Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijswaarden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijswaarden

    Hallo,

    Onlangs was ik met een negatiefscanner mijn oude zwart-wit negatieven aan het inscannen en wat eigenlijk dadelijk opviel was dat met een goede oude zwart-wit film ik veeel meer grijswaarden zag dan met een digitaal bestand.
    Zijn er misschien trucs om vertrekkende van een digitaal bestand meer grijswaarden in een zwart-wit foto te maken??

    bedankt voor het antwoord

    mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Grijswaarden

    Een gewone digitale grijswaarden afbeelding ( 8 bit ) heeft maar 256 tonen grijs, terwijl een 16 bit duizenden tonen heeft.
    Een oud " zwart / wit " negatief kan oneindig veel gradaties hebben.
    Als je kan scannen in 16 bit grijs zal je het verschil wel merken.
    Ook goed, is scannen in kleur en later in PhotoShop - of welk programma je ook gebruikt - te desatureren zodat je ook een grijswaarden foto krijgt.

    Peter
    http://www.lembrechtsart.be/

    Comment


    • #3
      Re: Grijswaarden

      HDR... meer dynamisch bereik. Sorry hé, dat ik er weer mee kom.

      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Grijswaarden

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter-L Bekijk bericht
        Een gewone digitale grijswaarden afbeelding ( 8 bit ) heeft maar 256 tonen grijs, terwijl een 16 bit duizenden tonen heeft.
        Een oud " zwart / wit " negatief kan oneindig veel gradaties hebben.
        Als je kan scannen in 16 bit grijs zal je het verschil wel merken.
        Ook goed, is scannen in kleur en later in PhotoShop - of welk programma je ook gebruikt - te desatureren zodat je ook een grijswaarden foto krijgt.

        Peter
        Ahaaa, maar in dat geval een vraagje: als je je negatieven inscant... zit je dus niet meer met 256 gradaties omdat je dan toch weer digitaal werkt. Ons oog ziet er ook niet zoveel, dus het zou niet mogen uitmaken. Is dit niet weer een kwestie van dynamisch bereik?
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Grijswaarden

          Als je scanner 16 bit grayscale ondersteunt niet natuurlijk, want dan heb je duizenden "kleur"- gradaties.
          Onze ogen kunnen wel veel meer dan 256 kleuren onderscheiden ( maar minder dan 16 miljoen ), maar computerschermen zijn niet altijd perfect of geven te weinig kleur weer.
          Daarom is het wel degelijk belangrijk ook een prima scherm en videokaart te gebruiken, waarmee je 24 bit kleur ( = True Color ) echt kan weergeven.

          Doe de test: eentje op 8 bit grijswaarden en dezelfde met 16 bit en je zal merken dat de laatste veel rijker is, vooral als er veel subtiele overgangen zijn zoals in een dégradé. De 8bit zal " breken " en de foto zal ook harder lijken.

          Een beetje info kan je hier ook nog lezen.

          Peter
          http://www.lembrechtsart.be/

          Comment


          • #6
            Re: Grijswaarden

            Zonder HDR kun je dat vergeten, in D-World.
            Ik bedoel hier wel de non Harry Potter HDR, dus de mooie!
            Die zachte: emulsie en papier curves (softknee) en effects, kun je dan wel +/- evenaren, maar ik bekijk het als 2 verschillende media & outputs!
            SF
            Last edited by StoneFree; 9 september 2008, 16:37.
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Grijswaarden

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter-L Bekijk bericht
              Een gewone digitale grijswaarden afbeelding ( 8 bit ) heeft maar 256 tonen grijs, terwijl een 16 bit duizenden tonen heeft.
              Een oud " zwart / wit " negatief kan oneindig veel gradaties hebben.
              Als je kan scannen in 16 bit grijs zal je het verschil wel merken.
              Ook goed, is scannen in kleur en later in PhotoShop - of welk programma je ook gebruikt - te desatureren zodat je ook een grijswaarden foto krijgt.

              Peter
              ok, maar als ik met mijn digitale camera een foto maak en naar zwart wit omzet op de pc , hoe kan ik dan zorgen voor meer grijswaarden? of kan dit niet?
              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
              www.ginodepreter.com

              Comment


              • #8
                Re: Grijswaarden

                Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                ok, maar als ik met mijn digitale camera een foto maak en naar zwart wit omzet op de pc , hoe kan ik dan zorgen voor meer grijswaarden? of kan dit niet?
                Eerst een HDR van maken, daarna omzetten. Dat zal denk ik de beste resultaten geven.
                De kenners van kleur -en grijswaarden kunnen me uiteraard tegenspreken als 't niet klopt, maar dat zou me verbazen.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Grijswaarden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Eerst een HDR van maken, daarna omzetten. Dat zal denk ik de beste resultaten geven.
                  De kenners van kleur -en grijswaarden kunnen me uiteraard tegenspreken als 't niet klopt, maar dat zou me verbazen.
                  Volgens mij heeft HDR techniek niets te maken met de verbetering van het aantal grijswaarden in een ZW foto. HDR geeft een veel hoger dynamisch bereik
                  Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                  www.ginodepreter.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grijswaarden

                    In het analoge tijdperk had je hoofdzakelijk 35 mm film (kleinbeeld). Je had 6x6 formaat en aanverwanten, waarvan gekend was dat de fotos een veel mooier grijsverloop hadden. En je had de technische camera, die nog maar eens veel meer dan een een 6x6 of zeker een kleinbeeld de grijswaarden ten top kon drijven (zie Ansel Adams e.a.).
                    Blijkbaar zouden de digitale cameras nog een trapje lager dan de 35 mm analoge cameras zitten, wat betreft grijswaardenverloop.

