik meer kleurbereik, meer detail.... meer van alles eigenlijk. Als je dat omzet naar z/w, en je doet dat goed, dan moet je toch ook een veel geleidelijker verloop van je grijswaarden krijgen? Bij mijn foto's lijkt dat toch zo te zijn. En het gaat om wat het oog ziet, uiteindelijk.
          Ik zeg niet dat je de analoge grijswaarden theoretisch gezien kan benaderen. je hebt helemaal gelijk als je zegt dat analoge zwart-wit foto's veel mooier zijn en veel meer diverse grijstonen hebben dan digitale, maar ik vind wel dat ik, als ik een omgezette HDR vergelijk met een gewone omgezette foto, ik veel rijkere grijstonen krijg.

          Als je dus kan uitleggen waarom HDR er niks mee te maken heeft, hoor ik het graag. Geen kritiek, maar misschien is het gewoon mijn indruk en maakt het geen bal uit wat ik doe en is er helemaal geen verschil. Mijn ogen bedriegen me echter maar zelden.
          Wat ik bedoel is dat het genunanceerder weergeven van grijstonen, iets typisch en inherent is aan 'film'. Digitaal hinkt achter.

          Mochten uw oorspronkelijk HDR foto's, die digitaal zijn gefotografeerd en waar je elke grijstoon ziet, gefotografeerd zijn met bv een 6x6 analoge camera, dan zou je een mooier grijsverloop hebben dan wat je nu hebt. Weliswaar ook wat dingen die je misschien niet wenst, zoals korrel bv.


          Ik denk dat het 'm meer zit in het 'verloop' van de ene grijstoon naar de andere bij analoog.
          Niet dat je een bepaalde gijstoon niet digitaal kunt weergeven, maar analoog heeft gewoon zachtere overgangen van de een naar de andere toon.
          En dit kan miniem zijn, maar in een volledige foto heb je duizenden overgangen, en dit maakt dan weer het verschil.

          Uw theorie over 'naar rechts belichten' is trouwens volledig terecht. Je krijgt scherpere foto's, niet omdat ze scherper 'zijn', maar omdat je de ruis zo goed als volledig (afhankelijk natuurlijk) uitschakelt. En daardoor zijn of lijken ze idd scherper.

          Comment


          • #20
            Re: Grijswaarden

            via HDR ga je in de buurt komen, maar analoog met digitaal vergelijken is (voor mij) appelen met peren vergelijken.
            anders gewoon terug analoog zwart-wit trekken en inscannen.

            Comment


            • #21
              Re: Grijswaarden

              Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
              Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik via digitale weg niet het aantal grijswaarden kan bereiken zoals met analoog Z-W ?
              Idd...je ondervindt het nu toch zelf.
              De subtiele tintjes en soft-knee curves zijn er net niet meer bij!
              Close, but no cigar!!
              Maar gezien de snelle Tech. evolutie...blablablaaahhh!!
              Dual sensors², enz.. gaan dat met de tijd wel evenaren of zelfs nog ietsjes verbeteren!
              De magie van de chemie, dat is wat anders, natuurlijk!

              SF
              Last edited by StoneFree; 11 september 2008, 19:33.
              00.00 Gone

              Comment


              • #22
                Re: Grijswaarden

                Jammer, iedereen bedankt voor de reacties

                mvg
                Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                www.ginodepreter.com

                Comment


                • #23
                  Re: Grijswaarden

                  Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                  Jammer, iedereen bedankt voor de reacties

                  mvg
                  Het grootste euvel is nog steeds: de verdeling van het contrast. (in cam)
                  Maar de voordelen van "D" zijn dan ook weer immens groot te noemen!
                  Dus: wordt
                  Last edited by StoneFree; 11 september 2008, 19:51.
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #24
                    Re: Grijswaarden

                    Het einge dat ik hier nog ga vermelden is, dat: "in ons Club-geval" een combinatie van HDR (smooth's up) + Levels in: 32bit en Nik Silver Efex Pro (ps plug-in) héél dicht tegen het originele zone-system FX aanleunt, hoor!

                    SF
                    Last edited by StoneFree; 11 september 2008, 19:50.
                    00.00 Gone

                    Comment


                    • #25
                      Re: Grijswaarden

                      Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                      Wat ik bedoel is dat het genunanceerder weergeven van grijstonen, iets typisch en inherent is aan 'film'. Digitaal hinkt achter.

                      Mochten uw oorspronkelijk HDR foto's, die digitaal zijn gefotografeerd en waar je elke grijstoon ziet, gefotografeerd zijn met bv een 6x6 analoge camera, dan zou je een mooier grijsverloop hebben dan wat je nu hebt. Weliswaar ook wat dingen die je misschien niet wenst, zoals korrel bv.


                      Ik denk dat het 'm meer zit in het 'verloop' van de ene grijstoon naar de andere bij analoog.
                      Niet dat je een bepaalde gijstoon niet digitaal kunt weergeven, maar analoog heeft gewoon zachtere overgangen van de een naar de andere toon.
                      En dit kan miniem zijn, maar in een volledige foto heb je duizenden overgangen, en dit maakt dan weer het verschil.

                      Uw theorie over 'naar rechts belichten' is trouwens volledig terecht. Je krijgt scherpere foto's, niet omdat ze scherper 'zijn', maar omdat je de ruis zo goed als volledig (afhankelijk natuurlijk) uitschakelt. En daardoor zijn of lijken ze idd scherper.
                      Helemaal akoord. Daarom fotografeer ik nog heel vaak analoog, uitsluitend z/w. Dat doe ik met mijn analoge EOS én ook met mijn Canonet. Da's een toestelletje waar ik helemaal weg van ben. Megagoed voor portretten, en een uiterst scherpe lens.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #26
                        Re: Grijswaarden

                        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                        Het einge dat ik hier nog ga vermelden is, dat: "in ons Club-geval" een combinatie van HDR (smooth's up) + Levels in: 32bit en Nik Silver Efex Pro (ps plug-in) héél dicht tegen het originele zone-system FX aanleunt, hoor!

                        SF
                        Inderdaad... zo doe ik het dus ook. Alhoewel ik eigenlijk vind dat je bij portretten bijvoorbeeld (waarvoor HDR dan weer veel minder geschikt is), een héél eind komt in Lightroom. De mogelijkheden die je daar hebt voor de omzetting naar z/w zijn behoorlijk goed, vind ik persoonlijk. Je kan een hoop kleuren perfect tweaken om tot een mooie z/w-foto te komen, vind ik.
                        Maar Silver Efex is ook puik hoor, en voor vanalles en nog wat. De volgende foto's zijn allemaal met Silver Efex bewerkt:







                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #27
                          Re: Grijswaarden

                          @Simplephotography
                          Zijdegij ook zo: immens gelukkig en super-content, over de prestaties van uwen 70/200 /F4?
                          SF
                          00.00 Gone

                          Comment


                          • #28
                            Re: Grijswaarden

                            Deze heb ik sederd kort ook, en die gebruik ik nu het meest,,en zeker al voor portret, een superlens voor schappelijke prijs.
                            Klein kodakske

                            Comment


                            • #29
                              Re: Grijswaarden

                              Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                              @Simplephotography
                              Zijdegij ook zo: immens gelukkig en super-content, over de prestaties van uwen 70/200 /F4?
                              SF
                              en gebruik jij enkel de 70-200 mm?
                              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                              www.ginodepreter.com

                              Comment


                              • #30
                                Re: Grijswaarden

                                Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                                en gebruik jij enkel de 70-200 mm?


                                SF
                                00.00 Gone

                                Comment

                                Working...
                                X