                    Ik heb het altijd moeilijk kunnen geloven, maar telkens als ik een analoog beeld (en vooral 6x6 en groter) zie moet ik toch toegeven dat in veel gevallen de grijswaardenschaal toch een stuk groter is.

                    Ik moet maar al gewoon eens de fotos uit een oude doos familiefotos van mijn ouders bekijken (geschoten met een zeiss ikon uitklapcamera 6x9) om te zien dat ik dit grijsverloop van die fotos nooit kan behalen.

                    Film was magic guys! Maar digitaal is dit ook, op een ander vlak dan.
                    En HDR heeft hier idd niks mee te maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grijswaarden

                      Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
                      En HDR heeft hier idd niks mee te maken.
                      kan je eens uitleggen waarom niet? Met mijn HDR's heb ik meer kleurbereik, meer detail.... meer van alles eigenlijk. Als je dat omzet naar z/w, en je doet dat goed, dan moet je toch ook een veel geleidelijker verloop van je grijswaarden krijgen? Bij mijn foto's lijkt dat toch zo te zijn. En het gaat om wat het oog ziet, uiteindelijk.
                      Ik zeg niet dat je de analoge grijswaarden theoretisch gezien kan benaderen. je hebt helemaal gelijk als je zegt dat analoge zwart-wit foto's veel mooier zijn en veel meer diverse grijstonen hebben dan digitale, maar ik vind wel dat ik, als ik een omgezette HDR vergelijk met een gewone omgezette foto, ik veel rijkere grijstonen krijg.

                      Als je dus kan uitleggen waarom HDR er niks mee te maken heeft, hoor ik het graag. Geen kritiek, maar misschien is het gewoon mijn indruk en maakt het geen bal uit wat ik doe en is er helemaal geen verschil. Mijn ogen bedriegen me echter maar zelden.
                      ______
                      www.vue.photo

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grijswaarden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                        Met mijn HDR's heb ik meer kleurbereik, meer detail.... meer van alles eigenlijk.
                        hu? Als ik een HDR maak met mijn D200 komen daar geen 20MP grote bestanden uit he! Of bedoel je meer kleurdetail? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, aangezien het menselijk oog een dikke 400 000 kleurgradaties kan registreren.
                        Akkoord, je krijgt met HDR meer kleurendiepte, maar detail? Nei!
                        Last edited by Yorino; 11 september 2008, 15:28.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grijswaarden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Yorino Bekijk bericht
                          Met mijn HDR's heb ik meer kleurbereik, meer detail.... meer van alles eigenlijk.
                          hu? Als ik een HDR maak met mijn D200 komen daar geen 20MP grote bestanden uit he! Of bedoel je meer kleurdetail? Lijkt me nogal onwaarschijnlijk, aangezien het menselijk oog een dikke 400 000 kleurgradaties kan registreren.
                          Akkoord, je krijgt met HDR meer kleurendiepte, maar detail? Nei![/QUOTE]

                          Jawel! En ziehier waarom:

                          Bijna niemand fotografeert hier met als doel zoveel mogelijk bits te verzamelen. Ze willen allemaal een goed belichte foto, die er op 't schermpje al treffelijk uit ziet. Dat betekent dat je pakken informatie zomaar in de vuilnisbak gooit, met als gevolg minder detail, op alle gebied. fotografeer je echter met als doel zoveel mogelijk bits te vangen, dan ziet het er op het schermpje van je toestel niet uit en protesteert je overbelichtingsindicator dat het een aard heeft. heb je het echter goed gedaan, en je histogram zover mogelijk naar rechts geduwd zonder highlights te clippen, dan is er geen vuiltje aan de lucht, en heb je alles gevangen wat je kon vangen. En dan heb je dus een pak meer kleurdetail, contrasten en meer dynamisch bereik dan als je 'goed' belicht.
                          Dus, wat je zegt klopt in theorie, als je ervan uit gaat dat je met elke foto alle MOGELIJKE informatie vangt. Zoals zo vaak echter, liggen theorie en praktijk mijlenver uit elkaar en is de realiteit dat bijna iedereen de helft of meer van de totale mogelijk informatie zomaar weggooit, nog voor het op de PC staat. De grootste doodssteek voor een foto boordevol detail (of hoe je het ook wil noemen) is standaard onderbelichten. Daarmee ligt zeker 60% (schat ik) van je mogelijkheden in de vuilnisbak.

                          Bovendien hebben megapixels niets te zien met wat je vangt. 20 mpx blijven 20 mpx, maar de grootte van je bestand kan variëren in megabytes hé. En ik zie een zéér duidelijk verschil met toen ik nog op de 'analoge' manier fotografeerde.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grijswaarden

                            laat maar zitten...
                            Last edited by pol parasol; 11 september 2008, 13:53.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grijswaarden

                              Raar maar waar, toch zijn er steeds weer mensen die niet begrijpen dat een forum bestaat om vragen te stellen aan medegebruikers en om antwoorden te krijgen die een antwoord waardig zijn.
                              Iemand die reageerd op een vraag, die geeft een antwoord zoals hij het oplost, maar Pol Parasol heeft dit blijkbaar niet door.

                              Geef een antwoord op wat je leest en als je dat niet kan, dan zwijg je beter.

                              Tech8


                              oeps zijn antwoord is na 5min al weg
                              Last edited by Tech8; 11 september 2008, 13:59.
                              www.hellinckx-foto.be
                              Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X